• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis, vad jobbigt att det inte vill funka med amningen. Jag hoppas att det löser sig för er, men om det inte skulle funka för er så gör det inte dig till en sämre mamma på något sätt. Det är så mycket press kring amningen, och så mycket tyckande, men det är faktiskt inte någon katastrof att gå över till ersättning, om det är vad som behövs i slutändan. Jag har flera exempel i min närhet (syster, svägerska, körkompis och kollega) som inte har lyckats, och alla har mått riktigt dåligt innan de väl gick över till ersättning. När de väl fattade beslutet mådde de alla så mycket bättre. Nu säger jag inte att du ska ge upp ännu, men om ni inte får det att funka så kommer W att må bra ändå, och det är inte fel att inte amma. Rådet jag har fått av alla fyra är att inte stånga mig själv blodig om jag inte skulle få det att funka.

Jag hoppas att det börjar funka så klart, och det måste vara jättejobbigt just nu, men någon dålig mamma är du definitivt inte!

• kattm

Jis, vad roligt att det har löst sig med amningen!

Kelsson, hoppas att det slutar göra ont och att blodtrycket blir normalt igen så att ni får komma hem och njuta av att ha blivit tre i familjen.

Lycka till Carlan och Eileen!

• kattm

Ego: Nu har jag börjat få sammandragningar. Åtminstone tror jag att det är sammandragningar, för det känns som att musklerna drar ihop sig. Däremot kan jag inte påstå att jag tycker att livmodern blir speciellt mycket hårdare än annars. Det kanske beror på att jag har extra mycket stoppning runt midjan redan från början? Men när jag läser om sammandragningar verkar det stämma rätt bra, de håller i sig en stund och släpper sedan gradvis igen. De gör inte ont men är lite obehagliga om jag är uppe och rör på mig. Jag är v 28+1 idag, så då är det väl inte onormalt att de börjar, i alla fall?

Jis, jag håller med Najje. Gör det som känns bäst för er. Jag skulle också heller amma med napp än inte alls. Huvudsaken är ju att W får mat och går upp i vikt.

Sputnik, jag håller tummarna för att det börjar och att allt går bra. Vad spännande!

Eileen, hur går det för dig? Verkar det ta fart?

• kattm

Grattis anderska! Håller med Najje, vad duktig du är. Jag klarar knappt av att jobba just nu, känns det som (glömde t ex att köpa lunch idag när jag skulle gå via affären på väg till jobbet för att köpa just lunch och fika till mötet i eftermiddag, kom därifrån med bara fikabröd). Lycka till på uppkörningen! Hoppas att du får sova lite mer framöver. Själv fick jag inte mer än 4 timmar i natt jag heller, pga jobbstress, förkylningssviter och lätt foglossning. Och det var inte ens 4 timmar i sträck eftersom jag behövde gå på toa mitt i också. Men det är ju inte så ofta det blir så för mig som tur är. Lider så med er som inte kan sova alls.

• kattm

Grattis lillstintis! Vad roligt att ni har fått er dotter och att det gick bra. {#emotions_dlg.flower}

Eileen, förstår att det är jättetungt. Bra att det inte blev svåra personskador, men när det varit så tungt redan innan förstår jag att det är en klen tröst (eller rättare sagt det är både och - bra men ändå jättejobbigt). Hoppas att värkarna tar ordentlig fart nu, att din man inte får några ihållande problem efter krocken, och att allt löser sig med bilen.

Jis, en kompis till mig beskrev det som att man ska förvänta sig ungefär alla nio månadernas utebliven mens, och att det håller i sig någon månad. Hoppas att huvudvärken avtar.

Viksan, vad jobbigt med bihåleinflammation. Hoppas att det går över fort. Min man har nog också fått det. Han har varit dålig från och till i snart två månader, och googlade på symptomen i morse. Sedan läste han upp raden att det är extra lätt att få som gravid (och det gäller nog nyförlöst också), så sedan skämtade vi lite om att det ju är bra att han tar över några av de jobbigare symptomen från mig i alla fall. Har du fått medicin? Min svägerska gick med bihåleinflammation i flera veckor efter sin förlossning, för ingen tog henne på allvar. De sa bara att "det är vanligt med lite krämpor efter förlossningen". Jag hoppas att du får mycket bättre hjälp än så.

• kattm

Åh vad tungt det låter för er som har amningsproblem. Jag hoppas så att det vänder för er. Och som sagt, att ge ersättning eller delamma betyder inte att man är en dålig mamma eller misslyckad!

Viksan, hoppas att brösten inte blir inflammerade igen, det låter inte alls skönt.

Kelsson, vad fint det låter. Jag längtar ännu mer efter vår Sprattel när jag läser det du skriver om Jenni (fint namn, förresten).

Dealiy, hoppas att hostan ger med sig. Jag fick också känningar av foglossning på samma sätt som dig, men sen gick det mesta över igen. Hoppas att det blir så för dig också.

Karmosin, vad fin han är din lille kille!

Ego: Jag börjar bli lite, lite piggare igen efter nästan två månaders avlösande förkylningar och magproblem. Men jag är så väldigt trött. Längtar verkligen efter julen, och en hel veckas ledighet. Igår beställde vi vagn. Vi skulle bara gå och titta en sista gång innan vi beställde vår Bugaboo Cameleon, men så slutade det med att vi beställde en Brio Go istället. Nu hoppas jag bara att vi inte ångrar vårt val. Jis, visst valde ni en Go också? Nu har ni väl inte hunnit använda den så där jättemycket ännu, men är ni nöjda än så länge?

• kattm
    Luella skrev 2011-12-20 10:13:10 följande:
    Tack

Vi har också en Brio Go som vi köpte till tjejen 2009 och vi är jättenöjda. En helt fantastisk vagn måste jag säga och jag saknar den jättemycket nu när jag går runt med Bugaboos syskonvagn. Brion är smidig och praktiskt, passar jättebra både i stan och på landet. Det får plats massor av saker i varukorgen och det finns dragkjedja i sufletten. Jag skulle kunna fortsätta i evighet med alla plus som finns. Hoppas att ni blir nöjda!
    Det låter jättebra. Det var mycket varukorgen som fick det att väga över till Brions fördel, den i buggan är ju i stort sett oåtkomlig när man har liggdelen på. Och så verkade fjädringen bättre på Brion. Just nu känns det som att vi har gjort rätt val, att Brio Go kommer att passa just oss bättre.
  • kattm
    Speck skrev 2011-12-20 10:38:58 följande:
    Å ang barnvagn så är jag jättenöjd med emmaljunga citycross, den rullar liksom bara på snön o de va inte alls så tungt att gå ut o gå i modden som jag befarat! men så fort jag stannar så sjunker den ner o fastnar så då måstd man putta loss den ;) men så glad jag inte valde små svänghjul fram, så dåligt som de plogar här!
    Så bra att ni är nöjda med er vagn. Just hjulen är väl det jag oroar mig för mest, att det ska bli svårt att gå i snö. På buggan kan man ju vända så att de stora, fasta hjulen kommer längst fram, men det går inte på Brion. Vi valde bort vagnarna med fyra fasta hjul eftersom jag inte är så stark, jag tror att det funkar bättre för mig största delen av året att ha en vagn som är lätt att manövrera. Så jag får väl svära över snön och hoppas på en mild vinter nästa år. Sprattel föds ju först i mars, och i början kommer vi kanske inte ut jättemycket ändå, så det är nog först nästa år det kan bli riktigt jobbigt med snö.
  • kattm

Vad bra att ni tycker Brio go funkar bra i snö också.

Undrar hur det ska gå med resten av föräldraskapet när jag kan vela så här mycket fram och tillbaka om en ynka vagn...

• kattm

Men fy vad störande, Jis. Förstår inte heller hur BMW tänkte där. Det är ju inte så att Brion är den största vagnen heller, när den är ihopfälld...

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011