• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-02-28 10:52:06 följande:

Lustigt att det kan vara så olika. Mitt energiintag ligger tyngst på kvällen med middag och kvällsmål på sådär 500-700 kcal vardera. Äter ungefär 2200-2300 kcal för energibalans i dagsläget med stillasittande jobb. 

Jag är ju hungrig på morgonen, givet då jag inte äter så mycket på kvällen iofs. Men jag har alltid varit sådan. Lunch och middag är stadiga och kring 1000 kcal tippar jag på, idag lax och pasta till lunch. Ska räkna på ett ungefär idag för att se vad jag ligger på. Var ett tag sedan nu
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • MEE83
    Studentpappa skrev 2016-02-28 10:45:51 följande:
    Jag äter oftast lite på kvällen, om jag inte tränat äter jag oftast bara en frukt eller så. Är inte så hungrig på kvällen.
    Ja det är ju olika, jag äter gärna en full måltid efter middag, dvs sent på kvällen efter träning. 

Jag är lite utav en hobbit, fast utan anlag att bli rund runt magen, haha... det samma gäller väl min tjej och även hennes lillasyrra, de kan verkligen slänga i sig vad som helst utan att det påverkar deras vikt, och då tränar de inte heller extremt mycket, tjejens lillasyrra tränar i princip inget alls och äter kasst, jag tror att hon kan koka snabbmakaroner Flört.

Jag bränner mest energi på kvällen, då det är då jag har möjlighet att mörda mig själv, jag har förvisso en ny rutin där jag springer en runda innan jobbet(och morgonduschen) varje dag, men det finns ju inte direkt några bra spår mitt i Stockholm.

Så det blir som för de allra flesta, att man får tid efter kneget, jag sitter still framför skärmarna större delen av dagen, med lite möten med jämna mellanrum, så energiförbrukningen är ju på botten.

Och på kvällarna alternerar jag med springa(t ex nackareservatet), gärna med bergen ryggan packad med vikter, eller orientering, och så gymmet. Tränade mycket mer på gymmet tidigare, men kände mig för tung, så jag försöker bli lite mer lean nu. 

Några gånger i veckan hänger sambon på, så då blir det jag, hon, och barnvagnen med tillhörande unge(skall ut nu, sedan är det både Blåvitt och Spurs), hon är inte överdrivet resultatinriktad bör väl sägas, hon vill mest ha rimlig kondis och behålla sin fasta bakdel utan att för den delen bygga för mycket muskler, eller tappa kurvorna, men ja, ämnesomsättningen i deras familj skulle vara något för Karolinska att studera. Tungan ute

Ha det! 
  • Studentpappa
    MEE83 skrev 2016-02-28 11:59:48 följande:

Ja det är ju olika, jag äter gärna en full måltid efter middag, dvs sent på kvällen efter träning. 

Jag är lite utav en hobbit, fast utan anlag att bli rund runt magen, haha... det samma gäller väl min tjej och även hennes lillasyrra, de kan verkligen slänga i sig vad som helst utan att det påverkar deras vikt, och då tränar de inte heller extremt mycket, tjejens lillasyrra tränar i princip inget alls och äter kasst, jag tror att hon kan koka snabbmakaroner .

Jag bränner mest energi på kvällen, då det är då jag har möjlighet att mörda mig själv, jag har förvisso en ny rutin där jag springer en runda innan jobbet(och morgonduschen) varje dag, men det finns ju inte direkt några bra spår mitt i Stockholm.

Så det blir som för de allra flesta, att man får tid efter kneget, jag sitter still framför skärmarna större delen av dagen, med lite möten med jämna mellanrum, så energiförbrukningen är ju på botten.

Och på kvällarna alternerar jag med springa(t ex nackareservatet), gärna med bergen ryggan packad med vikter, eller orientering, och så gymmet. Tränade mycket mer på gymmet tidigare, men kände mig för tung, så jag försöker bli lite mer lean nu. 

Några gånger i veckan hänger sambon på, så då blir det jag, hon, och barnvagnen med tillhörande unge(skall ut nu, sedan är det både Blåvitt och Spurs), hon är inte överdrivet resultatinriktad bör väl sägas, hon vill mest ha rimlig kondis och behålla sin fasta bakdel utan att för den delen bygga för mycket muskler, eller tappa kurvorna, men ja, ämnesomsättningen i deras familj skulle vara något för Karolinska att studera. 

Ha det! 

Ja då tränar du betydligt mer än mig som det låter, jag snittade 4ggr/v förra året om man räknar bort sjukdomsvilan. (Hade några längre förkylningar)

Min kroppsform är mer åt flaggstång då jag är lång och smal. Estimeringen ser ut att hålla, lunchen landade på 950 kcal med reservation för att jag kan ha underskattat storleken en aning så kanske lite mer. Kör hårt!
  • Margaux

Jag har aldrig räknat kalorier. Men det vore kanske intressant. Någon som vill hjälpa?

Frukost: 2 kokta ägg, smoothie på 1/2 avokado, 1 banan, 1 dl fryst mango och 1 dl apelsinjuice. Ca 3 dl totalt. Kaffe med mjölk.

Kaffe m mjölk på fotbollsträning(sonens). 1 kex.

Lunch pasta m hummer i tomatsås( på restaurang) div antipasto innan och bröd.

Lasagne till middag m sallad. Säkert ett glas rödvin.

1 dl mager kvarg m bär till kvällsmat

Rätt typisk dag skulle jag säga men oftast äter jag inte hummer till lunch... Och inte pasta två gånger.... Ingen träning idag heller.

• K grrl
    Margaux skrev 2016-02-28 16:30:56 följande:

Jag har aldrig räknat kalorier. Men det vore kanske intressant. Någon som vill hjälpa?

Frukost: 2 kokta ägg, smoothie på 1/2 avokado, 1 banan, 1 dl fryst mango och 1 dl apelsinjuice. Ca 3 dl totalt. Kaffe med mjölk.

Kaffe m mjölk på fotbollsträning(sonens). 1 kex.

Lunch pasta m hummer i tomatsås( på restaurang) div antipasto innan och bröd.

Lasagne till middag m sallad. Säkert ett glas rödvin.

1 dl mager kvarg m bär till kvällsmat

Rätt typisk dag skulle jag säga men oftast äter jag inte hummer till lunch... Och inte pasta två gånger.... Ingen träning idag heller.

Svårt att säga, en pastasås kan vara väldigt mager och väldigt fet och innehålla mycket eller lite protein. Samma sak med lasagne, plus att portionsstorlekarna kan variera en hel del.
  • Margaux
    K grrl skrev 2016-02-28 17:51:29 följande:
    Svårt att säga, en pastasås kan vara väldigt mager och väldigt fet och innehålla mycket eller lite protein. Samma sak med lasagne, plus att portionsstorlekarna kan variera en hel del.
    Så sant.. 
    Det var en tomatiserad sås så inte så fet, men sen hade jag ju på parmesan. 
    Lasagnen är ju inte äten än så det går ju inte att gissa ens. 
    Tror jag skippar kaloriräkning.... 
    Flört
    än så länge går jag ned i vikt av träningen. Men hoppas stabilisera mig snart. 
  • Studentpappa

Pass 21

Open 16.1 Amrap 20 min

25 feet overhead walking lounges 43 kg (5 reps)
    8 burpees över stången med ansiktet mot stången
    25 feet likadant (5 reps)
    8 chest to bar pullups

121 reps, polaren 139 och coachen 195 och det var den jäveln missnöjd med. Han som leder hade sist jag kollat gjort 350(!)

Jävlar vad stryk jag fick, höger arm gav upp helt med ca två minuter kvar. Har fortfarande domningar och långt ifrån full styrka. Måste ha stasat den på något sätt i axeln och strypt blodtillförseln typ. Ska göra ett nytt försök senare i veckan, ska fan fixa 6 varv. 

• Margaux
    Studentpappa skrev 2016-02-28 21:22:05 följande:

Pass 21

Open 16.1 Amrap 20 min

25 feet overhead walking lounges 43 kg (5 reps)
    8 burpees över stången med ansiktet mot stången
    25 feet likadant (5 reps)
    8 chest to bar pullups

121 reps, polaren 139 och coachen 195 och det var den jäveln missnöjd med. Han som leder hade sist jag kollat gjort 350(!)

Jävlar vad stryk jag fick, höger arm gav upp helt med ca två minuter kvar. Har fortfarande domningar och långt ifrån full styrka. Måste ha stasat den på något sätt i axeln och strypt blodtillförseln typ. Ska göra ett nytt försök senare i veckan, ska fan fixa 6 varv. 

Å jag önskar att jag kunde göra den där utan att skalera... Det är mitt mål 2017. Klara alla på RX.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-02-29 00:02:33 följande:
    Å jag önskar att jag kunde göra den där utan att skalera... Det är mitt mål 2017. Klara alla på RX.
    Ja det kommer väl någon del av Open som inte jag fixar också, muscleups, DU och handstandwalk fixar inte jag. Har en träningskompis som påstår sig kunna hjälpa mig med muscleups-tekniken så det ska gå vägen men det återstår väl att se. Till nästa år kanske
  • Studentpappa

Kcal beräkningen sprack på middagen, det blev hämtmat ris, kyckling med röd curry och kokosmjölk. Jag har ingen aning om vad det kan landa på, men jag antar med mellanmål och några frukter så kom jag en bit över 3000 kcal igår. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!