• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Maria Liam och Aurora, vilka sötnosar ni har!

Tack för komplimangerna om tröjan. Däremot vet jag väl inte riktigt om det alltid blir som man tänkt sig, Najje... Men den här blev faktiskt riktigt nära det jag hade planerat för en gångs skull.

Ego: Min kusins sambo blev igångsatt igår, deras BF var 25 mars. Hon har haft mycket krämpor under graviditeten och varit sjukskriven med order om absolut vila sedan mitten ungefär, karpaltunnelsyndrom, foglossning, högt blodtryck osv. Nu hade levervärden och lite annat blivit sämre, så när hon åkte in till sjukhuset (igen) igår fick hon veta att den här gången ville de inte släppa hem henne utan sätta igång förlossningen istället pga havandeskapsförgiftning. Har inte hört något sedan gårdagen, men jag hoppas att det går bra för dem. Så de hinner före oss trots allt.

Själv känner jag inte av speciellt mycket, så jag räknar kallt med att gå över tiden. Idag är jag väldigt trött, sov dåligt på natten och hela kroppen är öm och stel. Jag har tillbringat dagen antingen i sängen (störst avlastning så, med alla kuddar) eller i soffan framför skidskyttet. Helst skulle jag vilja sticka, men händerna värker lite för mycket idag. Men nu är det inte långt kvar, så det är bara att härda ut. Och jämför jag mig med många andra så har jag en drömgraviditet, så jag vill inte klaga. Jag är faktiskt riktigt nöjd med hur den har varit och kan mycket väl tänka mig att gå igenom fler graviditeter.

Bara tre dagar kvar till BF. Det känns lite läskigt samtidigt som jag längtar efter att få träffa vårt barn.

• kattm

Min kusin har fått en son! Solig Det blev kejsarsnitt till sist, enligt sms från hans syster. Min mamma kunde rapportera att babyn vägde 3 komma någonting kg, och är 54 cm lång, min morbrors fru ringde till henne och berättade att de nu blivit farföräldrar. Jag har fått ett kort sms från den stolte fadern som mest tackade för gratulationerna vi skickade och konstaterade "oj vilken dag". Så det är en lycklig dag i släkten. Nu undrar vi hur många dagars åldersskillnad det blir på småkusinerna.

• kattm

Lycka till, maria Liam. Hoppas att de hittar orsaken, så att du får hjälp att bli bättre.

• kattm

Najje, det var alltså slemproppen. Hoppas att tvillingarna trivs så bra i din mage att de stannar kvar där några veckor till. Förstår att din man är nervös, det är min också. Jag tyckte att "Att föda" var jättebra.

Skatten, för mig började det trycka neråt och stråla i underlivet i samband med att Sprattel fixerades. Det kanske är samma för dig?

Ego: Nu ska jag strax iväg till barnmorskan. Ska bli spännande att se hur mycket jag gått upp i vikt och vad jag har för sf-mått, för båda har nog ökat en hel del sedan senaste besöket. BF imorgon, men det känns inte som att något är på gång. Ikväll ska vi packa bb-väskan, det börjar nog bli dags för det...

• kattm

Najje, jag tycker också att du ska ringa. Om inte annat så är det nog bra för förlossningen att vara förberedda på att det kan vara något på gång, det är ju ändå lite speciellt med tvillingar, särskilt om de kommer såpass tidigt.

Maria Liam, vad skönt att det gick bra och att de inte hittade något läskigt. Håller tummarna för att även röntgen går bra.

Luella, hoppas att hon klarar att hålla sig hela dagen. Vad duktig hon är som vill sluta med blöjor.

Skatten, vilken vecka är du i? Hoppas att babyn stannar där inne lite längre om det är för tidigt nu. Du får vila mycket.

Kelsson, vad busig Jenni är som inte låter mamma sova.

Ego: Allt såg bra ut hos BM. Jag har inte gått upp speciellt mycket i vikt, och SF-måttet följde kurvan fint. Vi har fått en ny tid nästa onsdag, v 41+0, ifall det skulle behövas. Har inget hänt då heller kommer jag att få ett besök inbokat på Danderyd för att se hur mogen jag är, om jag ska sättas igång eller få ett kejsarsnitt.

• kattm

Massa, jag började nog med mammakläder tidigast i tråden, v 10-11 någongång. Det var jätteskönt!

Jis, vad duktig du är som kämpar på med soppor och pulver. Det kommer att löna sig!

Vickan, vad tufft det låter. Hoppas att du kan vila lite idag när din mamma är där, och att din svärmor återhämtar sig fort så att hon också kan avlasta (och för sin egen del också så klart).

Najje, vad bra att du åkte in och att de kunde stoppa värkarna. Hoppas att de håller sig kvar därinne minst ett par veckor till. Hur mår du?

Ego: BF idag, men inga som helst känningar. Jag har sovit bort hela förmiddagen tillsammans med katterna, och nu på eftermiddagen har jag rensat ut den där röriga lådan i köket där alla redskap bara trasslar in sig i varandra hela tiden. Har alla en sådan i sitt kök, eller är det bara vi? Nu har jag lite ont i ryggen (inte värkar, bara trött efter att ha stått upp ett tag), så jag ska titta på skidskyttet i soffan. Vad trist att Bergman inte hann ända hem till dotterns födelse.

• kattm
    massadillan skrev 2012-03-07 15:50:41 följande:
    Jag har en svår fråga.. Jag är ju arbetssökande och har nu fått erbjudande om jobb en månad. Men jobbet består i att sy stora teaterdraperier som är brandskyddade. Det är inte så hälsosamt. Jag har skickat en fråga till arbetsmiljöverket om det kan vara skadligt för fostret. Men finns det fler instanser/myndigheter som kan svara på om fostret kan ta skada av brandskyddsmedlet, det är ju så mycket tyg oxå. Jag vill vara stensäker. Vet ni ngt?
    Kemikalieinspektionen, kanske?
  • kattm

Najje, vad tråkigt att du inte hittade overaller. Hoppas att du har bättre lycka nästa gång, men kom ihåg att ta det lugnt.

Carlan, vad kul att du är tillbaka i tråden. Luna är jättesöt. Hoppas att du börjar må bättre snart.

Jis, helt galet bemötande av busschauffören. Bra att ni har kontaktat SL, för så kan de ju inte göra.

Aurora, grattis till årsdagarna.

MrsC och Enya, vad kul att ni har fått gå på studiebesök på förlossningen.

Kelsson, har du fått sova någonting? Hoppas det.

Ego: Här händer absolut ingenting. Jag är trött och orkar inte göra något direkt, har lite för ont för att ta promenader, kan inte sticka pga händerna och har så tråååkigt. Men det är bara att härda ut, jag har ju haft en väldigt lätt graviditet hittills så det här är ju inget att klaga på. Det känns mest som att konditionen blir sämre och sämre av att sitta still i soffan på dagarna (och den var inte på topp innan heller...). Som tur är har min make försett mig med första säsongen av Vita huset, så idag kunde jag beta av fyra avsnitt på raken. Och jag som inte är speciellt sportintresserad från början uppskattar för en gångs skull att det är långa sändningar från skidskytte-VM. Då har jag ju någonting att titta på från soffan i alla fall.

• kattm

Maria liam, raden till dig försvann visst bort. Vilka fina kläder du hittade på Åhléns. Nästan synd att jag har fått låna så mycket kläder från min syster... Vi kommer knappt att hinna använda allt, så det känns dumt att köpa eget då. Men så frestad man blir när man ser allt fint som finns...

• kattm

Kul att höra hur du har det, Lulis. Hoppas att du får ordning på blodtrycket och att Elin börjar gå upp i vikt. Håller med vinterbebis, säg ifrån att ingen annan får hålla om ni går på kalaset. Ni kan väl förklara att hon blev väldigt orolig senast hon "vandrade runt", och att det kommer gott om tillfällen senare när hon funnit sig mer till rätta utanför magen. Har du någon som kan hjälpa dig att laga middag de dagar din man jobbar? Familj eller vänner kanske kan laga en stor sats köttfärssås eller något, som du sedan bara kan tina? Då kanske det blir lite lättare att hinna med. Eller om du och din man kan hjälpas åt nu innan han börjar jobba igen.

Najje, vilken fin mage! Jag försöker passa på att njuta av min mage nu, medan den fortfarande är kvar. Kommer nog att sakna den lite sedan.

Maria Liam, tycker också att du ska prova probiotika om du inte har gjort det tidigare. Det kan ju definitivt inte skada. Det låter så fruktansvärt jobbigt att ha så ont i magen. Styrkekramar.

Jag kommer nog aldrig orka ta tag i att sälja kläder. Inte för att vi kommer att ha så mycket heller, för vi lånar ju det mesta, och när det blir dags för syskon för min systerdotter skickar vi nog med det vi skaffat utöver lånekläderna också (förutom några plagg som vi kommer att spara av nostalgiska skäl, som de kläder hon kommer hem i från bb). Men min syster har köpt mycket på tradera, blocket osv, då oftast paket med flera plagg i. Kläder från HM etc kanske är lättare att sälja just så, att man lägger ihop flera plagg?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011