• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Siri2012

Hej alla!!

Jag är en 27 årig tjej från umeå som idag börjat ta sprutor! Det är vårt första IVF-försök efter att i 4 år försökt bli gravida på naturlig väg. Förra året i augusti sökte vi hjälp och nu är vi äntligen på gång. Det känns otroligt spännande men samtidigt väldigt nervöst och skrämmande. Vi kör det korta "protokollet", så det känns skönt. 

Det är härligt att läsa att det fungerar för många! Ni som har blivit gravida efter ert första IVF, vad hittade dom för orsak till att det inte gått naturlig väg?

mammaidamaria: Jag såg att du också börjat ta dina sprutor idag! Vad har dom hitta för inferlitetsorsak hos er?

Jag håller tummarna för alla!

Ha en fin kväll allihopa!!   

• Mirage
    Emillotta: Det känns verkligen hoppfullt att du blev gravid med endo på första försöket, måste känts helt overkligt?!

Drömmen om ett barn: För att göra en lång historia kort så fick jag en remiss av en privatläkare i oktober för titthål. Läkaren på Sunderbyn gjorde dock en hysteroskopi istället för att leta efter polyper, något jag inte blivit informerad om. Detta skedde dessutom på fel dag i min cykel så när de gick in för att titta var livmoderslemhinnan alldeles för tjock och sikten kass. De frågade mig aldrig om vilken dag jag var på i cykeln utan det var först när operationen skulle utföras som jag fick veta det o då genomförde dom den iaf. När jag sedan fick svaret som inte kunde visa nåt och info om att man inte kan se endometrios genom tillvägagångssättet bröt jag ihop ett tag innan jag kom igen. Orkade liksom inte ta itu med nåt och kände bara att jag ger upp... Efter tre månader tog jag mig i kragen och ringde min privata läkare och förklarade situationen. Hon tyckte det var illa, men sa att hon kunde skicka tillbaka mig till Sunderbyn igen om jag ville.  Hon tyckte dock att vi skulle ordna med de sista proverna och skicka remiss för ivf istället. Visst vore det ju skönt att veta om det är endo som är orsaken till vår barnlöshet, men eftersom det är barn som är målet så följde vi läkarens råd.

Jag får se om jag gör någon titthålsoperation i framtiden. Eftersom Solensten är överläkare på området kändes det som om han visste vad han pratade om, jag är ganska säker på att det är endo, även om vi fortfarande titulerade som "oförklarligt" barnlösa.

Jag vet att min mamma fick kämpa ett tag innan hon blev gravid med mig och ytterligare två av mina fem syskon (vi är halvsyskon) har haft svårt att bli med barn. Jag brukar trösta mig med att alla dock fått barn tillslut och dessutom på naturlig väg, men det känns troligt att det löper inom familjen. Möjligen har även någon av dem endometrios eller så är naturen inte på vår sida. Hur har ni andra det med barnlöshet/svårigheter att få barn inom familjen?
  • mammaidamaria

Drömmen om ett barn: Det var så lite så Flört Första sprutan har jag tagit och det gick bara fint, är inte de minsta spruträdd och sambon är undersköterska så han fick se till att allt gick rätt till. Håller tummarna för er!

Siri 2012: Ja men då börjar vi på samma dag med sprutorna Glad Jag har pcos, har inte haft mens på flera år, har gjort fem behandlingar senast året utan att lyckas få ägglossning trots högsta dos så då blev nästa steg ivf. Har en dotter på 3 år som jag blev gravid med endast med tabletter men då hade jag mens någon gång per år men aldrig nu. Har dom hitta någon orsak för dig?

• Siri2012
    mammaidamaria: Okej, låter mer avancerat än för oss. Måste vara frustrerande att aldrig få igång nån mens och ägglossning!
    Vår orsak sägs vara för få/dåliga spermier (största delen verkar ha nån typ av missbildning, men det finns endel som är normala)  Dom har då inte hittat någon möjlig orsak hos mig, alla prover har sett bra ut och jag har ägglossning varje månad. Jag har aldrig blivit gravid under de 4 åren vi försökt så jag hoppas att det är det enda "felet" så att vi har stor chans att lyckas nu, eftersom dom egentligen bara behöver en bra spermieSkrattande så jag tror verkligen att detta ska fungera!

Tar din sambo sprutan på dig? Det gör min, men jag måste lära mig ta själv om han inte är hemma nån kväll. Det som känns läskigt är just att sticka in den i sig själv, för det gör inte ont som tur är.
    Jag ska nog testa ta kvällens spruta själv, om jag vågar.. Tungan ute   

Nu har vi bara tagit sprutan en kväll, men jag undrar när jag kanske kommer känna av nått?! Kanske blir det först efter dag 5 då jag ska ta den andra sprutan också. När ska du börja ta orgalutran?

Ha en fin kväll! 

• drömmer om ett barn
    Emilotta: Ja, äntligen är det på gång.. har inte gjort annat än önskat att sommaren ska ta slut så vi får försöka igen! Glad Väntan måste vara evig för er gravida också, gissar att ni längtar något enormt till BF! Baby

EbbaGrön: Det gick ju jättebra på ditt VUL, många äggblåsor! Skrattande Åh, vad spännande med äggplock nästa vecka!

Siri2012: Välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

Vad skönt att ni fått komma igång med IVF efter många års försök på egen hand. Jag tyckte det kändes jättebra att gå vidare med detta och kunna släppa alla funderingar på om det skulle lyckas nästa gång eller inte. Känns som att chanserna ökar betydligt med IVF! Solig

Hur gick det med kvällens spruta, tog du den själv? Jag fick inga biverkningar av sprutorna så det är inte säkert att du kommer känna någonting alls av dessa.

Mirage: Vilken total miss av läkaren! Förvånad Väldigt frustrerande att du ska behöva göra om alltihop pga att dom gjorde fel. Det är inte patienten som ska behöva hålla koll på sådana saker, det är läkarens uppgift. Fy, vad dåligt! Men du behöver alltså inte ta bort eventuella cystor för att genomföra IVF?

Tråkigt att höra att din mamma och syskon haft svårt att bli gravida, men skönt att dom trots allt fick barn till slut. Kanske det är ärftligt på något sätt? Min mamma, mormor och mormorsmor har inte haft dessa problem och jag känner inte till någon annan inom släkten heller så jag verkar vara den första.. Rynkar på näsan

mammaidamaria: Härligt att höra att allt gått bra med sprutan. Vilken tur att du har ett riktigt "proffs" där hemma som kan allt om ämnet! Skrattande
  • mammaidamaria

Siri 2012: Då borde IVF vara den rätta metoden, jag ska hålla tummarna för er. Jag har tagit sprutan själv men sambon har varit med för att se att det blir rätt den första gången. Du fixar ta sprutan själv;)
    Ikväll efter jag hade tagit sprutan fick jag en konstig metallsmak i munnen, har du varit med om det. Jag ska också börja ta den på den 5 dagen, ska man också ta den sprutan på kvällen? Till veckan blir det spännandet. Jag har börjat få lite dåligt humör men det kan ju också vara lite nervositet, hur är det för dig?

• EbbaGrön

Har haft typ mensvärk hela dagen idag också känns brösten större och lite ömma, ni som gjort detta, är detta normalt att känna så? Sprutar sista sprutan idag också blir det äggplock på onsdag.
    Blir rädd för att mina ägg ska "råka" släppa av sig själv, men det är väl omöjligt när man tar nässprayen?

Vad händer om man blir överstimulerad, är det farligt, kan man ändå göra äggplock? Hur märker man om man är överstimulerad?  

Det närmar sig och jag börjar bli nervös, det kanske märks :) Typ orolig för allt annorlunda man känner i kroppen!  

• A79
    EbbaGrön skrev 2012-08-19 17:33:52 följande:
    Har haft typ mensvärk hela dagen idag också känns brösten större och lite ömma, ni som gjort detta, är detta normalt att känna så? Sprutar sista sprutan idag också blir det äggplock på onsdag.
    Blir rädd för att mina ägg ska "råka" släppa av sig själv, men det är väl omöjligt när man tar nässprayen?

Vad händer om man blir överstimulerad, är det farligt, kan man ändå göra äggplock? Hur märker man om man är överstimulerad?  

Det närmar sig och jag börjar bli nervös, det kanske märks :) Typ orolig för allt annorlunda man känner i kroppen!  
    Jag hade oxå mensvärk & jätte jätte ömma bröst!!!
    Förstår att du blir rädd.
    Blev ja me fastän det står på förpackningen alla biverkningar man kan få.Flört
    Jag vart lite överstimulerad men det märktes inte förrän äggplock & ET redan var gjort.
    Blev jättesvullen om magen & fick så svullna äggblåsor nästan sprickfärdiga.
    Fick akta mig för slag el stötar mot magen under en period..annars kunde äggblåsorna spricka & då skulle jag vart tvungen att söka akut vård.
    Men det skulle inte vara någon fara för bebben i magen iaf. Som ligger skyddad där den är.

• Siri2012
    drömmer om ett barn: TackGlad. Jo det känns väldigt skönt att få göra detta nu, jag tror verkligen att det ska fungera, jag hoppas av hela mitt hjärta iallafall! Jag har faktiskt börjat få känningar i min vänstra sida idag, jag är öm som jag brukar vara innan ägglossningen. Är rädd att jag kommer bli överstimulerad.
    Jag såg att du är på ditt 3:e IVF försök, när gjorde ni ert första? Vad har dom hittat för möjlig orsak till att det inte fungerat för er? Hur långt har ni kommit i detta försök?
     Nej, jag vågade inte ta sprutan själv, jag är en fegis Tungan ute

Jag håller tummarna för er!!!

mammaidamaria: Jag hoppas verkligen detGladkänns som att vi har stora chanser att lyckas! 
    Jag kände nån gång idag att det smakade lite som blod i munnen men jag minns inte om det var efter sprutan eller före. Men det varade bara en kort stund för sen tänkte jag inte på det nått mer.

Jag vågade inte ta sprutan själv, varken igår eller idag.. feg som jag är.

Jo den sprutan ska tas på kvällen, samtidigt som den andra men på ett annat ställe, om jag förstått det rätt!  

Jag har börjat bli öm på min vänstra sida idag, som före ägglossning, så det känns som jag kommer bli överstimulerad. Jag ska sänka dosen på tisdag så jag hoppas det inte hinner bli galet mycket äggblåsor.    
    I övrigt så känner jag inte så mycket tror jag, mått lite illa bara. Men det kan bero på något annat. 

Vet du ungefär när äggplocket kommer ske?

Jag ska på ultraljud på onsdag, så då får jag förhoppningsvis kanske veta när det kan ske!
    Känns spännande och pirrigt nu   Glad    
  • Tinzu

semestertider nu nu har vi haft fullt upp och varit och rest till gotland och grejer så jag har inte kunnat skriva något här.

Jag är fortfarande sorgsen över att första IVF försöket inte fungerade, eller.. det tog sig, men fastnade väl inte ordentligt på något sätt så.. förra månaden så fick jag ett svagt svagt plus igen så att till och med sambon kunde se, men dagen efter började jag blöda.. nu är det dags igen för mens snart, då ska jag ringa IVF kliniken.. men är dom förstående över sorgen? jag är förföljd av otur, helt allvarligt, har aldrig gått igenom något utan hinder, jag måste få brytas ner först och hamna på botten för att sen få min belöning.. nu verkar det som att belöningen är där, men vill inte riktigt fram.. Är det någon som fått behandling med kortison? typ prednisolon, för att det finns en misstanke om att kroppen inte accepterar embryon