Jag ringde till MVC direkt när jag plussat (alltså v. 4) i en annan fråga, och då var hon uppmärksam och började fråga ut mig och sa att jag genast måste skrivas in, annars skulle jag inte få en tid förrän efter sommaren! Så jag var på mitt inskrivningsbesök i v. 11 (alltså vecka 11 + 2) Att du fått tid i i vecka 15 (är du fullgågna veckor då eller ingånga veckor, förresten. BM räknar fullgånga....) kan du nog inte klaga på med tanke på att belastningen, då har de nog ändå gett dig snabb tid, med tanke på sommar och semestrar och så.
Du ska ringa ultraljudsmottagningen och boka tid där för KUB (men det var kanske dit du ringde?). De har skyldighet att upplysa dig om din rättighet att få göra fostervattensprov, MEN såhär funkar det:
Eftersom du är över 33 har du rätt att gå direkt på fostervattensprov om du så önskar. Väljer du istället att göra KUB får du bara gå vidare med fostervattensprov om du får riskbedömning 1:300 eller högre (det vill säga siffror under 300). Så det är ett val man får göra. Vissa får sannolikhet 1:700, och tycker det är dåliga siffror och skulle vilja göra fostervattensprov, men det kan du alltså då bli nekad.
Så ring ultraljudsavdelningen och boka tid för KUB, om det nu är det du vill göra. Då får du också hem remiss till att gå och ta blodprov, vilket du ska göra ungefär senast tio dagar innan det är dags för själva KUB-ultraljudet.
Hoppas detta hjälpte dig!