• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • pinglan2012

Äh, ser att jag skrivit lite fel så nu gör jag ett helt nytt inlägg (så strunta i mina tidigare vårt 2012):

Men visst kan de väl göra privat IVF? Menar definitivt inte att låta hård, men det är ju inte nattsvart för dem... de har ju möjlighet att få barn så. Glad

De gör nog ingen IVF utan en utredning innan, och en utredning kostar 5.000 kr/par.
    Sen kan du ju tipsa om bruttolöneavdrag ifall de går vidare med att försöka IVF, så blir det billigare (om deras arbetsgivare går med på det vill säga).

Be henne läsa deras hemsida: www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=5_Ume%E5

• Siri2012
    Chan2: Det låter toppen! Hoppas hoppas hoppas ert guldägg finns där!Glad 

Enya:  Åååh så himla kul, jag förstår att du är nervös, svårt att inte vara det i denhär situationen. Allt kommer gå prima tror jag! Glad

I fredags började jag med sprutorna och Chan2 på torsdagen(om jag inte minns helt fel nu). Det korta kör vi!

För min del blev det korta för att jag redan i min naturliga ägglossning producerar många äggblåsor, så med korta metoden är det lite mindre risk att bli överstimulerad.    

Lycka till du med!! Vi hörs mer det kan jag lova Glad   

• Chan2
    Enya & Siri2012: Jag kommer säkert att få åka på äggplock på fredag senast så det känns galet nervöst och spännande. Jag har låg smärttröskel så jag antar att de kommer att kännas rejält för mig Rynkar på näsan

Jag baserar äggplocksdagen på det läkaren sa idag, att det blir i veckan... men jag får väl veta mer då de förhoppningsvis ringer mig idag.

Gud så skoj att vi är 3 st som är i istort sett samma fas! Siri2012 har rätt jag kör också korta, antar att det bror på att jag har regelbunden egen ägglossning och producerar kanske nog med egna ägg då precis som du.
  • Siri2012
    Chan2: Pirr pirr. Om jag ska gå efter hur det känns i magen nu (hur öm jag är) så kanske det blir äggplock på måndag eller så. Men jag vet inte, får se imorn hur det ser ut!
    Jag har också låg smärttröskel, tycker typ allt gör ont.. hahaTungan ute Men vi får ju bedövning och lugnande så det ska nog gå bra. Men jäklar vad nervös jag kommer vara!

Det känns jättekul att vi är så många som sprutar samtidigt, mammaidamaria började samma dag som jagGlad
    Så minst 4 är vi!   

{#emotions_dlg.flower}  

• A79
    EbbaGrön skrev 2012-08-20 18:06:25 följande:

Tack A79, det lugnar mig !
    Hur ser din IVF-historia ut? Gjort många försök? Blivit gravìd med hjälp av IVF? Hur kändes det/märktes det att du blev lite överstimulerad? 

Blir att ta ägglossningsprutan ikväll  =)  
    Jag märkte att jag vart överstimulerad efter ET för magen var supersvullen & uppblåst.
    & då menar jag att den verkligen var uppblåst!!
    Folk trodde jag var i 5:e månaden då jag var på dag 3 kanske haha..
    Men som sagt var det ingen fara för min del så länge jag inte stötte till magen.

Detta var mitt första försök & det tog Skrattande!
    Gravid vecka 23 nu!!
    Vi försökte i 5 år med 3 missfall i resultat ,därför fick vi göra IVF.
    Efter utredningen blev vi förklarade som (oförklarligt barnlösa )

Hoppas det gick bra att ta otrivelle sprutan? Skrattande
    Blit det äggplock idag då?

• Chan2
    Siri2012: Jag fick mitt samtal för ett tag sedan och fick veta att jag ska öka Puregon dosen till 175 istället för 150, antar att det kan vara för att de ska hinna bli fler mogna äggblåsor. Sen lär de ej bli äggplock förrens på måndag/tisdag.

Så vi är 4st, WOW de är ju hur kul som helst vi har säkert mötts ngn gång på lassarettet eller så kommer man säkert göra det helt ovetandes av varandra Glad

Jag fick lite sånt ägglossningsslem idag, är konstigt nog lite spännd över magen men annars känner jag ej av det så mkt just nu men det blir säkert mer närmare helgen då jag även ökat på dosen ikväll.
  • Enya

Siri2012 & Chan2

Å vad roligt, kul att vi nästan samtidigt ska göra ivf, hoppas det gårbra för er.
    Känns skönt att man kan vädra med några andra, hoppas nu att det går riktigt bra för er, håller tummarna.

Kram     

• vårt 2012

Hej siri2012

Tack för tankar å råd!

Jo jag håller med det är inte natt svart för dem och jag trampar säkert både en å två på fötterna ang. att har man barn sedan tidigare, så anser jag att man inte riktigt är i samma läge som oss som inte har det..

Men till saken hör också att min vän har sedan den pojken föddes haft en hel massa sjukhistorik, hon har nog en journal som är större än många 90 åringar, och många av de här problemen är relaterade till fertiliteten..

Men jag reagerade mest på att kk i umeå vägrar skriva ut pergotime...

• mammaidamaria
    Siri2012, Enya, Chan2, vad kul att vi verkar vara ett litet gäng som är ungefär lika långt gånget i behandlingenGladHar jag glömt någon?Känner ni av mycket? Jag blir lite orolig för idag har jag inte alls känt nå i magen osv. Där emot är jag väldigt nedstämd och har gråtit till och från idag, känner ni igen er?

Siri2012: Det gick bara bra idag att ta blodprovet. Ska du börja ta "andra" sprutan idag. I dagsläget tar jag gonal - f och ska även börja ta orgalutran ikväll. (tisdag) Vi verkar ta olika sorts sprutor? I morgon får vi veta mera, hoppas bara att det ser positivt ut. 

Lycka till allihopa!Glad Jag hoppas alla ska få uppleva det efterlängtade plusset snart!
  • Chan2
    mammaidamaria: Jag har inte känt av något alls, läkaren frågade idag hur de kändes och jag liksom ryckte lite på axlarna och sa "Nja it vet jag om jag känner nått" och till respons från han fick jag ... "spänner de lite och så?!"
    Jag kan säga att jag inte vet om de känns något speciellt då jag inte vet om det är pga behandlingen eller om det är för att jag ätit kolhydrater och egentligen kör med LCHF Förvånad När man äter kolhydrater och kör LCHF så blir man lite uppblåst över magen men det känns inget speciellt.

Idag efter att jag gjort ultraljudet så har jag börjat känna att det faktiskt känns spännt nertill på magen och ibland kan det sträcka lite tex om jag hostar... och som jag skrev tidigare så märkte jag av ägglossningsslem.

Vi alla som är nästan på samma läge i behandlingen vad tar ni för sprutor osv? Jag tror att vi tar olika allihopa... dock så kör jag och Siri2012 korta metoden.

Håller alla mina tummar och tår att vi alla ska få oss ett guldägg {#emotions_dlg.flower}