• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Strössel: vilken sötnos!
    Vad jobbigt att det gjorde så ont . Kunde dom inte hjälpa dig att ha honom på bröstet? Jag var ju också bedövad från bröstet och ned men dom la honom på bröstet så höll jag honom tills det var dags att amma på uppvaket. Då la barnmorskan honom rätt eftersom jag inte kunde och sen låg vi där. Jag förstår att du blev ledsen . Jag hade också jätteont i början och nu på 6:e dagen så gör det fortfarande lite ont men för varje dag som går så blir det verkligen märkbart mycket bättre. Jag har kunnat gå på flera promenader, handlat och gått till lekparken med tjejen. Hoppas att det går snabbt över för dig!
    Kram

• Luella

Carlan: Fin mage!

Kasa: Men vad lyxigt med en mamma som är BM!
    Man kan undra varför naturen gjort så att det för ont att amma i början . Det viktigaste är att man lyssnar på mamman och vad hon vill. Vill man ha stöd att amma ska man få det och tycker man att det är för jobbigt ska man få stöd i att slippa eller delamma. Förra bebisen kunde jag ligga ned och amma ibland men nu gör det för ont i det dumma snitt-såret så jag får nog vänta några veckor innan jag gör det igen. Snart kommer BVC hit och då får vi se hur det gått för lillkillen.

Lulis: Jag köpte en Minimindus. Vi satt och googlade massor här hemma och kunde inte bestämma oss. Alla verkar ganska likvärdiga. Till slut föll valet på en Minimindus 5,6 meter. Jag tycker att den är lite för lång för mig men tanken är att även min man ska kunna ha den och det funkar absolut med den här. www.minimundus.se/body_baby/bara.htm. Härligt med höstlov!

Jag får skriva mer sen, nu kommer BVC snart och jag har inte hunnit äta lunch. Stressiga dagar

• Luella

Aurora: Då är du iaf förberedd. Det var inte jag med mitt första barn. Jag trodde att det var något naturligt som bara funkade. Jag hoppas att det kommer gå bra för dig.

Strössel: Vad skönt att du får komma tillbaka till BB för att få hjälp!

Vickan: Hoppas att magknipen släpper och att din oro släpper också.

Jis och Viksan: Min hjärna var helt ur funktion på slutet. Det finns nog en anledning till att man bör sluta jobba i tid. Jag tror att jag bara rörde till det för folk mina sista veckor. Jag klarade inte ens av att skicka in tidredovisningen och då var jag ändå superfokuserad för att jag skulle slippa göra det när jag gått på föräldraledighet.

Lindis: Hurra för din fina friska bebis! Vad skönt

Najje: Vad härligt!

I dag kom både min skötväska och paket från Pampers. Jag måste säga att jag är imponerad av Pampers, dom skickade Microblöjorna med UPS och det tog bara några dagar. Och helt gratis också. Blöjorna sitter bra och nu har förvisso lilla navelstumpen ramlat av redan men dom här blöjorna går nedanför naveln så det hade varit bättre att ha från början.

• Luella

Jag slutade precis titta på Drömmen om ett barn på TV3Paly, usch så sorgligt

Strössel, jag skickar alla positiva amningstankar som finns över till dig och hoppas att det ska hjälpa till. Men om det kändes bra när du ammade i natt tror iaf jag att det kommer funka toppen snart.

• Luella
    Aurora1979 skrev 2011-11-04 10:50:13 följande:
    Inser att jag inte har köpt någon lite tunnare overall till bebis (alltså något liknande det Strössel har på sin Liam på bilden ovan)? Jag har hela tiden räknat med att det skulle vara minusgrader och snö ute när vi får Grynet men nu har vi ju 12 grader varmt och stackars bebis lär väl svettas ihjäl om jag packar ner den i den tjocka overall/åkpåsen vi köpt?? Eller??
    Du kan ju reglera vad bebisen har i åkpåsen. Det kanske räcker med två lager, typ body och kofta?

Min dotter hade en jättevarm åkpåse när hon föddes i mars och när det inte var jättekallt stängde jag inte med dragkedjan (dragkedjan går runt åkpåsen och inte uppe på mitten).

Jag har inte börjat med åkåsen till grabben ännu utan kör med den där fleece-påsen eller vad man ska säga som jag köpte till babyskyddet (den har ärmar och hål för bältet) plus en ullfilt.

Du kan nog ha den där vita du köpt men sen bara ha kofta på bebisen och sen komplettera med filtar när det behövs.
  • Luella

Strössel: din amning verkar vara på g nu . Skönt att du fick se en ny amningsställning!

• Luella

Aurora: Det är bra att ha lite att välja på när bebisen kommer, det är inte säkert att du känner för att springa i affärer med en nyfödd. Men som du säger, man vet inte vad det är för bebis. Min dotter har alltid varit varm av sig medan jag tycker att min son verkar kall. Hans fötter är ständigt kalla efter vi varit ute och då har han dubbla ullstrumpor, tunna tossor, ligger i en fleece.åkpåse med en ullfilt över plus locket som hör till liggdelen. Nu ska jag testa med raggisar som sista lager nästa gång.

Lindis:GRATTIS {#emotions_dlg.flower}

Strössel: Grattis du också till lyckad amning

Ego: det gör mindre ont nu, jag antar att mina stackars bröstvårtor börjat vänja sig. Men oj vad han äter! Han ska ha mat hela tiden. Jag tycker inte att jag gör annat än sitter och ammar. Men det ska ändå bli skönt att komma till Amningsmottagningen och titta på hur han gör. Och kanske få lite tips hur jag smidigast gör när han ammar på höger bröst för det är fortfarande lite svårt att få till tycker jag. Men amnings/gravid-kudden från Doomoo är mitt bästa köp tror jag, den är verkligen bra.

• Luella
    Aurora1979 skrev 2011-11-04 22:43:48 följande:
    Karmosin: Nä självklart vill jag ha lite att välja på när bebis kommer men jag har många som väntar på att få dela med sig, bara de vet vilken sort vi får... och lite kan jag ju önska mig som "presenter" av besökare och så kommer julen rätt tätt inpå om det är ngt lite dyrare jag skulle vilja ha. Just nu känner jag bara att jag inte villl köpa det mest "neutrala" jag kan hitta bara för att det ska passa kille och tjej.
    Nä, det finns ju så himla mycket fina kläder som är präglade av vilket kön det är på bebisen.

Tips förresten för den som har spandex-byxorna på sig är att dom har 20% rabatt på www.livlyclothing.com den här helgen med rabattkod: WHATALIVLYFALL.
  • Luella

Kel: Fy vad irriterande

Jis: Skönt med en trevlig BM och att allt såg bra ut!

Aurora och Kel: Stor kram till er

Strössel: Ja, man blir ju så himla orolig och ledsen när det inte är bra med bebisen . Skönt att febern är borta nu.

Eileen: Vilket bra tips om järn. Jag ska försöka tänka på att äta lite mer järnrik kost nu. Enligt min BM är det relativt många kvinnor som går runt med ett lite småtaskigt värde även när de inte är gravida.

Ego: Jag har fortfarande ont i magen efter snittet men det blir bättre och bättre. Jag ångrar bittert att jag inte tog hem fler av dom där gigantiska nättrosorna från BB. Jag har bara ett par som jag tvättar upp om och om igen för dom är de enda som inte lägger sig precis där jag har ärret.

• Luella

Tack för tips Eileen, Kel och Jis!

Jis: Fina bilder!

Ego: Idag hade vi premiärutflykt med båda barnen som övning i att snabbt och effektivt få ned två barn, syskonvagn, packning och oss själva till bilen i garaget. Sen få in allt i bilen och komma iväg. Jag tror vi klarade det på under en timme .

Förresten, lillebror har verkligen kalla små händer och fötter. Så fort jag kommer in efter att ha varit ute så tar jag av vantar och alla lager han har på fötterna och för att kolla och dom är iskalla. Vad ska ni ha/har för vantar och vad ska ni ha/har på fötterna till era små?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011