47 år?
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Bara en nyfiken fråga...
Finns den nån kvinna i historien,som lyckas bli spontant gravid på naturlig väg,vid denna ålder?
Är det _överhuvudtaget_ fysisk möjligt?
(_Jag_ försöker inte,är bara nyfiken...)
Det som förvånar mig så i dessa trådar om äldre mammor (för fäder nämns sällan) är döden. Kommentarer av karaktären: "Skaffa inte barn sent, för då blir barnet ensamt när du dör", är så trista! Vi ska alla dö, precis som att åldras är det något vi alla vet säkert, eller hur?! Men varför i hela friden ska jag planera mitt liv efter datumet då jag ska dö?!
Vi lever ju nu eller hur! Se då till att LEVA!
Om man kan få barn efter 40 så är det väl bara bra - om man vill det förstås så lev och njut! Lär ditt/dina barn det som är viktigt i livet, dvs. ta vara på livet och leva fullt ut. Om man då dör i förtid och barnet/barnen blir ensamma, hur ska det kunna förhindras?! Vilket onaturligt kontrollbehov!! Det händer ju förr eller senare ändå - och jag tror att det är lika jobbigt att vara 60+ och förlora sina föräldrar (som kan ses vara "normalt"), som att vara 20 år. Saknaden kommer alltid att vara stor - om man haft en bra relation. Jag tycker det var bra det någon skrev - att om barnet fick välja mellan att ha en äldre förälder eller att inte finnas till alls - så är ju svaret rätt självklart! Jag tycker att det är synd att skuldbelägga äldre som skaffar barn - vem tjänar på det? Barn kan olyckligtvis förlora sina föräldrar oavsett deras "produktionsdatum" i relationssvårigheter, missbruk, sjukdomar, olyckor...Men vi måste väl försöka leva och njuta ändå - annars är det väl lika bra att lägga ner hela verkstan när man väl fötts?!!
Är själv en 42 med en liten son på 2 år och som hoppas på ett syskon längre fram.
Har inte läst hela tråden, men själv är jag 45 och har en 5-åring och en 4-månaders. Min bm berättade att den äldsta naturliga mamman hon haft var 52. Håller för övrigt helt med Sofia2. Bra sagt!
Intressant tråd. Jag är visseligen "bara" 40 år (41 nästa månad) och jag väntar mitt första barn nu. Jag tycker att det är så tragiskt att en del vill att vi äldre ska avstå att skaffa barn bara för att vi blir äldre föräldrar. Min sambo är 55 och kommer alltså vara 75 år när vårt barn är 20. Skulle han vara en sämre förebild då och vad är det som säger att vi kommer gå bort när vårt barn är litet? Jag var själv 22 år när min pappa gick bort och det har blivit människa av mig ändå. Nej så länge kroppen fungerar och man själv vill finns det ingen anledning till av inte försöka få barn.
Lycka till ni som vill och försöker.
Favoritar.
Bra sagt! Varför pratar alla om att mamman är för gammal och aldrig pappan? Ingen höjer på ögonbrynen åt en 43 årig man som skall bli pappa för första gången han anses aldrig som gammal, däremot anser man ofta att mamman är för gammal vid 40 år och speciellt när det är första barnet. En del tycker även 35 är gammal för en kvinna. Suck, vad jag blir trött på ålderdisk....
Nog blev många överraskade men min bm sa inget speciellt om min ålder. Fick inga extra kontroller eller så. Vi gjorde fvp eftersom ett handikappat barn kräver mer under en längre tid. Vi visste alltså att vi väntade en frisk pojke. Han har hunnit bli 5 månader och vänder sig så fort han får möjlighet. Jag tycker för min del att jag har mer ork nu än när jag var 30. Människor i vår omgivning har bara varit positiva och grattat oss till vår vackre son. Sedan kanske det inte är så jättevanligt att få barn vid 48 men vem vill vara jättevanligt? Andra får gärna slå sig till ro och vänta på barnbarn. Det är ok det också.