• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Jis

Lillstintis, jag har ju oxå en dl flebb kring magen så det är väl därför det inte blir den snygga gravid-magen (som jag tänker på)

Jag vägde mig imorse och på 10 dagar har jag gått upp 1,5 kilo = slut på kvällsmackorna och mer motion. Herregud, vart ska detta sluta?

• Lulis7

En liten fråga till er som har kommit lite längre in i graviditeten. Jag har väntat med att ringa mvc till efter VUL eftersom jag ville veta att jag verkligen var gravid. I Malmö råder världens babyboom så jag fick tid för hälsosamtal den 22/8!! "Det blir i v. 14" sa hon som jag pratade med. När jag sedan räknade efter såg jag att det är i slutet av v. 15. Är inte det väldigt sent? Sen sa hon att eftersom jag är över 33 erbjuds jag fostervattendiagnostik och jag fick ett nummer som jag kunde ringa för att boka tid om jag ville. Men det jag undrar över är: Man gör väl KUB först och utifrån det resultatet bestämmer man om man gör fostervattendiagnostik? Vad jag kan se görs KUB i v. 11-14. Gör man KUB hos sin barnmorska? I så fall kan jag ju inte skivas in i slutet av. v. 15... Jag var medveten om att det skulle vara svårt att få tid på mvc men så här svårt trodde jag inte att det skulle vara. Inte lönt att försöka med privat heller för de har minst lika mycket att göra. Försöker ringa mvc för att få lite klara besked men nu har det inte ens tid att svara i telefon...

• strössel

Lulis: Här gör vi KUB på sjukhuset inte på mvc , tycker det låter sent med inskrivning i v 15 här har vi inskrivning mellan v 10-12. Och KUB måste göras innan v 14 om jag inte minns fel ? Försök och få tag på dom och se vad dom säger.

• Lillstint

Jag ringde till MVC direkt när jag plussat (alltså v. 4) i en annan fråga, och då var hon uppmärksam och började fråga ut mig och sa att jag genast måste skrivas in, annars skulle jag inte få en tid förrän efter sommaren! Så jag var på mitt inskrivningsbesök i v. 11 (alltså vecka 11 + 2) Att du fått tid i i vecka 15 (är du fullgågna veckor då eller ingånga veckor, förresten. BM räknar fullgånga....)  kan du nog inte klaga på med tanke på att belastningen, då har de nog ändå gett dig snabb tid, med tanke på sommar och semestrar och så.

Du ska ringa ultraljudsmottagningen och boka tid där för KUB (men det var kanske dit du ringde?). De har skyldighet att upplysa dig om din rättighet att få göra fostervattensprov, MEN såhär funkar det:

Eftersom du är över 33 har du rätt att gå direkt på fostervattensprov om du så önskar. Väljer du istället att göra KUB får du bara gå vidare med fostervattensprov om du får riskbedömning 1:300 eller högre (det vill säga siffror under 300). Så det är ett val man får göra. Vissa får sannolikhet 1:700, och tycker det är dåliga siffror och skulle vilja göra fostervattensprov, men det kan du alltså då bli nekad.

Så ring ultraljudsavdelningen och boka tid för KUB, om det nu är det du vill göra. Då får du också hem remiss till att gå och ta blodprov, vilket du ska göra ungefär senast tio dagar innan det är dags för själva KUB-ultraljudet.

Hoppas detta hjälpte dig!

• Lulis7

Tack för era svar! Det är så mycket man måste ha koll på själv känns det som...
    Kom äntligen fram till mvc efter att ha ringt hela förmiddagen. I Malmö fungerar det ju så att man går på den mvc som är knuten till vårdcentralen där man är listad. Undersköterskan jag pratade med var nog semestervikarie för hon sa själv att hon inte var insatt i KUB och fostervattensprov osv. Hon kunde inte svara säkert på var jag gör KUB (så tack Lillstintis för att du kunde svara på det Glad). Hur som helst så förklarade jag att jag har gjort flera IVF och haft missfall och då kastar man sig vanligtvis inte på telefonen och bokar tid hos mvc så fort man har fått plus på stickan. Jag sa också att jag inte alls tycker det känns bra att behöva vänta så länge på inskrivning. Och tänka sig, helt plötsligt var det inte så strikt med att gå till den mvc som man tillhör. Så nu fick jag tid redan den 22/7! Jag kunde t o m välja tid för där var tomt hela dagen Obestämd. Känns mycket bättre!!

• Lillstint

Lulis; Aha, jag glömde bort vårdcentralerna och de privata... jag har nämligen bara varit i kontakt med Region Skånes egen mödrarvård i Malmö. De har något som heter barnmorska direkt. Det är super - en väg in, och det är alltid någon som svarar och jag har fått jättemycket hjälp där.

Går du på någon privat vårdcentral kan de hända att de är knutna till någon klinik som de hänvisar dig till gällande ultraljud, KUB etc.

Men jag håller med, det är inte helt lätt att veta hur sjutton man ska bära sig åt för att få komma till en barnmorska. Jag hade tur och stötte på barnmorska direkt, och började den vägen.

• Lulis7

Lillstintis: Jag ringde också barnmorska direkt (333300) men där var bara en röst som bad mig knappa vidare till den mvc jag ville prata med. Konstigt... Får du prata med någon när du ringer det numret? Jag ska alltså inte gå privat utan till Region Skånes mödravård. Jag fick besked om att jag "tillhör" en särskild mvc utifrån vårdcentralen där jag är listad, men nu fick jag byta och ska jag gå till mvc på Rosengård.

• Lulis7
    strössel skrev 2011-07-01 11:44:45 följande:
    Lulis: Vad skönt att det löste sig och att du fick en tid tidigare.
    Ja, det känns jätteskönt. En sak jag har lärt mig i och med ivf är att det ofta är värt att ifrågasätta de svar man får. När jag gjorde det var det helt plötsligt inte alls omöjligt att byta mvc.
  • carlan

Tråkiga nyheter. Jag har foglossning så nu är det övningar och bälte som gäller. Inte gå i trappor och röra mig måttligt och absolut inte lyfta tugnt. Precis som jag inte har jobbigt redan. Suck och stön!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011