• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux

Jag tränar 5 dagar i veckan nu. Stort sett crossfit med pt. Crosstraining på Sats och NMC på Elixia.
    Jag märker stor framgång både på kondis, styrka och kropp och det är ju motiverande...
    Är det någon av er som har åsikter om träning under ketos? Dvs att utesluta kolhydrater för att inte kunna tillgodogöra sig fett i maten och på så sätt bränna fettreserver? Jag har alltid varit relativt smal men har efter graviditeter lite hull på (bara) magen. Tänkte ta död på det.... Funka eller dum Quick fix?

• Berguven

Ger mig väl in i leken.

Tränar ca. 5-6 dagar i veckan vanligtvis men förra veckan blev det endast 3 stycken riktiga träningspass på grund av att jag kände mig hängig till och från. De dagar jag inte tränade så valde jag istället att ta långpromenader då vädret har varit helt underbart.

Men idag blir det till att hoppa upp på hästen igen. Idag tränas det ben & rumpa och jag hoppas på att kroppen pallar trycket då jag räknar med att öka till 70 kg på marklyft och 50 kg på front squats, vi får se hur jag lyckas med det - men jag är motiverad att klara det.

Jag känner mig ännu mer motiverad då jag vecka för vecka ser hur min kropp förändras. Magen minskar och börjar närma sig det utseende jag tycker om, rumpan och låren blir fastare och större och jag blir bara starkare och starkare. Det är otroligt roligt att märka hur stark man har blivit och hur mycket mer man klarar av. 

• K grrl
    Margaux skrev 2015-10-05 14:10:45 följande:

Jag tränar 5 dagar i veckan nu. Stort sett crossfit med pt. Crosstraining på Sats och NMC på Elixia.
    Jag märker stor framgång både på kondis, styrka och kropp och det är ju motiverande...
    Är det någon av er som har åsikter om träning under ketos? Dvs att utesluta kolhydrater för att inte kunna tillgodogöra sig fett i maten och på så sätt bränna fettreserver? Jag har alltid varit relativt smal men har efter graviditeter lite hull på (bara) magen. Tänkte ta död på det.... Funka eller dum Quick fix?

Det beror på vilket mål du har. Generellt skulle jag vilja påstå att om man är smal men känner sig för stor på något ställe har man för lite muskelmassa och då är svaret att bygga, inte att försöka gå ner i vikt.  Och kolhydrater (eller rättare sagt insulin) är anabolt, det vill säga stimulerar muskeltillväxten.
  • Margaux
    K grrl skrev 2015-10-05 15:33:58 följande:
    Det beror på vilket mål du har. Generellt skulle jag vilja påstå att om man är smal men känner sig för stor på något ställe har man för lite muskelmassa och då är svaret att bygga, inte att försöka gå ner i vikt.  Och kolhydrater (eller rättare sagt insulin) är anabolt, det vill säga stimulerar muskeltillväxten.
    Jag vill egentligen bara bli mera deffad. Jag har fått bra skuldror, bra lår, rumpan klättrar uppåt etc. Jag ser eg rätt bra ut men jag är oproportionerligt "tjock" på magen. Jag har liten byst också så det känns sådär att ha polstring på magen om allt annat är utan.
    Fattar ju att det går till sig med ett halvår till med samma träning men ville mest skynda på det lite.....
  • K grrl
    Margaux skrev 2015-10-05 17:26:19 följande:
    Jag vill egentligen bara bli mera deffad. Jag har fått bra skuldror, bra lår, rumpan klättrar uppåt etc. Jag ser eg rätt bra ut men jag är oproportionerligt "tjock" på magen. Jag har liten byst också så det känns sådär att ha polstring på magen om allt annat är utan.
    Fattar ju att det går till sig med ett halvår till med samma träning men ville mest skynda på det lite.....
    Det enda sättet att göra det på är att gå ner i vikt, och det åstadkoms med ett kaloriunderskott (gäller även ketogena dieter).
  • Margaux
    K grrl skrev 2015-10-05 17:57:22 följande:
    Det enda sättet att göra det på är att gå ner i vikt, och det åstadkoms med ett kaloriunderskott (gäller även ketogena dieter).
    Hur många kalorier bör jag lägga mig på? Tränar som sagt 5 ggr per vecka både styrka och kondis och flänger efter två barn... Annars har jag kontorsjobb. Mitten på 30 åren och ca 65 kg på 179cm. Tack för hjälpen.....
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-10-05 17:26:19 följande:
    Slösa inte bort dina gains på att banta nu när det är vinter, du har väl dunjacka ändå i Norge? Cool

Nej men seriöst om du räknar med att nå ditt mål inom 6 mån med din nuvarande träning så banta inte bort dina styrkeökningar. Man ska skynda långsamt och du har ju hittat ett sätt som fungerar.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-10-05 19:53:28 följande:
    Slösa inte bort dina gains på att banta nu när det är vinter, du har väl dunjacka ändå i Norge? Cool

Nej men seriöst om du räknar med att nå ditt mål inom 6 mån med din nuvarande träning så banta inte bort dina styrkeökningar. Man ska skynda långsamt och du har ju hittat ett sätt som fungerar.
    Ska på semester vettu....
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-10-05 20:00:05 följande:
    Ska på semester vettu....
    Du är ju ändå redan gift och får ligga ändå Solig
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-10-05 20:03:41 följande:
    Du är ju ändå redan gift och får ligga ändå Solig
    Hahaha... Ja det är sant! Han är happy med ny träningsregim....
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!