• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Eileen, bästa julklappen någonsin. Lycka till med allt!

• kattm

Grattis Sputnik! Hoppas att ni mår bra hela familjen!

Usch för kräksjuka, Lulis. Hoppas att det går över fort, och att den där kallelsen till TUL kommer nu.

Kelsson, ta inte åt dig av vad din syster säger. Var så nära ert barn som ni vill, ni känner ju vad som funkar bäst för er som familj. Det finns ju ett forum här på FL som handlar om Attachement parenting, som väl just går ut på att man är nära och lyssnar på barnets signaler (det kan nog innehålla betydligt mer än så, jag har inte så bra koll på AP). Det jag menar är i alla fall att ni är långtifrån ensamma om att vilja ha och bejaka den närheten, och de barnen verkar må lika bra som andra barn. Jag tror inte att det finns någon risk att ni binder Jenni för mycket vid er alls, hon kommer att frigöra sig när hon är redo för det och tills dess är hon väldigt trygg hos er.

Strössel, vad jobbigt att du slits mellan hundarna och Liam. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt i slutändan.

• kattm

God jul alla här i tråden! Tomte

Förstår att det blir bästa julen någonsin för dig, Strössel, för så känner jag också som är gravid. Mycket, mycket roligare i år än tidigare år (trots att jag är helt slut just nu och vi skippar gran och allt möjligt för att vi inte orkar och hinner med), eftersom jag för flera år sedan tänkte "nästa jul ska vi väl i alla fall vara tre i familjen" men det aldrig blev så. Den här julen har jag stor mage med en älskad Sprattel i, och nästa jul finns hon hos oss (om allt går som det ska, och det hoppas vi ju på).

• kattm

Grattis Eileen och Carlan! {#emotions_dlg.flower}

Lillstintis, hoppas att du får hjälp och att förlossningsdepressionen ger med sig. *kram*

• kattm

Enya, jag har haft slem i halsen, men jag har å andra sidan haft otaliga förkylningar också de senaste månaderna, så jag har förutsatt att det hänger ihop med dem. Det blir som ett lock som lägger sig i svalget så att det blir svårt att andas genom näsan, svårt att pratas, allt möjligt. Väldigt obehagligt och svårt att få bort. Hjälper liksom varken att hosta, harkla eller snyta sig. Hoppas att det hjälper med slemlösande.

Strössel, vad fin han är. Hoppas att det löser sig med amningen.

• kattm

Vi har också pyttelitet badrum och får inte plats med skötplats där inne på något sätt. Vi har en liten tvättstuga bredvid köket som vi kommer att göra om, och skapa en skötplats där inne så småningom, men det hinner vi nog inte innan Sprattel föds i mars. Så vi kommer att låna ett skötbord av min svägerska att ställa i sovrummet, och ta med en bunke med vatten att ställa bredvid. I en annan tråd fick jag även tipset att ha en blomspruta med vatten till hands att blöta tvättlappar med.

• kattm

Vi har också katt, två stycken. Den ena är helt övertygad om att vagnen är till honom. Vi har den ihopfälld nu för att han inte ska kunna hoppa upp i den, men han kryper ihop under den istället. Vi får väl hoppas att han kan tänka sig att låna ut den till bebisen när det väl är dags. Vår andra katt är väldigt sällskaplig i sängen på nätterna, och lägger sig nära ansiktet osv. Så vi får se hur vi gör när bebisen väl är född, om vi måste stänga ute henne från sovrummet eller inte.

Jordgubbe, lycka till på RUL idag.

Jag tyckte också att boken "Att föda" var bra. Jag fick läsa delarna om smärta och komplikationer lite i taget, eftersom jag är riktigt förlossningsrädd. Jag har ju varit på Auroramottagningen och fått prata om förlossning och mina rädslor och farhågor (och fobier), och det kändes jättebra efteråt, och jag är mycket lugnare nu. Rädslan är inte borta, men den känns hanterbar, och det känns som att de kommer att ta bra hand om mig när det väl är dags. Så ni som är förlossningsrädda, prata med era barnmorskor om det, och be om remiss till Aurora om ni känner att ni vill prata mer.
    För min del så skrev t ex barnmorskan/terapeuten på Aurora in saker i min journal, som att de ska hålla kanyler utom synhåll för mig men informera innan de ger injektioner, att jag är rädd för att bli kateteriserad, att de ska kolla med mig om jag behöver bli sövd innan jag blir sydd efter förlossningen (så att jag har alternativet), att jag helst inte blir igångsatt, att de inte ska göra undersökningar under förlossningen annat än när det är nödvändigt (t ex hellre låta förlossningen ha sin gång istället för att kolla ofta hur öppen jag är). Jag ska bara tala om att jag är samtalspatient när jag skrivs in, så kommer alla att läsa de instruktionerna innan de kommer in till mig.
    Och så försöker jag tänka på att de flesta som berättar ingående om sina förlossningar är ju de som haft det lite svårare. Alla bra förlossningar hör man inte så mycket om. Och de finns de med. Jag försöker samla på de exemplen istället nu.

tredjemaj, outspädd saft med is ska jag också testa. Jag kan ha långa perioder när jag inte känner av henne alls, och hinner oftast bli orolig. Men hittills har jag ju känt henne förr eller senare varje gång, så jag försöker låta bli att jaga upp mig (lättare sagt än gjort...). Sedan verkar hon ha långa sovperioder dagtid (och sprattlar desto mer på nätterna).

• kattm

Dealiy, min mage är ju lite speciell redan från början, men jag har nog upplevt alla varianter under den här graviditeten. Jag har IBS och oftast väldigt lös mage som ogravid. I början och vid mitten av graviditeten gick jag på toa i snitt 4-5 gånger om dagen (nr 2 alltså, sedan behövde jag kissa däremellan, så det känns som att jag gått en gång i timmen ibland), trots järntabletter. Nu har jag istället börjat bli lite hård i magen, så jag har börjat med inolaxol två gånger om dagen sedan en halv vecka tillbaka. Att vara hård i magen är nästan okänd mark för mig. Fast jag går fortfarande på toa mer än en gång om dagen, dock inte riktigt lika ofta som tidigare. Men jag tror nog att dina ändrade toavanor hänger ihop med graviditeten. Dels påverkar ju alla hormoner tarmrörelserna, dels trycker bebisen på.

• kattm

Kelsson, oj vad jobbigt att Jenni måste sova med en bröstvårta i munnen. Kan napp vara ett alternativ i det här läget?
    Tack för kramen. Förlossningsrädslan är under kontroll nu, men jag får väl se hur det känns när det väl närmar sig. 57 dagar kvar till BF enligt kalendern. Tiden börjar rinna iväg nu...

• kattm

Vi kommer också att ha babyskyddet och senare bilbarnstolen i baksätet, delvis pga krockkudde fram, men också för att det är säkrare. Bilföraren blir inte distraherad på samma sätt av sin bebis om stolen är i baksätet.

Massa, grattis till det lyckade VUL:et. Vad roligt att du äntligen är här. Jag hade väldigt mycket krypningar i benen i början av graviditeten, men det gick som tur var över efter ett tag. Jag har läst att det ska hjälpa med magnesiumtillskott, men vet väl inte om jag tyckte att det gjorde någon stor skillnad (fast vem vet, det kanske var för att jag åt tabletter i ett par veckor som det gick över till sist?). När krypningarna försvann kom sendragen istället, dock...

Söte, välkommen hit och stort grattis! Hoppas att blödningarna avtar så att du slipper oroa dig.

Vilka fina magbilder. Vad duktiga ni är som tar bild varje vecka. Jag hade tänkt att vi skulle göra så, men det har inte blivit av. Jag har knappt några bilder alls på magen.

Ego: Igår var det stressigt på jobbet. Jag skulle på föräldrautbildning på förmiddagen (9-11), min kollega är sjuk och en annan kollega är på semester, så ingen skulle finnas på plats på förmiddagen. Då slog det naturligtvis till med en överbelastad tisdagkväll, så att de som jobbade kväll fick jobba över till kl 1 på natten och ändå lämna två hela kylar fulla med prover kvar till i går. De mailade mig (jag är gruppchef) om detta, och jag läste det på morgonen när jag gick upp. Så det fick bli frukost på tunnelbanan, sedan jobb i 45 min och försöka få in ersättare innan det var dags att bege sig till föräldrautbildningen. Som tur var fick jag låna en person från en annan avdelning som tidigare har varit hos oss och därför kan rutinerna, samt lyckades ringa in en person till eftermiddagen. Så vi fick kontroll på läget lagom till att kvällspasset kom igår. Men sedan fick jag betala prisen på kvällen, men väldigt många sammandragningar som pressade ihop lungorna och gjorde det tungt att andas. Så jag kan helt enkelt inte hålla samma tempo som tidigare när sådana här situationer uppstår.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011