• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • ETSS
    Fattig student skrev 2011-09-28 18:37:57 följande:
    Själv har jag förkyld med halsont och kommer inte att träna! Men hejar på er andra!
    Här är en till som inte får träna så mycket. Men jag följer er i alla fall på tråden {#emotions_dlg.flower}
  • godisgrisen

Nu känner jag mig helt återställd från förkylningen, dagens träning gick kanon och jag kände mig riktigt stark och pigg! Så skönt när kroppen svarar och man känner flyt i träningen Händer inte så ofta så det är bara å ösa på när det väl inträffar

• Primrose

Ingen träning i dag - fast det var tänkt så. Det får bli styrka i morgon, hoppas jag. Jag ska försöka skrapa ihop åtminstone tre pass den här veckan. Det borde gå - eftersom vi inte åker till stugan i helgen.

• MissKaos
    Tullemi skrev 2011-09-28 08:42:08 följande:
    I stort sett samma runda bland maskinerna, plus div andra övningar. Funderar på att testa tex BodyPump men tiderna passar så sällan med mitt arb.schema .  Funderade även på att öka vikterna och minska antalet reps. Vad tror du/ni?
    Det låter bra båda delar! Be om hjälp på gymmet! Kanske kan dom förse deig med ett helkroppsprogram med tex ketellbells övningar och andra komplexa övningar. Då kan du köra det ngn gång/vecka och kombinera med pump  när det fungerar. Du kan inte gå samma runda hela tiden och tro det skä hända ngt.. Tyvärr. Tränignsprogram ska bytas ut regelbundet! Testa även Bodybalance om det finns. och core! Eller powerYoga. Combat?

15 km löpta idag. Tog tid, men så skönt! Nu maler jag i mig yoghurt, banan, flingor, blåbär och russin. Och mackor!

Just det: Köpte en påse blandade rotsaker (morötter ocilka färg palsternacka rödbetor). Skalade allt sar i bitar. Blandade LITE honung med lite olivolja, citron salt o perppar. hällde på det det och rörde runt. Färsk rosmarin på. 35min i ugnen. Gjorde kyckllingben till ( i en form jämte den andra. Lägg kycklingbenen i formen häll på grillkrydda in i ugnen 25min) Blev supergott!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Spang lite vilse idag.. Så, nu har jag beställt den där Garmin Forerunner som jag har tjatat om en 310. Finns en nyare modell, men denna får räcka. 500kr till lixom. Och denna har alla funkioner jag vill ha "behöver" Iaf jag är lycklig..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Tullemi

Uff, nu har jag gjort två kvällspass (jobb) på raken och har haft huvudvärk varje kväll. Slarvar med vattenintag och jag kan inte äta som jag vill - lika ofta som jag behöver, menar jag Jag är en sån där person som behöver äta nåt litet var tredje timma (eller oftare) och det funkar inte på jobbet tyvärr. Imorgon blir det nog träningsfritt, men idag blev det styrketräningen tillsammans med lite jogging.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Arga Klara
    Tullemi skrev 2011-09-28 08:42:08 följande:
    I stort sett samma runda bland maskinerna, plus div andra övningar. Funderar på att testa tex BodyPump men tiderna passar så sällan med mitt arb.schema .  Funderade även på att öka vikterna och minska antalet reps. Vad tror du/ni?
    Testa samma övningar med fria vikter i stället, försök komma ifrån maskiner litegrann. Du blir stark i just den rörelsen, men alla små muskler runt om som används för balansen missar du. För att bli starkare måste du tänja gränserna, kör tyngre och färre reps eller varför inte prova pyramidträning. Och ät, ät, ät.
  • Tullemi
    Arga Klara skrev 2011-09-28 21:24:55 följande:
    Testa samma övningar med fria vikter i stället, försök komma ifrån maskiner litegrann. Du blir stark i just den rörelsen, men alla små muskler runt om som används för balansen missar du. För att bli starkare måste du tänja gränserna, kör tyngre och färre reps eller varför inte prova pyramidträning. Och ät, ät, ät.
    Pyramidträning? Ökning av vikter för varje reps eller?

Ja, jag borde äta mkt mer. Som ett exempel, dagens matintag:

-2 mackor (grovt bröd) med kokt skinka/rostbiff
    -1 Actimel
    -1 proteinshake med bär och havregryn
    -1 liiiten portion thaimat
    -2 apelsiner
    -2 wienerkorvar med högt köttinnehåll
    -3 koppar kaffe
    -vatten så ofta jag hinner (alltså inte jätteofta)
    Så här illa kan det bli en arbetsdag
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Frukostflingan

Hoppas ni som är förkylda blir friska snart. Idag blev det BodyPump för min del. Sedan havregrynsgröt till kvällsmat. Nu ska jag sussa!!! Sov gott alla!!!

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-09-28 21:37:30 följande:
    Pyramidträning? Ökning av vikter för varje reps eller?
    Att sk "periodisera" sin träning är bra. Dvs. kör inte på med samma gamla vanliga rutin, utan gör förändringar (c:a var 3-6:e vecka, litet  beroende på mål och förändringar).

Pyramid = t ex 40 - 60 - 40. Tänk formen av en triangel.

Det finns massor av varianter. Man kan köra samma vikt i varje set, eller "low to high" (ex 40 - 50 - 60) eller "high to low" ( ex 60 - 50 - 60) - men gör inte den utan ett uppvärmningsset. Man kan också göra till "utmattning", kommer ej ihåg namnet för ögonblicket, då man kör ett set på en viss vikt (rätt tungt) tills man känner att man inte klarar en rep till, då sänker man vikten litet och gör likadant och igen och igen och igen - tills man är nere på en mycket lätt vikt och kör tills man inte klarar en rep till. Tidsödande.

Sedan kan man ju köra cirkelträning (dvs. ett set av varje övning i programmet, med en kort (30-120 sekunder c:a beroende på hur tunga vikterna är) vila mellan varje övning, sedan börjar man om och gör samma sak två gånger till. Eller "supersetting", då man kör ett set vardera av två övningar utan vila/"back to back", sedan en liten vila och så kör man igen två gånger. Då brukar man oftast köra motsatta muskelgrupper (dvs. t ex först en quads-övning och sedan en hamstrings-övning, eller först en rygg och sedan en bröst osv.). Det går också att köra samma muskelgrupp (vilket är rätt tufft) eller t ex en överkropp och sedan en underkropp (bra för hjärtverksamheten).

Och så kan man ju, självklart, byta ut övningarna man gör.

Eller så kan man bara ändra vikterna - kanske tyngre vikter och färre reps eller tvärtom. Bodypump är ju, definitivt, MÅNGA reps (och därför med lättare vikter). Det är därför vissa muskelkillar, som är vana vid få reps med riktigt tunga vikter från gymmet, kommer in och håller på att smälla av i ett BP pass! De lägger på för mycket vikt och de är inte heller vana vid att göra så många reps.

Själv har jag inte gått på ett BP pass på säkert ett år (och även då gick jag ganska sällan) - det funkar ju inte så bra om man splittar sin träning. Och så har ju BP funnits i många år nu - och jag har liksom tröttnat på konceptet. Utbildade mig själv till BP instruktör i London (betalt genom klubben jag jobbade för) - men körde aldrig några klasser i det, eftersom jag tyckte att det var trist att köra helt förkoreograferat och med andras musikval.

Kör man bara styrka 1-3gg/vecka och tycker att det är kul att vara i en grupp, ja då funkar BP mycket bra för många.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!