• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?

Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.

Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

Man kan ju se det som ett enkelt sätt att få i sig mycket protein utan att behöva äta mycket kött. Det finns ju andra livsmedel men män har ju en förkärlek till kött. Det är billigt, enkelt under viktnedgång etc. Men det går lika bra med selleri (inte riktigt) men så sa ju Werner och Werner

Men en bcaa stänkare går inte att få i sig med mat inte i den mängden, lika med kreatin. Eller det kanske går men då får man antagligen äta väldigt mycket eller speciell kost. Jag har inte hört hur mycket som krävs av någon. Men att köra kreatin i perioder märker även en amatör som vi av.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
    Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
    Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

De tränare jag har haft har understrukit vikten av kost för resultaten, men det handlar mest om mängden protein respektive kolisar och fett. Numera har jag inga problem med att få i mig det via kosten, men det är praktiskt att ta om jag äter en proteinfattig måltid eller om jag äter något mer energirikt PWO som glass eller ris och frukt. Mina PWO tenderar på att ligga runt 500-600 kcal. Kvarg blir för mättande.
  • Studentpappa

Jag gör det inte så ofta, men jag roade mig med att summera frukosten imorse. 

Polarkaka original (en hel rund) ca 500 kcal, 15 g protein (räknar inte med smör och ost)
    mjölk 0,5 l ca 200 kcal, 15 g protein
    havrefras ca 100 kcal, 5 g protein
    ägg 2 st 140 kcal, 15 g protein
    kiwi 35 kcal

Ganska nära 1000 kcal och 50 gram protein, jag är dock inte särskilt mätt och kommer förmodligen äta kvarg innan lunch. Jag väger ca 90 kg och och siktar på 2g protein per kg kroppsvikt så jag har 130 gram kvar att få i mig under dagen. 40-50 g kommer från en burk kvarg, och middag, lunch och kvällsmål efter träningen fyller lätt resten. Jag äter förmodligen 2,5-3 g per kg kroppsvikt. 

Jag äter mycket kolhydrater, och mår förmodligen sjukt dåligt (jag vet bara inte om det) om man ska tro foliehattarna. Men när jag äter så här finns inget behov av Whey, under sommaren när jag springer mycket och går ner lite i vikt äter jag mindre och fyller då på med Whey. Bcaa och kreatin äter jag dock ändå. 

• MEE83
    Studentpappa skrev 2016-02-28 09:25:59 följande:

Polarkaka original (en hel rund) ca 500 kcal, 15 g protein (räknar inte med smör och ost)
    kiwi 35 kcal

Ganska nära 1000 kcal och 50 gram protein, jag är dock inte särskilt mätt och kommer förmodligen äta kvarg innan lunch. Jag väger ca 90 kg och och siktar på 2g protein per kg kroppsvikt så jag har 130 gram kvar att få i mig under dagen. 40-50 g kommer från en burk kvarg, och middag, lunch och kvällsmål efter träningen fyller lätt resten. Jag äter förmodligen 2,5-3 g per kg kroppsvikt. 

Jag äter mycket kolhydrater, och mår förmodligen sjukt dåligt (jag vet bara inte om det) om man ska tro foliehattarna. Men när jag äter så här finns inget behov av Whey, under sommaren när jag springer mycket och går ner lite i vikt äter jag mindre och fyller då på med Whey. Bcaa och kreatin äter jag dock ändå. 

Ja, det är egentligen inga svårigheter. Jag har ungefär samma näringsintag över en dag av allt att döma, fast upplägget är inte riktigt det samma, då vi har ganska proteinsnåla frukostar, dock så slänger jag i mig desto mer på kvällen. 

Väger inte riktigt lika mycket heller, 85 kg ungefär. 
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-02-28 09:25:59 följande:

kiwi 35 kcal

Har du någon koll på hur mycket kolhydrater du äter? Hälften av mitt energiintag kommer från kolisar under träningsdagar, skulle jag äta sådär mycket fett skulle jag få i mig på tok för mycket energi.
  • K grrl

Jag äter också proteinsnålt till frukost, ligger på max 30 gram. Äter helst mycket till lunch och middag.

• MEE83

Och för att specificera, så brukar vi äta mycket frukt på morgonkvisten, då vi slänger ihop en fruktsallad, där proteinintaget vid frukosten kommer från nötter och frön i salladen, nersidan med nötter, är att de är fullproppade med fett, så på den punkten är det väl inte optimalt, men nu är inte det ett enormt problem för oss, och min sambo behöver egentligen lägga på sig ett par kg mer, hon är en lean steak, men det är ju så hon vill ha det. 

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-02-28 10:32:10 följande:

Har du någon koll på hur mycket kolhydrater du äter? Hälften av mitt energiintag kommer från kolisar under träningsdagar, skulle jag äta sådär mycket fett skulle jag få i mig på tok för mycket energi.

Nej det brukar jag inte lägga så mycket energi på att räkna efter. Men så högt som jag ligger på kolhydrater på frukost för jag inte under resten av dagen. Jag gillar frukost och bröd helt enkelt

Jag äter ganska lika och vikten går som jag vill när jag vill, så jag funderar inte så mycket på det.
  • Studentpappa
    MEE83 skrev 2016-02-28 10:22:49 följande:

Ja, det är egentligen inga svårigheter. Jag har ungefär samma näringsintag över en dag av allt att döma, fast upplägget är inte riktigt det samma, då vi har ganska proteinsnåla frukostar, dock så slänger jag i mig desto mer på kvällen. 

Väger inte riktigt lika mycket heller, 85 kg ungefär. 

Jag äter oftast lite på kvällen, om jag inte tränat äter jag oftast bara en frukt eller så. Är inte så hungrig på kvällen.
  • K grrl

Lustigt att det kan vara så olika. Mitt energiintag ligger tyngst på kvällen med middag och kvällsmål på sådär 500-700 kcal vardera. Äter ungefär 2200-2300 kcal för energibalans i dagsläget med stillasittande jobb. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!