• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Livets goda ting

Carlan: tack för svaret! Kommer dock nog bli tvungen att säga något innan eftersom det kommer att synas

• Speck
    Viksan07 skrev 2011-05-03 21:55:33 följande:
    Speck: Har du ont när du får sammandragningar? Jag hade också mycket sd sista trimestern, när jag var gravid med sonen. För mycket stress på jobbet, så jag behövde sjukskrivning. Då blev det mycket bättre med sammandragningarna. Hoppas att de går över för dig! Det brukar inte vara någon fara
    Näe, har bara haft ont vid ett tillfälle och då kunde jag knappt gå, varje steg gjorde ont, men fick då gå hem och lägga mig i sängen en halvtimme och då slutade det - hade nog bara överansträngt mig. Men annars så är det bara så attd et spänner och drar och så får jag den där obehagskänslan liksom.
    carlan skrev 2011-05-03 21:08:05 följande:
    Speck: Jag hade också tidiga sammandragningar, började tre månader innan. Jag blev tillsagd att inte köra bil, cykla och gå i trappor. Se till att dem skriver ner allt i din journal, för det gjorde dem inte för mig och det gav mig problem med csn.

Jag tänkte lugna dig med att jag gick över 10 dagar och då fick dem sätta igång mig och ta vattnet. Ta det lugnt så ska du se att den vill vara där inne.
    Jag har haft sd sen typ v 20 nånting? Men skönt o höra att man kan ha mkt sd och ändå gå över tiden!
    carlan skrev 2011-05-03 22:14:49 följande:
    LGT: jag tror att det är två månader innan man ska bli föräldrarledig men jag kan ha fel.
    Yes, 2 månader innan är korrekt. Men de flesta måste nog berätta förr pga magstorlek Tungan ute 
  • Jis
    Speck skrev 2011-05-03 20:49:13 följande:
    Apropå det så fick jag bärförbud nästan direkt i grav pga mina blödningar och sen även pga foglossningen. Inget tyngre än 5kg ska jag bära - lol det är ju typ min handväska haha!
    Jag gör lite lyft då o då men försöker att inte fuska, pga sammandragningarna också.

Apropå det ska jag träffa läkaren på torsdag nästa vecka ang mina sammandragningar och kanske göra en gyn undersökning för att kolla så tappen inte är påverkad. Är lite nojjig att jag haft så mkt sd - vill för allt i världen inte föda för tidigt! Eftersom detta är min första och i värsta fall enda grav så tänker jag uppleva varenda jobbiga fas av den! Skrattande Det är den oseriösa anledningen, den seriösa är för att bebis mår ju självklart bäst om den får utvecklas i lugn o ro i min mage och inte i kuvös!
    Hade du blödningar? Hur var det? Jag försöker fatta om jag är "normal" eller inte
  • strössel

Livets goda ting: Vi har bara en affär här som säljer mammakläder tyvärr och det är H&M så där har jag köpt mina kläder hittills. Vi ska åka till Göteborg i helgen och där ska jag kika i en affär som heter Mums som verkar ha fina kläder.

• Speck
    Jis skrev 2011-05-04 08:39:51 följande:
    Hade du blödningar? Hur var det? Jag försöker fatta om jag är "normal" eller inte
    Hur var det? En riktig pärs och jag blev kallsvettig och panikslagen varje gång jag såg blod i trosan. Först fick jag ju blödningar som varade i en vecka, de började en vecka efter TD, bara brunt. Fick i trosan ett par gånger per dag men bara litegrann, och det slutade av sig självt. Och sen i vecka 14 fick jag blödning efter att ha burit hem en matkasse från Coop. Då sa dom - sluta bär kvinna! Haha nä ok så sa dom inte, men dom förklarade att sannorlikheten är hög att jag kommer blöda igen om jag bär tungt och att jag kanske skulle låta bli för att slippa oroa mig.
    Sen minns jag inte om jag fått blödningar nå mer gånger? Möjligt. Man glömmer så lätt sånt som vart jobbigt.

Sen i vecka 12 började jag få ont i främre fogen, och i vecka 18 fick jag ont i bakre fogarna och sen dess kan jag knappt gå, än mindre bära. Så var det med det Glad

Du är jättenormal, Över 30% av alla kvinnor har oförklarliga blödningar i början av grav, men alla blödningar efter vecka 12 bör man kolla upp var dte nån som sa till mig, så det var klart att min blödning i vecka 14 gjorde mig asskraj. Men det var nada som tur var.
  • Speck

Strössel: När du skickar in moderskapsintyget så är det samma sak som att anmäla att du ska ha föräldrapeng, så det behöver du inte tänka på! FK skickar sen hem ett papper som din arbetsgivare ska fylla i och så skickar de in det till FK och tadaa då är du anmäld som blivande mammis som ska ha pengar!
    Vad jobbar du som då du ska söka gp?

• carlan

Jag som pluggar i höst kan ju dölja min mage =) Fast mår jag dåligt nu i sommar nu när jag ska jobba får jag se hur jag gör. Annars ska jag nog försöka vänta så länge som möjligt att inte berätta. Jag jobbar som fastighetsskötare och det är ett mansdominerat yrke. Inte poppulärt att vara mammaledig. Och den andra tjejen som jobbar har precis gått på mamma ledighet.

Första veckan sa min chef till mig -Bli inte på tjocken nu för då kommer vi aldrig anställa någon tjej igen! Vist han sa det lite med glimten i ögat, men jag blev både arg och irriterad.

Jag har en ung kille i gruppen som blivit pappa två gånger under den tiden jag jobbat på företaget. Han har varit mycket hemma och gissa om han får skit på jobbet. Det blir som en mardröm. Skönt att jag slipper det där stället snart. Just nu är jag bara kvar för att ha någon slags föräldrarpeng.

• amaan

Vill bara säga grattis till alla som lyckats bli gravida med IVF. Extra kul att läsa när det går vägen för så många.  själv har jag aldrig behövt IVF men har syskon och nära vänner som fått kämpa betydligt mer.
    Hoppas det blir många mysiga små bebisar i tråden!

• Jis

Speck, tusen tack för att du svarade. Jag vet att det är "normalt" med en liten blödning. jag blir bara så orolig, dom säger som sagt att allt ser bra ut med räkan å det litar jag på..men HATAR känslan av att hela tiden fundera kommer det mer blod, måste jag inte gå på toaletten för att kolla osv...men jag har bestämt mig, jag blöder (jag blöder mkt i vanliga fall oxå, näsblod ett par ggr i månaden, får blåmärken lätt osv) å säger dom att det ser ok så gör det det...Jag kan inte hållla på att åka in till gynakuten i tid å otid...men samtidigt så oroar jag mig..:/

jag ska ta det lugnt med att bära, nu får mannen bära hädanefter (vilket han gör nu oxå iof). jag är väldigt aktiv, cyklar till jobb, springer runt å har ett rätt stressigt jobb i omgångar..det påverkar säkert oxå. men dom på gyn säger ju bara lev som vanligt.

Carlan, låter onekligen sådär på jobbet. jag är så glad att jag jobbar på ett ställe där väldigt många har barn, vi lägger inga möten innan kl 9 och efter 15 så man kan hämta och lämna på dagis. Ingen säger nått om man vabbar eller är fl i 1½ år osv. Jag har dessutom världens finaste å förstående chef som verkligen månar om mig å skrattar åt min tankspriddhet som verkligen är påtaglig :)

• strössel

Speck: Jag jobbar på en postterminal en låda med post väger allt mellan 5 - 20 kg beroende på om det är kataloger eller bara brev och en klumpbur runt en 400 kg som man drar på, men jag är sjukskriven till juni men sjukskrivningen har inget med graviditeten att göra. Så om jag ska börja jobba så vill jag ha gp och alla på mitt jobb får det beviljat pga tugnt jobb.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011