• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2016-02-26 06:45:58 följande:

16.1 såg bra ut

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Var kan jag se det?
  • Margaux

21.
    Crosstraining idag men med en av tränarna från min Box så bra pass!
    En serie m front squats 5*35 5*45 5*50

Kbs 16kg
    Ball slam 10 kg
    Pull ups. (Jobbat mycket med negativa i det sista och idag orkade jag 3 strict chin-ups .
    Sjukt nöjd med det!)
    TtB
    Push ups
    Burpee Box jumps
    Romaskin
    Step-up på Box med 16kg KB
    Och något jag inte kommer ihåg vad det kallas.
    Jättebra pass!

• nevermind

Hej träningsnördar!
    Jag behöver er hjälp med att reda ut det här med proteinpulver. Vi har Whey-80 hemma och har precis köpt aminosyror (en kollega rekommenderade). Vi köpte EAA, men har läst i efterhand att man helst ska ha B-nånting-aminosyror? Eller?
    Vad ska man ha och när ska man ta vad?

• Studentpappa
    nevermind skrev 2016-02-27 16:09:34 följande:

Hej träningsnördar!
    Jag behöver er hjälp med att reda ut det här med proteinpulver. Vi har Whey-80 hemma och har precis köpt aminosyror (en kollega rekommenderade). Vi köpte EAA, men har läst i efterhand att man helst ska ha B-nånting-aminosyror? Eller?
    Vad ska man ha och när ska man ta vad?

Proteinpulver är ju mat i pulverform eller rättare sagt skummad mjölk typ. Det är väl gegget på toppen som man tar reda på. Om du tror att du inte äter nog med protein kan du fylla på med Whey. BCAA tar du efter ett pass, om du har EAA nu ät upp den burken och köp BCAA nästa gång. 

www.styrkelabbet.se/bcaa/

Jag dricker BCAA efter träning och tar kreatin i perioder, jag äter kvarg istället för pulver nu som mellanmål.
  • nevermind
    Studentpappa skrev 2016-02-27 20:06:09 följande:
    Proteinpulver är ju mat i pulverform eller rättare sagt skummad mjölk typ. Det är väl gegget på toppen som man tar reda på. Om du tror att du inte äter nog med protein kan du fylla på med Whey. BCAA tar du efter ett pass, om du har EAA nu ät upp den burken och köp BCAA nästa gång. 

www.styrkelabbet.se/bcaa/

Jag dricker BCAA efter träning och tar kreatin i perioder, jag äter kvarg istället för pulver nu som mellanmål.
    Tack!
    Min kollega sa att man skulle ta aminosyror innan gymmet, men det stämmer alltså inte?
  • Studentpappa
    nevermind skrev 2016-02-27 21:37:13 följande:

Tack!

Min kollega sa att man skulle ta aminosyror innan gymmet, men det stämmer alltså inte?

Det är nog hugget som stucket, jagar du resultat på marginalen kanske det spelar roll, jag tar det efter av en vana. Har du inte ätit bra före ett pass skulle jag ta det innan. Jag har alltid ätit stadigt en-två timmar innan och ser en större vinst med det efter då det är tre timmar + sedan jag åt sist. Och vinner då mer på att höja proteinsyntesen efter passet innan jag hinner äta igen.

Men det enda jag egentligen märker resultat av är kreatin. Eaa är alla nio aminosyror kom jag på hade glömt det, bcaa är bara tre som ska vara det viktigaste för muskeltillväxt. Tveksamt om det spelar någon roll vilken man tar.
  • Margaux

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
    Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
    Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

• MEE83
    Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
    Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
    Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

Det beror sig på vem du frågar, du har t ex RF och SOK som ej rekar det vad jag vet, om de inte ändrat policy nyligen, inte ens för elitsatsande idrottsmän, sedan har du sakkunniga individer inom styrka och rehab som hävdar att det är ett absolut måste. Så det finns väldigt konflikterande åsikter i ämnet. 

Mitt svar blir således att du känner din kropps behov bäst själv, är du frisk och kry och det känns som att ditt intag är tillräckligt i nuläget för den träningsbelastning du utsätter dig själv för och att du får resultat, så behöver du inte tillskott.  

Själv använder jag just nu bara mineraltillskott till dryck vid vissa av träningspassen, specifikt vid terränglöpningen, jag svettas betydligt mer då jämfört med styrkepassen, och då kan det vara bra med det tillskottet, proteintillskott är givetvis inte fel när du styrketränar, det kan vara svårt att få sig tillräckliga mängder även om du äter rätt, precis som Studentpappa, så har jag personligen en bias till kreatin vid styrketräningen, men jag använder inte tillskott regelbundet när jag är på gymmet, brukar istället äta ordentligt när jag kommer hem. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!