• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Hej,
    Jag är gärna med här! Jag är 35 år och har äntligen blivit gravid. Vi har försökt i drygt två och ett halvt år, och har gjort tre misslyckade IVF:er. Vi skulle ha gjort vårt första FET i slutet av maj/början av juni, men min kropp var lite ur balans efter senaste nedregleringen/stimuleringen, och när jag inte fick något utslag på ÄL-stickorna beslutade vi oss för att skjuta på försöket till hösten (cykeln innan fick jag nog ingen ägglossning alls eftersom den cykeln var 49 dagar). Vi återaktiverade också vår plats i kön till Huddinge (de första försöken har vi gjort privat på Linné-kliniken i Uppsala) och fick en kallelse till 31 augusti. Vi gifte oss 11 juni på Skansens drop-in-bröllop, med närmaste familjen som gäster. Dagen innan fick jag utslag på ÄL-stickorna. Räknade med att få mens strax innan midsommar. Hade mensvärk under midsommar men ingen mens kom, så när vi kom hem igen gjorde jag ett test utan att ha några större förhoppningar - jag var övertygad om att kroppen bara fortsatte vara konstig. Men till vår stora förvåning blev det ett plus. Jag har gjort tre tester till sedan dess, alla med samma resultat.

Igår var vi på ett ultraljud, och vi fick se ett tickande hjärta på ett foster som finns där det ska i livmodern. Enligt storleken på fostret var jag i v7+2 igår, räknar jag på ägglossning på vår bröllopsdag 11 juni skulle jag vara i 7+3. Så det stämmer väldigt väl överens. Vi skojar om att vår baby är lite konservativ och inte ville födas utom äktenskapet.  Jag hade gått på akupunktur två gånger inför vårt FET, det kan ha varit det som hjälpte också.

Nu efter ultraljudet börjar jag våga tro på att jag faktiskt är gravid (illamåendet som kommit de senaste dagarna hjälper till det också...). Jag känner mig inte alls hemma i de "vanliga" gravidtrådarna där det känns som att alla är minst 10 år yngre och väntar sina andra eller tredje barn, men blev tipsad om denna tråd av Kelsson. Har inte läst bakåt i tråden ännu, men hoppas hinna med lite grann i alla fall. Just idag jobbar jag hemifrån pga illamående. Som tur är är det flera på jobbet som är sjuka, så jag har inte behövt avslöja orsaken till att jag inte kommer in, alla förutsätter att det är samma förkylning som alla andra har åkt på och jag rättar dem inte. Jag har semester i augusti och tänkte försöka vänta med att avslöja tills jag är tillbaka i slutet av månaden. Då har jag också passerat vecka 12. Vi ska berätta för närmaste familjen nästa helg, när vi träffar dem.

• kattm

Tack för det trevliga välkomnandet!

Jag är också samlare och har svårt för att slänga saker. Jag är dessutom sådan att jag har vaga planer för allt jag väljer att ha kvar, och läser många olika craft/pyssel/handarbetsbloggar där folk lyckas göra det mesta av konstiga saker, vilket gör det ännu svårare att rensa ut. Jag har en kista fylld med garn, och en hel bokylla full med andra saker som pärlor, färger, gamla burkar, skärbrädor, gud vet vad. Min man som inte tycker om att ha för mycket saker har försökt begränsa det hela lite grann, och insisterar på att slänga gamla lakan med hål i (medan jag direkt tänker "klippa remsor och virka en korg eller matta" eller något i den stilen) nu för tiden. Sedan har vi båda två svårt för att skiljas från böcker, så vi har dubbla rader i bokhyllorna. Nu måste vi nog rensa ut en del för att få plats för babyn. Vi vill bygga om lite hemma också (göra klädkammaren mer praktisk, nu har den flera inbyggda garderober som inte alls passar våra behov) och flytta på tvättmaskinen för att få plats med en skötplats, så vi kommer nog att försöka göra ett större ryck under hösten.

Nu ska jag nog försöka gå och sova. Har varit helt utslagen hela dagen idag, och mått mer eller mindre illa hela dagen (fast inga kräkningar än så länge som tur är). Hoppas att jag mår bättre imorgon, för jag har VÄLDIGT mycket att göra på jobbet. Ska träffa en ny kollega imorgon och förbereda mycket inför internrevisionen på fredag, som jag inte heller kan missa. Så jag hoppas att liten samarbetar och inte gör mig alltför illamående.

• kattm

Grattis till halvtid, Kelsson! Hoppas bara att illamåendet ger med sig snart.
    Jag må ha planer för mitt sparade skräp, men det är lösa planer där jag för länge sedan glömt bort hälften, och aldrig någonsin kommer till skott... Så jag tror inte att planerna är någon förmildrande faktor. Klädkvitton har jag också svårt för att slänga, men sen hittar jag ändå aldrig just det kvitto jag kanske skulle ha användning för.

Jis, sol och värme vid Gardasjön låter helt underbart. Själv är jag rätt plufsig runt midjan sedan alla IVF:er, och nu när det äntligen finns någon därinne känns det lättare att acceptera. Men jag är å andra sidan inte klädd i bikini... Men en baby-tshirt låter som en bra idé. En sån får jag skaffa och ha på mig på jobbet när jag kommer tillbaka från semestern.

• kattm
    Speck skrev 2011-07-21 12:13:28 följande:
    Jis: Kom ihåg att om osten är i maten så den varit uppvärmd så den bubblar så är bakterierna döda o då får du äta vad som helst! Både listeria o toxoplasma dör vid uppvärmning!
    Toxoplasma dör dessutom om det fryses i 3 dygn, men det är ju lite värre med det "ursäkta jag vill äta den här salamin, kan ni stoppa den i frysen så kommer jag om 3 dygn?" haha..

Kelsson: Jag va jättegrinig igår kväll, mest bara för att jag vet att det snart är dags o gå o lägga sig för att inte kunna somna... Nää jag vet att du har ett tag kvar men nedräkningen har börjat :P
    Har någon av er testat att frysa salami och sedan äta? Funkar det? Tappar den smak eller konsistens? Jag älskar salami och har avundsjuk tittat på när min sambo man (någon gång lär jag mig kanske att vi gift oss) ätit salamismörgås de senaste två dagarna.
  • kattm
    Kelsson1 skrev 2011-07-21 12:49:27 följande:
    cattm: Det tog ett bra tag för mig att koda om hjärnan från fästman till make Så ge det tid, det kommer...
    Jo, det kommer nog att ta ett tag. Vi har ju trots allt varit ihop i 19 år men bara gifta i 1.5 månader.

Min förlovningsring är hälften vitt och hälften rött guld, mattborstad. Vigselringen är samma form som förlovningsringen men helt i mattborstat vitt guld, men små diamanter oregelbundet infällda runt om. Det är samma guldsmed som gjort båda ringarna, och jag är jättenöjd.
  • kattm

Jättefina bilder Strössel och Speck!

Kelsson, det är klart ni ska förnya vigsellöftena.

Jag har tyvärr ingen bra bild på mina ringar, får se om jag hinner ta en senare i kväll.

• kattm

Vi hör också till falangen oense om antalet gäster. Min man hatar att stå i centrum och ville inte alls ha ett stort bröllop med många gäster, medan jag gärna hade haft en jättefest med både släktingar och vänner närvarande. Men nu behövde vi något positivt att fokusera på i hela IVF-karusellen, och eftersom jag inte hade energi att ordna ett stort bröllop kunde jag avstå från det utan besvikelse.

Vi har alltid varit inne på borgerlig vigsel, men jag har verkligen inte velat gifta mig i Solna stadshus, finns det tråkigare lokaler än så? Sen hörde vi om Skansens drop-in-bröllop och jag som älskar att gå på Skansen tände verkligen på den idén. Så vi bjöd in vår närmaste familj (föräldrar och systrar med familjer) och gifte oss där 11 juni i år.

Vi hade en kanonfin dag, som blev precis som vi önskade oss. Vi blev vigda i stort sett direkt när vi kom dit, och det tog max 5 minuter. Därefter åt vi picknick på en gräsmatta. Vi var 10 vuxna och 2 barn, och hade med oss 4 filtar och en rullväska fullpackad med godsaker och kall dryck och vin. När vi ätit i lugn och ro och suttit och pratat länge gick vi runt på Skansen, tittade på djuren, åt glass och så. På kvällen åkte vi hem till oss, där vi hade förberett med fin dukning och cateringmat. Vi åt jättegod middag, drack massor av champagne och andra goda viner och pratade ännu mer. Min svägerska pratar fortfarande om desserten (vit choklad- och kanelmousse med kanelcrisp och Granny Smith-shot). Helt enkelt det perfekta bröllopet för just oss.

Vickan, håller med Jis om Grill. Väldigt bra restaurang.

Vi funderade en hel del på att gå på restaurang, men eftersom vi hade med oss en två-åring och en 2-månaders (våra systrars barn) valde vi att vara hemma med cateringmat istället. Då kunde de leva runt så mycket de ville utan att störa någon annan, och vi kunde sitta kvar länge runt bordet och prata även efter att de somnat. Vi ville dessutom sova hemma, för att slippa skaffa kattvakt, så för oss passade det bättre.

• kattm
    Jis skrev 2011-07-21 15:54:15 följande:
    Tack Vickan :) jag kände mig fab, fniss! Jag vill oxå gifta om mig men P vägrar ..haha!
    Han får väl se det positiva i att det är just honom du vill gifta om dig med och bjuda till lite...
  • kattm

Jag har också haft en dålig natt. Vaknade runt två-tiden, och sedan igen vid halv fem, och då kunde jag inte somna om ordentligt. Jag låg kvar i sängen och vände och vred på mig och var allmänt orolig i kroppen och hade ont i magen. Mådde illa en del också. Nu mår jag också illa. Börjar senare idag, men funderar på om jag ska sjukanmäla mig. Problemet är att det är så mycket jag måste hinna med innan semestern börjar nästa vecka, och en hel del saker som måste fixas klart under dagen idag. Dessutom var jag sjuk förra onsdagen, så vi ställde in mötet den veckan, och måste verkligen ha möte idag. Dilemma, för som jag mår nu är jag inte alls i form för jobbet.

Anderska, jag har i stort sett på mig armbanden från apoteket (Seabands) dygnet runt just nu. Vet inte om de hjälper så mycket, men en del åtminstone tror jag. De hjälper nog mer ju mer man tror på det. Jag har tagit postafen några dagar också. Jag är v8+3 idag, så är väl inne i värsta perioden. Jag ser så enormt mycket fram emot semestern, det är en kamp att ta sig till jobbet (och göra ett bra jobb när jag väl är där) just nu.

Bjurre, spännande med trillingar! Hoppas att allt kommer att gå bra och att de får stanna kvar därinne så länge det bara går.

• kattm
    Kelsson1 skrev 2011-07-27 10:01:56 följande:
    cattm: Försök äta havregrynsvälling, brukar göra susen mot mitt illamående. Koka gröt som vanligt men när den har kokat upp tillsätter du mjölk så det blir lite lösare.

anderska: Testa även med novalucol eller samarin eller liknande. Eller med gröten jag beskrev till Cattm ovanför. O se sen upp med vad du önskar, för det kan gå in (massa symptom som illamående istället för att må normalt)
    Jag har fått i mig lite nyponsoppa. Havregrynsvälling låter... inte som något jag skulle tycka om, men jag är nog beredd att prova det. Fast jag späder nog med vatten och inte mjölk eftersom jag har väldigt svårt för mjölk. Tack för tipset! Jag har precis ringt till jobbet och sagt att jag stannar hemma åtminstone på förmiddagen, för nu känns det som att jag vill ha nära till badrummet. Har tagit postafen och har armbanden på.

Anderska, jag tycker också att novalucol är bra, det är rätt milt och lätt att få i sig även när jag mår illa.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011