• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Viksan07

Speck: Vad skönt för dig att du har en bra handläggare på FK som bryr sig. Mina tidigare erfarenheter av handläggarna där har varit bra - tror de flesta har valt jobbet för att de bryr sig, vilket är bra. Man tror inte att de ska vara schyssta med tanke på alla begränsningar i socialförsäkringslagen, men det är de :) Hoppas på att jag får en snäll handläggare denna gång också. Haft lite problem med mina fk-papper - virriga jag glömde senast att skriva på ansökan och fick göra om allt Obestämd Så ännu har jag inte haft kontakt med handläggaren.
    Ajaj för foglossning! håller med om att det känns som att hela bäckenet håller på att knaka ihop - och benet för mig också.
    Fast jag ska inte klaga - har haft några ganska bra dagar, inte känt så mycket i ischias - kan gå ganska ok utan kryckorna. Har du haft några dagar plötsligt då det inte har varit lika jobbigt i fogarna som tidigare? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, om man ändå ska bli heltidssjukskriven. Typiskt om man avbokar läkarbesöket och sedan så börjar det göra ännu ondare igen. Plus att jag är helt slut och typ börjar grina bara det blir lite för mkt... Hmmm får se hur jag gör...

Kelsson: Det är inte konstigt att du inte känner sd ännu. Det är lite svårt att märka dem tidigt. Tror inte jag märkte dem förrän i 7e månaden senaste gången. Det är i a f en krypande obehaglig känsla i magen och sedan spänner den upp sig till en stor hård boll.
    Ta hand om dig - gå hem om du är sjuk

• Speck
    Viksan: Just nu har jag så fruktansvärt ont att jag kan inte röra benet i sidled alls utan väldig smärta. Så inge kul att ta sig i/ur säng/soffa/bil.. Jag hade för ett par veckor sen att foglossningen kändes jättebra och jag kunde gå gansa snabbt och hade bara lite ont. Men sen kom det tillbaka med råge och du är jag helt invalido.
    Sen även tidigare så hade jag bra dagar och dåliga dagar. Jag tror inte att du kommer känna att det är i onödan du sjukskriver dig. Känner du det så kan du ju alltid be om 50% igen, men jag tror inte det.. Jag kunde vakna vissa dagar och inte kunna resa mig, andra dagar var "ok".
    Jag tycker du ska behålla läkartiden och be om heltidssjukskrivning. Jag ångrar att inte jag bad om heltidssjukskrivning ibland, men "det gick ju". Det var bara så sjukt jobbigt för företaget flyttade till en ny lokal och där hade de inte fungerande hiss och mitt kontor var på 2 trappor.........
    Och nu när jag varit ledig så har jag insett hur TRÖTT jag var och det var SÅ skönt att ha 3 veckor för mig själv medan maken jobbade.

Utav babypuder, schampoo och tvål - vilket är mest användbart? Fått en rabattkupong jag hade tänkt använda, men bara om det är nåt jag kommer behöva... Tungan ute     
  • Viksan07

Speck: Jag använde vad jag har för mig kombinerad babytvål och schampo när Viktor var minibebis. Behövs inte särskilt mycket, några droppar blandat och löddrat i vatten. Hade aldrig babypuder, sonen hade bra hud som inte blev lättirriterad. De gånger han blev irriterad i bakisen så använde jag zinksalva, då blev det bra igen jättefort. Men det är ju svårt att säga vad som behövs, det beror ju helt på bebisen och ens egna preferenser.

Ja, precis så känner jag - att jag är så hiimla trött när jag väl varvar ner. Var helt slut i helgen, sov i två dygn och orkade inte med ngt i princip. Rädd att bli helt utmattad när jag väl varvar ner nästa gång. Och höfterna kan man ju av erfarenhet inte lita på. Vad jobbigt för dig att du har så ont. För mig blev det bättre sista månaden när huvudet fixerades, tyckte det var mysko eftersom det i slutet är så mycket vikt över höfterna. Men snart är din bebbe ute och då slipper du ha ont! 

• Speck

Viksan: Min bebis är inte fixerad än enligt bm.. Den "sitter som en kork" enligt bm, men inte fixerad.. Men enligt henne är det iaf ingen risk att bebis slår en volt och blir "stjärtbebis" som hon kallade det.. (sätesbjudn).
    Så kanske är därför jag har så ont. Mkt vikt på höfterna och ingen fixering.
    Jag tycker definitivt det låter som du ska ha 100% sjukskrivning, för vet du? Man har rätt att leva även fast man är gravid. Klarar du (knappt) bara att jobba och sen är helt slutkörd av smärtor och trötthet så ska du bli mer sjukskriven. Basta.

• Kelsson1

Viksan: Ok då är SD något jag har att "se framemot" . Foglossning, är det något alla får i någon del av graviditeten? Och om inte får bebisen plats att komma ut då? Förlåt dumma frågor!
    Klarade av att jobba hela dagen igår men är sämre i halsen idag. Gör super ont att svälja o så har det satt sig i stämbanden, vilket gör att jag inte kan jobba idag då hela jobbet går ut på telefonsupport! Har inte sovit nästan någonting inatt heller så lär bli att jag sover i soffan hela dagen...

• Lillstint

Kelsson: Usch, stackars dig. Typiskt med sommarförkylning och halsont, det känns extra jobbigt då. Foglossning får inte alla, så har du tur slipper du. Jag verkar vara den enda i min bekantskapskrets som råkat ut för lite mer illa foglossning. Några av mina vänner har haft lite ont i fogarna under den sista månaden eller så, men inte så farligt. Och inte verkar de ha haft jobbigare förlossningar än "normalt" heller. Så det är väl bara otur om man drabbas av de värre varianterna. Hoppas som sagt du slipper det, du får dras med ditt illamående istället Flört.

• strössel

Kelsson: Jag har inte fått foglossning SD ibland då drar magen ihop sig och blir hård och släpper sen på nån sekund tror jag läste nånstans att det är ett sätt för kroppen att förbereda sig inför förlossningen. Men tröttheten har slagit till är så trött så jag orkar knappt att stå upp vill sova hela tiden. Var i Ullared igår och shoppade igen och köpa fyra refiller till hinken fanns knappt några kvar var väldigt utplockat, vågade inte köpa fler vill se om jag gillar hinken innan jag börjar hamstra refiller Flört  hoppas du blir bättre snart i halsen kram.

Speck: Jag har köpt kombinerad babytvål och schampoo men sen har jag fått så många prover i gratispaketen med badtvål och diverse saker, så jag ska prova mig fram sen när bebisen har kommit och se vad som är bäst. Men man ska inte bada bebisen i bara vatten för det torkar ut läste jag.

• Speck
    Kelsson: Många kvinnor slipper smärtsam foglossning, vi verkar bara vara lite otursförföljda i denna tråden, där det ändå är en hel del som har fogsmärtor. Men bara för att du itne har ont betyder det inte att det inte vidgar sig.. Och vet du, jag hörde att kroppen skapar sig inte större barn än den klarar att föda ut! (generellt sett). Så kroppen fixar de där seddu Skrattande

Strössel & Viksan: Ok, får se om jag köper nåt över huvud taget. Verkar inte som att det finns nåt rätt eller fel när det gäller bebisar! VART ÄR HANDBOKEN? Man måste ju få nån form av manual tycker jag. 
  • Kelsson1

Lillstintis: Tack för svar , jag har nog med illamåendet så får jag välja avstår jag från foglossningen

Strössel: Syrran gillar hinken skarpt, de använder den fortfarande till dottern som är typ drygt ett år nu. Men de har använt den bara till bajsblöjor o vanlig hink till andra blöjor just för att påsarna är så dyra.

Speck: Tack för svar, tror att förlossning blir tillräckligt svår ändå . Är dock inte det minsta rädd (än åtminstone) för förlossningen, har väl inte fattat hur ont det kommer att göra
    Jag har tur som har syrran att fråga för hennes flicka är som sagt bara drygt ett år så hon har allt i färskt minne. O så vågar man ställa dumma frågor till sin syrra

• strössel

Kelsson: Det låter bra, jag ska oxå bara slänga bajsblöjor i den och har en annan hink till tvättlapparna och kissblöjorna. Min mamma ska till Ullared i dec så då får hon köpa fler refiller men jag har 5 hemma nu iallafall Glad

Speck: Alla barn är olika och olika känsliga, jag tror man blir proffs på sitt egna barn och får erfarenheter på den vägen. Man ska nog köra sitt egna race och inte lyssna så mycket på andra Flört

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011