• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl

Det Studentpappa pratar om är alltså väldigt synliga ådror, som brukar kallas "vascularity" på engelska.(http://3.bp.blogspot.com/-0_oTvsDTvYQ/Tt8rEvNDByI/AAAAAAAAA7k/05nZV3ipwhg/s1600/bc8154.jpg)

Men överlag hjälper även styrketräning med hjärt- och kärlhälsa, mer muskler ger dig mer framträdande ådror oavsett kroppsfett, och styrketräning ger ett tillfälligt pump i ådrorna (mina ådror står ut på överarmarna när jag kör överkroppspass t ex).

• Studentpappa
    CissiJissi skrev 2015-05-12 08:53:52 följande:

Hmm.. På blodcentralen sa de att det hjälper för att det ska bli enklare att ge blod, att blodkärlen kommer tydligare fram om armarna arbetar hårt mycket.. Inte för synlighetens skull i sig alltså.. Jag får väl träna vanlig styrka i armarna och se om det hjälper då.. :)

Jag trodde du var ute efter den estetiska aspekten, inte för att enklare kunna ge blod
  • CissiJissi
    Studentpappa skrev 2015-05-12 13:40:53 följande:

Jag trodde du var ute efter den estetiska aspekten, inte för att enklare kunna ge blod

Haha jag förstod det, och det är ju klart man antar det först!!:) får se om lite styrketräning hjälper då, ska googla på det så jag vet vad som gäller:p
  • sinner
    Studentpappa skrev 2015-05-05 22:21:54 följande:

Pass 54

Marklyft

4x4 120kg

3x5 100kg

Toe to bar 6x5

Vadpress 5x5 45kg

Bicepscurl 5x6 30kg

Push jerk 3x5 50kg

45kg i vadpress och 30kg i bicepscurl? Dags att lägga om träningen lite? ;P
    Man "bör" utan för stora problem kunna köra sin kv i vadpress i 8-12 reps x 4-5 set.
  • Studentpappa
    sinner skrev 2015-05-12 15:25:59 följande:

45kg i vadpress och 30kg i bicepscurl? Dags att lägga om träningen lite? ;P

Man "bör" utan för stora problem kunna köra sin kv i vadpress i 8-12 reps x 4-5 set.

Det kan jag också men inte med bra kontakt, har resonerat kring det tidigare i tråden. Stående i Smith får jag bättre kontakt och kan köra tungt men sittande blir det inte lika bra.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-05-12 17:59:27 följande:
    Det kan jag också men inte med bra kontakt, har resonerat kring det tidigare i tråden. Stående i Smith får jag bättre kontakt och kan köra tungt men sittande blir det inte lika bra.
    Väl resonerat, muskelkontakt är a och o. Dock misstänker jag att vederbörande är ditt antifan under nytt nick...
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-05-12 18:06:32 följande:

Väl resonerat, muskelkontakt är a och o. Dock misstänker jag att vederbörande är ditt antifan under nytt nick...

Kan vara så, det var dock lite osäkert pga avsaknad av stora stavfel. Men det berodde nog på att promillenivån ännu är låg. Kommer det inlägg som osar tourettes och är svåra att läsa, dessutom mitt i natten är det solklart..

• JTo

45min spinning idag och imorgon blir det 20min spinning och 60min pump, sen är det bara easy pancake fram till lördag Solig åh och lördagen efter det ska 7 och 9åringen tävla i löpning 2km!

• Studentpappa

Pass 57

Övade overhead-squat i ca en timme 40-50-55 kg lätt men övningen är ny för mig och ganska svår då min rörlighet inte är den bästa. Men det blir definitivt bättre, för 4 månader sedan klarade jag den inte det alls då jag var för stel.

Svårt med tiderna, kom på gymmet 2120 inte rätt laddning då..

• sinner
    Studentpappa skrev 2015-05-12 17:59:27 följande:
    Okej, då är jag med. Jag är själv noga med mind-muscle-connection när jag tränar. Jag är inte megastor på något sätt, men 45 kilo skulle jag kunna köra sittandes och föra en konversation utan vidare för jag vet inte hur många rep. Du kan ju säkert ställa dig på tå utan vidare minst 30ggr utan problem, vilket är samma ska som en vadpress och jag antar att du väger mer än 45kg?! Det är därför jag tyckte det lät lite..

K grrl skrev 2015-05-12 18:06:32 följande:
    Vill inte alls verka hatisk. Men säga att man kan curla 30kg i bicepscurls med hantlar (vilket jag tolkar det som) så lär man ha väl över 40cm runt armarna. Har man 40cm+ runt armarna menade jag att kroppen bör se lite rolig ut om man endast tar 45kg i vadpress under 5 rep. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!