• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Najje79

Hej tjejer!

Jag har fått tid för VUL, hon var så snäll och satte upp en tid så tidigt som möjligt för att jag ska slippa gå och oroa mig och vänta så den 12/9 , om två veckor exakt! Tjoho!!

Idag har jag haft jätteont i magen, en molande värk runt om hela ryggen. Men jag tycker att det vanliga dragandet och ilandet också finns där så det borde väl inte vara någon fara. Fick också godkänt att ta progesteron fram till
    v 13, gott!
    Hur sjutton står man ut de här första veckorna? Jag nojjar hela tiden, jag kan inte hjälpa det. Jag försöker slå bort tankarna och hitta nya tankestigar men det är svårt!
    Nu kommer iallafall snart min älskling hem, han har varit borta sedan i onsdags, så då blir det väl lite mys för att fira plusset!

Jis: Hahahhaa, herrejisses vilken kommentar!

anderska: Åh vad spännande med RUL, lycka till imorgon! Allt kommer att se så bra ut! Kram!

• Speck

Kasa: Jag har gråtit en del, mest när jag inte lckats trösta Loke så har jag börjat gråta, eller om han blivit hungrig igen o jag knappt hunnit med ett toabesök pga all amning.. men inte sådär så det varit otröstligt utan mer gråtit o sen tyckt jag vart löjlig o slutat :P Däremot har jag gråtit en hel del först i tfn till BB över smärtan i stygnen o sen när vi va på återbesök bb så började jag storböla igen när hon fråga om de va nåt mer vi undra över. (återigen handla de om stygnsmärta). Hon tyckte så synd om mig att hon tom ringde mig på em för o höra att jag kunnat hämta ut värktabletter ok o hur salvan hjälpte. Gullehon.
    Loke sover på sidan i vår säng också, men i sin säng funkar de inte att ligga på sidan trots att jag försöker göra trångt med täcke o handduk runtom honom. (har bara tunn bomullsfilt över sig så därför är täcket "över" att kunna läggas runt istället. )

ALLA: Har ni väldigt ont i stygnen medan ni är på BB trots värktabletter - säg till! Jag utgick från att "de ska väl va såhär" men jag fick mer o mer ont o väl hemma så tog de bort glädjen från att vara nybliven mamma och med hjälp av xylocaingel, citodon och ipren så kunde jag faktiskt tom följa med make o son ut på sakta prom...  

• Kelsson1

Spets: Grattis till lyckat RUL!

anderska: Jag avstod från angelsound då jag hörde att det var inte bra för bebis att använda den för ofta, då tyckte jag att det var lika bra att låta bli helt o hållet. Vi får ju höra hjärtljuden hos BM o känner sparkar flera gånger dagligen så det lugnar mig tillräckligt
    Tänkte du på vanliga mammajeans? Det köpte jag på H&M, storlek 46 o de är väldigt bekväma.

Najje: Härligt med tidigt VUL! Ont i magen (för mig riktig mensvärk) är helt normalt att ha. Tänk på att livmodern håller på att växer så det knakar så det måste få kännas. Inget att oroa sig för. Jag vet att det inte är så lätt att släppa oron. Själv oroade jag mig för att jag hade ont men de dagar då det inte gjorde ont var jag lika nojjig och trodde att något var fel då . Bara du vet att ont i magen hör till.
    Som jag rekomenderade för ruvandet gäller även nu. Dela upp väntandet i mindre etapper så känns tiden inte så lång. Jag ska själv åka på kryssning den här veckan så det är en etapp , nästa helg är det dop för ett par vänner, det är etapp nr två osv. Allt för att tiden inte ska kännas för lång...

Speck: Stackarn! Hoppas att det läker ihop fort! STOR KRAM!

Ego: Tittade på: "Lejonet Christian - känd från Internet" idag. STORBÖLADE, maken tyckte att jag var störtlöjlig men kunde inte hjälpa det. Vet att jag har sett klippet tidigare (just när de ses igen efter ett år) och då utan att vara gravid fick lite tårar i ögonen. Vad hade jag förväntat mig egentligen? Korkat av mig... Men det var såååå fiiiint

• Jis

åhh, måste bara säga. Gå på gravidyoga om ni har chansen. Jag gick på mitt första pass idag. Det var mkt fokus på andning, bra övningar inför förlossningen. Sen avslutades det med avslappning + att ledaren gick runt och masserade oss lätt. Det var jag och en annan tjej som gick. Åh, så skönt. Jag känner mig så avslappnad. Avslutade min dag med att gå på 1,5 timmes fotvård = baby feets

• anderska

Kelsson: jag tänkte mer på snickarbyxor. Har inte hittat de på hm ell någon annanstanns heller. skulle gärna vilja ha ett par :)

Jag har också hört att det inte skulle va bra med angelsound, kanske därför det aldrig blev något. 

• strössel

Sputnik: Jag har ringt fk och frågat om föräldrapenningen men dom kunde knappt svara på nåt och inte hjälpa mig att räkna ut hur länge jag kunde vara hemma pga att oavsett vad jag skriver så får jag vara hemma lika länge. Men sen skrev jag ett inlägg här på fl till fk och fick svar så det var en lättnad. Men ska ner till fk i stan och dubbelkolla så det inte blir fel. Men som det ser ut nu ska jag vara hemma till den 3 jan 2013 och sen ska min man vara hemma.

Najje: Vad skönt att du fick progesteron till v 13, tiden kommer gå snabbare än vad man tror Flört jag hade oxå värk  i magen i början var inne några gånger på gyn och det såg bra ut varje gång så det är normalt.

Speck: Vad mysigt med en promenad med son och make,  hoppas det läker snabbt så du slipper ha ont. Jag börjar bli nervös inför förlossningen nu 52 dagar kvar  Skäms

• Luella

Strössel: Andningslarm köpte vi aldrig till dottern av någon anledning. Det var nog min man som var emot det mest mycket pga falsklarmen. Men vi har båda varit supermainiska och kollat henne hela hela tiden så hon andas. Det gör vi fortfarande men inte lika ofta. Nu är jag så van vid det att jag brukar kolla så min man andas när han sover. Jag vet inte om jag varit mer avslappnad om vi köpt larmet eller ännu mer hysterisk.

Aurora: I Stockholm får man bli igångsatt efter en vecka om man själv vill.

Speck: Ja, denna amning. Vilken vetenskap! Jag hade ingen aning om när ett bröst var tomt eller om jag hade tillräckligt med mjölk. Men eftersom min dotter inte gick upp i vikt så gav vi ersättning efter varje amning för att vara säker på att hon blev mätt. Men jag fick stränga order om att hon bara fick äta max 15 på varje bröst, sen skulle det bytas av någon anledning. Jag håller absolut med Vickan om det där med närhet, det går inte att ge för mycket närhet och kärlek. Dom små liven bryter sig loss tids nog.

Välkommen Najje!

Jis: jag blir verkligen helt chockad. IVF-dagis? Det är så korkat att man måste skratta samtidigt som jag känner ännu mer för att inte berätta så att inte barnen får problem längre fram.

• kasa01

Speck, den första tiden är lite knackig helt enkelt! Men du, dina stygn, har de tittat på dem?? JAg hade jätte ont efter mina, o när jag var på återkontroll konstatrade man att stygnen satt kvar, men huden hade gått sönder och såret öppnat sig strax över den ursprungliga sprickan. Hmm... svårt att beskriva detta inser jag. Kontentan är i all fall att stygnen inte gjorde nån som helst nytta, utan bara satt mitt i såret och gjorde ont. De tor helt enkelt bort dem, och det gjorde mycket mindre ont efter det.
    Det är så typiskt att de flesta små sover bättre på mage när de inte får... jag brukade lägga casper på mitt bröst o luta mig tillbaka i soffan, o där sov han som en prins. När han sov i vaggan brevid sängen (några timmar per natt, sen hamnade han brevid mig, amning o det..) puttade jag in en kudde mellan hans ben o armar, som om han kramade den, på sidan, o lät honom luta lite nedåt. Alltså, det är inte enkelt att beskriva saker med ord! Jag skulle aldrig kunna bli författare.. Jaja, du hittar såklart dina egna knep. STOR KRAM !!  

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011