• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • cosinus
    Margaux skrev 2015-09-02 22:22:11 följande:

Provar att lägga upp en bild... Men kvällens nybakta protein brownies... Jättegoda!

recept? *dregglar lite*
  • Margaux
    cosinus skrev 2015-09-02 22:48:42 följande:
    recept? *dregglar lite*
    Detta var ett pilotprojekt men så här ca:
    160gr urvattnade svarta bönor(en Go Eco kartong)
    50 gr ärtprotein
    50 gr mandelmjöl
    50 gr kakaopulver
    2 ägg
    1/2 dl stevia eller valfri sötning
    2 msk honung
    1 dl vatten
    1 dl mjölk/ mandelmjölk eller vad man nu vill ha
    1 tsk bakpulver

Mixa!

Rör i 1 dl kokosflingor, 1 dl raw Coco nibs
    5 msk smält kokosolja

Bred ut i form med bakplåtspapper, grädda 15-20 min på 180. Lägg några bitar med valfri choklad på och låt smälta( jag hade Lindt 70% med chili), pensla ut och skär rutor.
    Med vätskan får du känna dig fram, smeten ska vara "fast" men kletig. Mitt recept är inte så sött, man kan lätt dubbla sötningsmängden. Men jag gillar bitter choklad!
  • Margaux

Man kan säkert använda vilket proteinpulver som helst....

Och så glömde jag skriva att det var 1 krm vaniljpulver i. Inte vaniljsocker men mald vaniljstång.

• Margaux

Idag var jag på NMC på Elexia och det är typ Crossfit inspirerad träning i "buren". 10 stationer, 2*45 sek på varje. Slet med monkey bars efter onsdagens 22 huvudstående push-ups. Ont i muskler jag inte visste jag hade i axlarna.
    Annars är det ett kul upplägg. Ska fortsätta gå på detta...

• Studentpappa

Pass 112

Pulspass idag.

Ontheminute 24min

Goblet squat, clean, burpees med 10kg medicinboll.

30 min Teamwod 4pers, 400m, pullups, wallclimb, squat 60kg. En person springer, under tiden gör de andra en varsin övning till löparen kommer tillbaka. Sen rotera.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-09-06 15:49:53 följande:

Pass 112

Pulspass idag.

Ontheminute 24min

Goblet squat, clean, burpees med 10kg medicinboll.

30 min Teamwod 4pers, 400m, pullups, wallclimb, squat 60kg. En person springer, under tiden gör de andra en varsin övning till löparen kommer tillbaka. Sen rotera.

Från när räknar du dina pass från? Jag har räknat sedan midsommar och ska ikväll iväg på mitt 50:e pass, men då räknar jag även med pw (ca 60 min i kuperad terräng).

Jag vet att vi diskuterat tidigare om promenader är träning eller inte, men för mig är det det. Jag är sned i bäckenet och därmed hela kroppen och jag korrigerar mig när jag går och fokuserar på att hitta rätt hållning.

Det är nu drygt två år sedan jag gick hem från jobbet för att sedan bli sjukskriven i tre månader. Att jag skulle vara där jag är idag, kunde jag inte i min vildaste fantasi tro, när det efter några veckor var en seger att kunna plocka ur och i diskmaskinen. Än är jag inte helt i hamn, men på många ställen är jag idag starkare än jag någonsin varit...dock är höfterna inte riktigt där de borde vara...rehabövningar är så grymt tråkiga.
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2015-09-06 17:09:59 följande:

Från när räknar du dina pass från? Jag har räknat sedan midsommar och ska ikväll iväg på mitt 50:e pass, men då räknar jag även med pw (ca 60 min i kuperad terräng).

Jag vet att vi diskuterat tidigare om promenader är träning eller inte, men för mig är det det. Jag är sned i bäckenet och därmed hela kroppen och jag korrigerar mig när jag går och fokuserar på att hitta rätt hållning.

Det är nu drygt två år sedan jag gick hem från jobbet för att sedan bli sjukskriven i tre månader. Att jag skulle vara där jag är idag, kunde jag inte i min vildaste fantasi tro, när det efter några veckor var en seger att kunna plocka ur och i diskmaskinen. Än är jag inte helt i hamn, men på många ställen är jag idag starkare än jag någonsin varit...dock är höfterna inte riktigt där de borde vara...rehabövningar är så grymt tråkiga.

Skönt att höra! Mamma börjar bli bra efter tre års sjukskrivning och det är inget man önskar någon. Jag hade ingen koll på utbrändhet innan och det var verkligen överraskande att se.

Vi fick ett till barn för snart fem månader sedan och det har såklart påverkat antalet pass till det färre. Jag har räknat sedan årsskiftet, men jag kan heller inte träna mer när jag sover så lite. Jag får ingen återhämtning, jag räknar inte promenader men med dina förutsättningar skulle jag absolut göra det. Jag siktar på ca 140 i år
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-09-06 17:37:21 följande:
    Skönt att höra! Mamma börjar bli bra efter tre års sjukskrivning och det är inget man önskar någon. Jag hade ingen koll på utbrändhet innan och det var verkligen överraskande att se.

Vi fick ett till barn för snart fem månader sedan och det har såklart påverkat antalet pass till det färre. Jag har räknat sedan årsskiftet, men jag kan heller inte träna mer när jag sover så lite. Jag får ingen återhämtning, jag räknar inte promenader men med dina förutsättningar skulle jag absolut göra det. Jag siktar på ca 140 i år
    Ja fy! Utbrändhet är inte att leka med, det gäller att hålla koll på var ens gränser går och dra i handbromsen i tid. Jag var tillbaka i arbete efter tre månader, men det var tufft eftersom kroppen inte helt bar mig. Som förskollärare är jag i rörelse nästan hela dagarna och har hela tiden ett enormt ansvar.

Jag går i ett område med många raviner och dessutom en slalombacke, så det är inte helt vanliga promenader heller. Det blir riktigt jobbigt om man vill. Mitt mål är att jag ska kunna börja springa igen, men än är jag inte där. Jag springer på passen på Friskis och de korta stunderna klarar jag den belastningen. Som tur var så är det upprätt belastning jag inte klarar, så slalom har funkat hela tiden, bara jag skippar de svarta backarna...nåt åk funkar, men inte hela tiden. Tror dock att det kommer funka bättre kommande säsong som ju faktiskt snart är här. Solig Mindre än tre månader kvar om vädrets makter är med oss. Tungan ute
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2015-09-06 18:01:35 följande:

Ja fy! Utbrändhet är inte att leka med, det gäller att hålla koll på var ens gränser går och dra i handbromsen i tid. Jag var tillbaka i arbete efter tre månader, men det var tufft eftersom kroppen inte helt bar mig. Som förskollärare är jag i rörelse nästan hela dagarna och har hela tiden ett enormt ansvar.

Jag går i ett område med många raviner och dessutom en slalombacke, så det är inte helt vanliga promenader heller. Det blir riktigt jobbigt om man vill. Mitt mål är att jag ska kunna börja springa igen, men än är jag inte där. Jag springer på passen på Friskis och de korta stunderna klarar jag den belastningen. Som tur var så är det upprätt belastning jag inte klarar, så slalom har funkat hela tiden, bara jag skippar de svarta backarna...nåt åk funkar, men inte hela tiden. Tror dock att det kommer funka bättre kommande säsong som ju faktiskt snart är här. Mindre än tre månader kvar om vädrets makter är med oss.

Ja mamma är också förskollärare och det tog till slut stopp. Är man ute och knallar runt i salombackar och grejer är det nog gränsfall att jag är med på träning också

Såg att det finns typ OCR tävling fast i marschform, finns tydligen något som heter rucking och är jägarmarsch med minst 20+ kg på ryggen. Såg galet ut. Ja i vinter blir det mer skidor, äldsta är fyra nu och det gick bra i våras
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!