• ladynorway

47 år?

Bara en nyfiken fråga...

Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?

Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?

(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)          

• Svar på tråden 47 år?
  • Jag är bara jag

En gammal bekant till mig berättade om en kvinna för rätt länge sen som han fått för sig fyllt 50 när hon fick barn. Även om han missade uppåt med några år var hon ju åtminstone 47-48,men kanske rentav 50 också som han trodde. Det ni! Glad Jag fick idel pepp av min kusin nu när jag berättade om våra planer. Ålder är bara en siffra sa hon och det är ju så sant.

• Juliette F
    eviglängtan5 skrev 2013-07-28 16:24:50 följande:

Bra sagt! Varför pratar alla om att mamman är för gammal och aldrig pappan? Ingen höjer på ögonbrynen åt en 43 årig man som skall bli pappa för första gången han anses aldrig som gammal, däremot anser man ofta att mamman är för gammal vid 40 år och speciellt när det är första barnet. En del tycker även 35 är gammal för en kvinna. Suck, vad jag blir trött på ålderdisk....

Håller med. Man angriper äldre kvinnor hårt, men talar sällan negativt om pappor 60+ eller äldre. Men 40 är nya 30, och opinionen håller på att ändras.Glad  Finns så många kvinnor som fått barn över 40 idag, både kända och icke. Så jag lyfter inte på ögonbrynen längre när mamman är 46-47, vilket jag kanske skulle ha gjort för en 5-10 år sedan...
  • Ewelina66

Hur ska jag göra? Maken o jag är båda 47 år o vi är "för gamla" enligt alla regler för att få fertilitetshjälp eller att kunna adoptera... Maken har gett upp o vill att jag också ska göra det. Han tycker att det är bättre att gilla läget o leva efter vad livet gett oss, även om vi nu inte fått möjligheten att bli föräldrar... Jag har läst massor av inlägg o förstår att jag inte är ensam om att vara 47 år och ändå på något sätt försöka bli gravid... Problemet är att jag nu börjat svettas i tid och otid... Misstänker att klimakteriet är på gång, vilket hör mig desperat (och ledsen)... Att åka till klinik utomlands är uteslutet pgs av makens inställning. Jag måste m a o få ingång äggproduktionen "själv" på något sätt. Örter? Akupunktur? Jag vet att han skulle bli överlycklig om om jag bara lyckades att bli gravid... Tips någon?!!!

• huldaskarin

Du skulle kunna testa zonterapi i kombination med bidrottninggelekapslar. De finns på hälsokostbutiker.

It wasn't me!
  • Juliette F
    Ewelina66 skrev 2013-08-05 02:02:16 följande:
    Hur ska jag göra? Maken o jag är båda 47 år o vi är "för gamla" enligt alla regler för att få fertilitetshjälp eller att kunna adoptera... Maken har gett upp o vill att jag också ska göra det. Han tycker att det är bättre att gilla läget o leva efter vad livet gett oss, även om vi nu inte fått möjligheten att bli föräldrar... Jag har läst massor av inlägg o förstår att jag inte är ensam om att vara 47 år och ändå på något sätt försöka bli gravid... Problemet är att jag nu börjat svettas i tid och otid... Misstänker att klimakteriet är på gång, vilket hör mig desperat (och ledsen)... Att åka till klinik utomlands är uteslutet pgs av makens inställning. Jag måste m a o få ingång äggproduktionen "själv" på något sätt. Örter? Akupunktur? Jag vet att han skulle bli överlycklig om om jag bara lyckades att bli gravid... Tips någon?!!!
    DHEA funkar för vissa:

"DHEA är ett relativt nytt tillskott för kvinnlig infertilitet, som används främst hos kvinnor med nedsatt ovariell reserv. Minskad ovariell reserv uppstår på grund av för tidigt åldrande på äggstockarna. En undersökning av IVF centra i 2010 visade att ungefär en tredjedel av alla IVF-centra i världen redan använder DHEA för att förbättra graviditetschanserna genom att förbättra kvaliteten och kvantiteten på oocyter (ägg) och embryon." http://fertilitetsguiden.com/alternativ/dhea.php

Observera att DHEA inte är bra för alla, och biverkningar inkluderar akne och hårväxt samt håravfall 
  • Jag är bara jag

Ewelina: munkpeppar-agnuscastus,e-vitamin,d-vitamin,omega 3 är sånt som aldrig skadar och kan förbättra fertiliteten. Annars blir det att övertyga guben om fördelarna med att söka hjälp utomlands. Chansen att bli gravid ökar från  max1 promille till 50%.

• aftereight
    Om jag ska vara ärlig så skulle inte jag, i din ålder, köra med massa huskurer och hoppas på det bästa. Du har ont om tid att förverkliga din dröm. Ta första bästa flyg till någon klinik utomlands, helst igår. Går det att övertala honom till det?
  • Silke
    Åh, jag förstår att du börjar känna dig deppig! Det är säkert klokt att försöka hitta en känsla av att livet kan vara okej även om det inte skulle bli barn. Men att bara "ge upp" som din man tycks ha gjort är väl ändå lite synd. Man kan väl göra vad man kan, liksom... Och blir det sen inga barn i alla fall så behöver man åtminstone inte hålla på och gräma sig för att man inte ens försökte.

Släpp paniken över svettningarna, om du kan. Såna hade jag också haft i över ett års tid när jag blev gravid förra året. Varken maken eller jag trodde att det gick längre eftersom jag verkade ha kommit in i klimakteriet. När jag hade upptäckt min graviditet och satt hos barnmorskan och snopet berättade om mina symptom så flinade hon och sa att det går ju liksom inte att använda klimakteriet som preventivmedel. Det är nämligen inget statiskt tillstånd. Vilket jag och min man nog faktiskt hade trott konstigt nog. Det är inte så att man börjar svettas och så pang så kan man inte få barn längre. 

Själv skulle jag vilja tipsa om min egen käpphäst - att gå till en duktig näringsterapeut och berätta att du gärna skulle vilja bli gravid. Då får du hjälp att maximera din hälsa och din fertilitet. Jag har själv kurerat både endometrios och en massa annat skräp på det viset. Kan förstås inte bevisa att det var därför och bara därför som jag lyckades bli gravid (första barnet vid 39 och det andra nu vid 45), men det skadade garanterat inte. Det kostar förstås en del - tyvärr subventioneras inte den typen av friskvård - men jag gissar att det är otroligt mycket billigare än egenfinansierad IVF. Och hur det än slutar så blir du garanterat frisk, stark och glad på kuppen! Det är mycket bättre att ta ett helhetsgrepp och besöka en näringsterapeut istället för att börja mixta på egen hand. Du kan ha obalanser och brister som du inte vet om, som påverkar jättemycket.

Om du skulle vilja ha konkreta tips på vart du kan vända dig så kan du inboxa mig. Min egen näringsterapeut finns i Stockholm, men hon har hållit på länge och har ett stort kontaktnät över större delen av landet. Hoppas verkligen att det går bra för dig, hur du än väljer att göra!

Varmt lycka till!!! {#emotions_dlg.flower} 
  • Klassikern

Min farmor fick sitt sista barn när hon var 47 år. Utan någon form av behandling, det vara bara en "olycka" så att säga. Inte speciellt vanligt, men det händer.

• Ewelina66

Tyvärr går maken inte att övertala att söka hjälp utomlands eller ens i Sverige om möjligheten fanns!!! Vi brukar vara barnvakt åt svägerskans 4-åring (som vi älskar som vår egen då vi haft henne hos oss ganska ofta av olika skäl)... Men varje gång hon blivit hämtad så pustar han ut o säger hur jäkla trött o slut han är... Underförstått syftar han på att han inte skulle ha ork med ett eget barn... Jag har slutat att "tjata" o hoppas därför på ett mirakel med hjälp av rätt kost, örter o progesteron som jag nu använt i ca 5 veckor... Svettningarna är nästan helt borta, likaså humörväxlingarna o gråtmildheten... Tack o lov!!! Jag har t o m fått något mensliknande - när jag gjorde 5 dagars uppehåll med Progesteronet... Fast nu använder jag krämen igen o tänker inte göra något uppehåll eftersom jag märkte att jag hade börjat svettas igen,dock inte lika mycket som tidigare - men det kan ju bero på att det är svalare ute nu... Silke - jag tar gärna emot all hjälp o info jag kan få. Hur inboxar jag dig? Är hopplöst oteknisk...

Svar på tråden 47 år?