• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

tredjemaj: Jag gick ju upp i vikt med IVF försöket o de tre första graviditetsveckorna sammanlagt 6kg (kan ha varit vätska också). Efter det har jag ökat 2kg o är i v22 nu. Har inte mätt magen men den putar ut en hel del

• Aurora1979

tredje maj: Jag gjorde mitt RUL i v 20! (19+1).

Måste kolla upp både det enda och det andra märker jag. Usch varför ska allt vara så krångligt med FK och dagis och sånt...   

• Jis

Jag gjorde mitt RUL i v 18+3, verkar vara vanligt. Ang det där att det syns, det syns tydligt när jag står upp, när jag ligger ner flyter magen fortfarande ut. Har tappat mkt muskler, har gått från 7 pass i veckan till 2 :/

• Luella

Lillstintis, den här gången kan inte min man heller vara ledig på heltid som han var förra gången och därför ska jag bara vara hemma ett halvår och sen jobbar vi båda deltid och har bebisen på deltid. Här är det noga att vi delar exakt lika på föräldraledigheten. Förra gången rivstartade jag direkt på heltid och det tyckte jag var ganska jobbigt, det blir nog bättre nu med en start på deltid.

Jag fick hälften av semesterdagarna när jag var föräldraledig förra gången.

Tredjemaj, jag gjorde nog RUL runt vecka 18-19 tror jag. Nu när jag är i v. 26+2 har jag gått upp 10 kilo. Om du har barn under en viss ålder har du rätt till att jobba deltid oavsett vad din arbetsgivare säger. Men jag vet inte om det är ned till en viss procent. Någon annan som vet? Min AG verkar inte 100% förtjust i att jag kommer tillbaka på 50% och jag har fått i uppgift att fundera på hur min roll ska se ut och vad jag har tänkt att jag ska göra på den tiden. Känns lagom lätt. Dagisstart vid 17 månader låter helt perfekt i mina öron .

• Vickan I

Man har rätt att gå ner till 75% när man har små barn. Det kan arbetsgivaren inte säga ngt om, men sedan ska man ju enas om hur det läggs upp också. Jag gick ner till 75% för att korta sonens tider på förskola och arbetar fortfarande 75%. Vill man arbeta mindre än 75%, ex 50% så måste man täcka upp med föräldradagar på minst 25% för att arbetsgivaren inte ska kunna neka. Sedan kan man ju ha tur att arbetsgivaren går med på 50% ändå utan att man behöver ta föräldradagar.

• Lillstint

Kelsson, Jis och ni andra som är ungefär i fas med mig (v. 22) och känt bebisen sparka - känner ni den sparka varje dag nu, eller.... Även ni som gått längre givetvis... hur kändes det för er? Tycker det är så svårt det här med hur det "ska" kännas... även om det säkerligen är olika. Men det kan inte förnekas att det känns tryggt och bra när man känner den sparka....

Jag har ju känt den sparka, men känner för med mesta bara fjärilarna inuti, och inte rena sparkar.

Vickan: Tack för infon! Puh! Svårt att veta hur man ska ställa sig till allt, och betämma redan nu hur man ska ha det... 

• Kelsson1

Lillstintis: Jag tror att jag känner av bebis dagligen nu, inte alltid som rena sparkar dock. För det mesta känns det som hon rullar runt därinne men ibland får hon till riktiga sparkar också o då sparkar hon på exakt samma ställe flera gånger

• Aurora1979

Lillstintis: känner av bebisen varje dag nu (är i v.25) men inte alltid som sparkar utan mest att den bökar runt. Sparkarna börjar bli starkare nu oxå.

• vinterbebis12

Tack för svar om viktuppgång. Jag nojjar över allt nu och hade jag gått upp hade jag säkert nojjat över det. Längtar så till RUL och hoppas att jag om det blir lyckat ska känna mig säkrare på att det faktiskt blir en bebis. Ni som kommit längre än jag - har den mesta oron (antar att ni varit lite oroliga) släppt nu?

• Luella

Tack för info Vickan! Jag kommer att ta ut föräldradagar  när jag går tillbaka så då borde det vara ok.

Lillstintis: Nu är jag i v. 27 och jag känner bebisen varje dag. Jag har moderkakan i bakvägg. Det är allt från små små rörelser, till att det känns som om han snurrar runt till regelrätta sparkar mot bla revben och urinblåsa. Jag tror att han rör sig i sömnen för annars sover han aldrig den lilla rackaren.

Jag har så fruktansvärt ont i ryggen. Jag funderar på att skaffa en TENS redan nu för ryggvärken. Förra gången hade jag den bara precis inför förlossningen, någon som har erfarenhet av TENS vid bara ryggont?

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011