• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • AKS
    eviglängtan5 skrev 2012-08-10 22:40:25 följande:
    Varför diskutera ålder? Fullständigt ointressant. Tyvärr reagerar många på äldre mammor men sällan på äldre pappor, varför?

Vad är det som avgör om man skall skaffa barn; ålder (för gammal, för ung, var går gränsen?), skall man skaffa barn fastän man knappt kan försörja sig själv?, skall man skaffa barn om man är för tjock för smal eller om man har något handikapp - t ex ADHD, hjärtfel (psykiskt eller fysiskt), om man är homo eller ensamstående,  listan kan göras väldigt lång - jag tycker man är ute på farlig mark när man börjar diskutera vem som har rätt att skaffa barn, eller rättare sagt få denna enorma gåva som det är att föda ett barn.

Att göra rätt är inte lätt, att tillfredsställa alla går inte - alla har rätt till en åsikt, men om man börjar diskutera endast en faktor som ålder, bör man även fundera på andra aspekter kring när det är rätt att skaffa barn. Skulle man fråga alla om när det är rätt att skaffa barn, skulle man förmodligen inte kunna skaffa barn, då det alltid är någon som tycker annorlunda.

God natt och kram alla.

Fembarnsmamma (fick gåvan att föda barn, vid 37, 38, 40 år

Tack för inlägget! jag har skrivit ett så lång nyss, läs gärna!
  • ljusa

Lycka till ni andra! 

BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • Två döttrar och en son
    ladynorway skrev 2012-01-10 20:04:36 följande:
    Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          
    Oh ja!

När jag går igenom gamla födelseböcker så finns det många kvinnor som fött barn vid både 47, 48 och 49.
    Det är inte omöjligt!

Missfallsfrekvensen är väldigt stor vid de åldrarna.
    Men är mannen väldigt fertil, kvinnan har regelbunden ägglossning och en del bra ägg kvar och de har ett aktivt sexliv så kan hon ju bli gravid flera ggr och till slut kan det såklart bli barn av det.
  • ljusa
    ljusa skrev 2013-02-05 21:45:50 följande:
    Lycka till ni andra! 
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • stjärnklar

Liten uppdatering: den 28/2-2013 föddes vår son helt frisk. Vi befinner oss i ett lyckorus och kan inte riktigt förstå att detta mirakel kommit till oss. Det absolut bästa som kunde hända!

• Barbamu

Känner dig inte stjärnklar, men vill ändå skicka ett jättegrattis! Är själv en äldre mamma till en underbar pojk som snart firar sin ettårsdag. Så glad för din skull :)!

• Storakarin
    stjärnklar skrev 2013-03-07 19:04:32 följande:
    Liten uppdatering: den 28/2-2013 föddes vår son helt frisk. Vi befinner oss i ett lyckorus och kan inte riktigt förstå att detta mirakel kommit till oss. Det absolut bästa som kunde hända!

grattis Stjärnklar. Hur gammal är du? Lite nyfiken...
  • vampyria2

En kvinna som gick på samma öppnaförskola som jag och mina barn gick på var 47 när hon fick sin nummer 11 i barnaskalan, så visst är det möjligt.
    En nära vän var 43 när hon fick en son och det är ju inte så långt i från 47 kan man tycka. 

• Två döttrar och en son
    Storakarin skrev 2013-03-08 15:51:33 följande:

grattis Stjärnklar. Hur gammal är du? Lite nyfiken...
    47 år skrev hon tidigt i tråden.
Svar på tråden 47 år?