Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Vad skönt att allt såg bra ut, Strössel.
Vad skönt att allt såg bra ut, Strössel.
Hej!
Nu har jag försökt läsa i kapp igen. Var borta några dagar med jobbet och har haft fullt upp på kvällarna, och vips ligger jag 10+ sidor efter i tråden.
Välkommen till tråden, Najje! Jag håller tummarna för att det äntligen ska bli er tur. Förstår att du är jättenojig efter alla missfall.
Jag sover också med öronproppar, kan inte somna utan dem och vaknar lätt med dem i - utan skulle jag nog inte få en blund i ögonen. Men jag får väl också avvänja mig så småningom. Min man sover (ljudligt) genom allt, jag är inte ens säker på att han skulle vakna av brandvarnaren...
Grattis till tvåsiffrigt antal dagar, Kelsson! Det är ju inte alls långt kvar nu. Och grattis i förskott till er andra som närmar er den gränsen.
Grattis även till alla lyckade RUL! Själv har jag 5 och en halv vecka kvar till mitt, känns som en evighet.
Jis, jättefin mage.
Ego: Jag kan känna livmodern nu, som en liten boll långt där nere. Däremot ser jag ju redan ut att vara halvvägs, eftersom all vikt jag lade på mig under IVF:erna lade sig runt midjan. Tidigare har jag ändå kunnat dölja alla valkar, men nu när tarmarna är mer svullna och livmodern börjar ta lite plats är det som att fettet söker sig utåt istället. Så jag började med gravidbyxor för över en vecka sedan och är bara i vecka 14 nu (13+4 idag). Men nu har jag gått in i trimester 2! Jippi!
Jag gick tillbaka till jobbet i måndags efter semestern och började med en kickoff på annan ort i två dagar. Där var en tjej från ett annat kontor som får sitt andra barn i december, så när vi pratade om det blev det naturligt att berätta att jag ska bli mamma i mars. Sedan spred det sig snabbt inom gruppen som var där. Min chef träffar jag först på fredag (vi har gått om varandra hela veckan), så jag hoppas att hon inte hör det ryktesvägen. Jag börjar redan få lite ångest över allt som måste fixas på jobbet det kommande halvåret innan jag går på föräldraledighet. Det är flera nyckelpersoner som har slutat under sommaren, så vi har mycket att styra upp här. Min chef kommer att bli jätteglad för min skull, men mindre glad över att jag också försvinner snart (om än inte för alltid).
Jag gjorde KUB enbart för att få ultraljudet, så jag håller med dig, tredjemaj. Det är nog många som gör som jag. Sedan ville min man veta risken för kromosomavvikelser. Jag är så lättad över att det blev låg risk, så att vi slipper ta den diskussionen (jag skulle inte vilja göra fostervattenprov eller ta bort ett DS-barn, medan min man nog hade velat det). Vi bestämde oss innan vi gjorde KUB att vi bara skulle gå vidare med fostervattenprov om risken för kromosomavvikelse var betydligt högre än risken för missfall vid provet (alltså högre risk än 1:100, fast man blir erbjuden readn vid 1:200).
Najje, var bor du? Om du bor i Stockholmsområdet kan du boka privat UL i Liljeholmen (tror att de heter ultraljudsbarmorskorna eller något liknande). Men försök få det via BM först. Vi fick ett i v7 trots att jag blev gravid spontant, just på grund av vår bakgrund.
Vickan, jag tycker också att det låter jättefint. Hoppas att ni får en superlyckad dag!
Jag äter Apoteket Kvinna och en Omega-3-tablett på morgonen, och på kvällen tar jag en till Omega-3, en kalcium-tablett (får i mig väldigt lite mjölkprodukter) och en magnesiumtablett (har hört att det ska hjälpa mot myrkrypningar som jag verkligen börjat känna av nu). Jag borde nog börja med järn också snart, men väntar in i det sista eftersom min mage inte klarar av dem.
Jag har tecknat en gravidförsäkrning från Länsförsäkringar. Vi har våra andra försäkringar där, så det kändes enklast. Jag har inte orkat jämföra villkor och annat med andra bolag.
Välkommen Lindis! Jag tycker också att du gör rätt som är positiv.
Najje, jag håller tummarna för att du snart ska vara förbi den osäkra tiden och våga slappna av lite.
Grattis till 50 dagar kvar, Vickan. Det är ju jättelite.
Jis, det kommer att gå jättebra att flyga. Hoppas att det känns bättre när du väl är iväg.
Ego: Idag är jag på dag 100 av 280 och är nu i vecka 15 (14+1)! Mådde lite mindre illa förra veckan, men idag är det tillbaka med råge. Men jag har fortfarande inte kräkts någon gång. Får se hur det går att äta lunch, har fisk med mig idag... Min man och jag har bestämt oss för att försöka äta fisk två gånger i veckan eftersom det är bra för barnet, men hittills går det rätt trögt. Vi lagade en thaigryta med torsk igår, som tur var smakade den inte så där jättemycket fisk. Nästa gång får dock M laga fisken, för att lukta färsk fisk om händerna var ingen höjdare...
Jag ringde och förvarnade en körkompis igår om att jag är gravid, för jag vet att de försöker och inte har det så lätt (hennes sambo steriliserade sig i ett tidigare förhållande och har gjort en återställningsoperation som tyvärr inte fungerade. Min kompis är INTE nöjd med hans livsval, men det är ju bara att göra det bästa av situationen). Då fick jag veta att de har påbörjat sitt första IVF-försök och hon hade precis tagit andra sprutan när jag ringde. Så nu håller jag tummarna stenhårt för dem.
Imorgon ska jag också ut och flyga. Jag ska på ett möte i Frankrike i två dagar, och min sambo flyger ner på torsdag kväll. Vi har tagit ledigt på fredag båda två och ska tillbringa helgen i Paris, en liten "baby-moon".
Välkommen Enya70! Vad roligt att ni har lyckats! Jag håller tummarna för att det ska funka hela vägen den här gången.
Ego: Jag kom hem från nästan en veckas frånvaro sent i går kväll. Idag mår jag illa igen, troligen pga att jag är så trött. Annars verkar illamåendet ha tagit ett rejält kliv tillbaka, vilket är jätteskönt. Jag är nu i 16:e veckan.
Jag åkte mitt på dagen i tisdags, och hade möte i Frankrike i onsdags och torsdags, vilket var två fullspäckade dagar. Jag är inne i de s k spökveckorna nu, vilket är tur, för annars hade jag nog aldrig orkat med. Min man skulle komma till Paris i torsdags kväll och jag ta tåget dit efter mitt möte. När jag nästan var framme ringde han och var helt förstörd. Han tog Flygbussen ut till Arlanda, i vad vi trodde var god tid. Men en tankbil hade vält och trafiken stod helt stilla, så när han ringde var det klart att han definitivt skulle missa planet. Han satt och letade nya biljetter på sin smartphone, kollade nattåg och allt möjligt för att på något sätt komma fram till mig. Men när han väl var framme på Arlanda så var de jättesnälla och bokade om honom till ett plan tidigt fredag morgon, utan extra kostnad. Flyg KLM, säger jag bara. Flyget nästa morgon var sent, och därefter stod tåget från flygplatsen in till Paris stilla i drygt en timme pga en olycka, så vi kände oss lite motarbetade, men till sist kom han fram, drygt ett halvt dygn senare än beräknat. Vi har haft det jättebra. Sol och 30 grader på lördagen, ösregn och 20 grader på söndagen. Vi hann inte med att se allt vi tänkte oss pga vädret (för varmt för en del saker på lördagen, och på söndagen regnade det för mycket), men hann ändå en hel del.
Jag kommer inte hinna läsa ikapp, ursäkta för det.