Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Hej,
Jag är gärna med här! Jag är 35 år och har äntligen blivit gravid. Vi har försökt i drygt två och ett halvt år, och har gjort tre misslyckade IVF:er. Vi skulle ha gjort vårt första FET i slutet av maj/början av juni, men min kropp var lite ur balans efter senaste nedregleringen/stimuleringen, och när jag inte fick något utslag på ÄL-stickorna beslutade vi oss för att skjuta på försöket till hösten (cykeln innan fick jag nog ingen ägglossning alls eftersom den cykeln var 49 dagar). Vi återaktiverade också vår plats i kön till Huddinge (de första försöken har vi gjort privat på Linné-kliniken i Uppsala) och fick en kallelse till 31 augusti. Vi gifte oss 11 juni på Skansens drop-in-bröllop, med närmaste familjen som gäster. Dagen innan fick jag utslag på ÄL-stickorna. Räknade med att få mens strax innan midsommar. Hade mensvärk under midsommar men ingen mens kom, så när vi kom hem igen gjorde jag ett test utan att ha några större förhoppningar - jag var övertygad om att kroppen bara fortsatte vara konstig. Men till vår stora förvåning blev det ett plus. Jag har gjort tre tester till sedan dess, alla med samma resultat.
Igår var vi på ett ultraljud, och vi fick se ett tickande hjärta på ett foster som finns där det ska i livmodern. Enligt storleken på fostret var jag i v7+2 igår, räknar jag på ägglossning på vår bröllopsdag 11 juni skulle jag vara i 7+3. Så det stämmer väldigt väl överens. Vi skojar om att vår baby är lite konservativ och inte ville födas utom äktenskapet. Jag hade gått på akupunktur två gånger inför vårt FET, det kan ha varit det som hjälpte också.
Nu efter ultraljudet börjar jag våga tro på att jag faktiskt är gravid (illamåendet som kommit de senaste dagarna hjälper till det också...). Jag känner mig inte alls hemma i de "vanliga" gravidtrådarna där det känns som att alla är minst 10 år yngre och väntar sina andra eller tredje barn, men blev tipsad om denna tråd av Kelsson. Har inte läst bakåt i tråden ännu, men hoppas hinna med lite grann i alla fall. Just idag jobbar jag hemifrån pga illamående. Som tur är är det flera på jobbet som är sjuka, så jag har inte behövt avslöja orsaken till att jag inte kommer in, alla förutsätter att det är samma förkylning som alla andra har åkt på och jag rättar dem inte. Jag har semester i augusti och tänkte försöka vänta med att avslöja tills jag är tillbaka i slutet av månaden. Då har jag också passerat vecka 12. Vi ska berätta för närmaste familjen nästa helg, när vi träffar dem.