• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012
    Väntrummet 
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF 
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug) 
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8) 
    mammaidamaria (första IVF som startar i Aug) 

* Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 

Sprayar 
    * Freja150 (Första IVF) 

Sprutar 
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET 

* vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35) 
    Ruvar 

Gravida  
    * A79 
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)
  • drömmer om ett barn
    Mustikka och Emilotta: Vad roligt att ni har fått gå på ultraljud och se era små liv! Hjärta Måste vara en fantastisk upplevelse! Solig Blir rörd bara jag tänker på det..

EEJ: Neej, vad irriterande att du inte får köra igång på mensen som kommer nu! Rynkar på näsan Det verkar som att jag inte kommer få börja med nässprayen nästa vecka utan också måste vänta tills nästa mens enligt kvinnan jag talade med igår. Imorgon ringer läkaren så då får jag veta exakt. Usch, har man inte väntat nog länge under sommaren.. Gråter

EbbaGrön: Jag fick ta sprutor i 11 dagar. Den 12:e (dagen innan äggplock) blev en spray och sprutfri dag - jätteskönt! Glad Körde på 125 enheter genom hela behandlingen.

Kvinna32: Har du fått tag på kliniken ännu? Enda chansen att få en tid att bli uppringd verkar vara om man ringer direkt på morgonen för tiderna tar "slut" ganska snabbt har jag upplevt det som. Brukar själv alltid ringa direkt när växeln öppnar och har hittills (peppar, peppar) alltid blivit uppringd samma dag.

vårt 2012: Hoppas att det kommer gå bra för era eskimåblastos. Det bästa klimatet för dom att vara i är din livmoder så du ska se att det kommer gå bra! Glad

Norris: Hur gick det på besöket?   

LindaM: Är lite osäker på statistiken eftersom det är olika bud överallt, men det ska iallafall vara kring 30% chans att lyckas med en FET. Hur många procent som klarar upptiningen vet jag inte. Ni har väldigt många embryon så det ser positivt ut, det blir nog en hel del kvar i frysen. Lycka till imorgon! {#emotions_dlg.flower}

Mirage: Välkommen hit! Solig

Vad härligt att ni får köra igång så pass snabbt, inte många dagar kvar till spraystart. För mig tog det 5 veckor från spraystart till insättning. Kanske låter som en lång tid men tiden går väldigt snabbt när man är inne i det hela.

Freja150: Vilken tur att ni hade mötet precis på dag 21 så du inte behövde vänta ytterligare en cykel! Skrattande Hur känns det nu med nässprayen?

Chan2: Jag tror inte heller att det är jättevanligt att lyckas på egen hand bara för att man ställt sig i kö till IVF. Det hade troligen hänt även om man inte planerat att genomföra behandlingen. Tror inte alls på det som så många hävdar: slappnar av så blir du gravid. Är lite svårt att inte tänka på att bli gravid när man genomför IVF:er, och tänk så många som lyckats ändå! Glad Nej, tummen ner för alla dom som skuldbelägger oss ofrivilligt barnlösa och får oss att må ännu sämre än vi redan gör.

Önskar dig stort lycka till nu när du börjar med sprutorna imorgon, det kommer gå galant! {#emotions_dlg.flower}

Emilotta: FET blir inte finansierat via landstinget om man har gjort en IVF som resulterat i ett barn. Då måste man betala syskonförsök ur egen ficka..

• Mirage
    Emilotta: Wow, vad häftigt! Måste vara helt underbart att få se att det finns ett pyre där inne och att man inte bara drömt!

Drömmen om ett barn: Stort tack! Du har säkert rätt om att tiden går fort när man väl dragit igång. Då har jag ungefär samma tid mellan spray och insättning som du och Emilotta om allt sker enligt plan, men det vet man ju aldrig! Enligt dr Solensten är det som jag länge misstänkt troligt att jag har endometrios då han via ultraljudet tyckte sig se något liknande tre stycken cystor som satt på min högra äggstock. Nu går det ju inte att konstatera utan en titthålsoperation och även om så är fallet så är ju IVF den bästa metoden för att bli gravid. Bara att hoppas på det bästa!

Chan2: Spännande att få börja spruta, då är det inte länge kvar tills du får börja ruva :))!
  • Emilotta

Mirage: jag har också endometrios, har gjort titthål och sedan en bukoperation för att ta bort en cysta på varje äggstock. detta gjorde att lite av varje äggstock försvann med cystorna men som du läst så blev jag ju gravid på första IVF efter 2 år av eget försök så chanserna finns absolut för oss med endometrios! 

• Norris
    drömmer om ett barn: Det gick jättebra! Läkaren och sköterskan var jättetrevliga =)
    Det blir den korta metoden för mig så nu är det bara att invänta nästa mens. Det är nog första gången jag faktuiskt längtar efter mensen haha =)
    Sprutorna såg faktiskt inte så läskiga ut som jag hade föreställt mig men jag vågade ändå inte testa att ta en på mig själv. Dock så var min sambo väldigt modig och tog en spruta på sig istället! Så det blir nog så att han får ge mig mina sprutor också så slipper jag titta =)
    Det var så mycket info om mediciner så jag har redan glömt allt! Tur man fick instruktioner med sig hem hehe. Så idag ska jag gå till apoteket och beställa hem allt så det är klart!

Vad mycket action det blev i tråden helt plötsligt nu när kliniken har öppnat igen. SKa bli spännande att följa alla =)

Är det någon som har övernattat på hotellet de rekommenderar, hotell björken?
  • Chan2

Ja nu är första blodprovet bokat och även ultraljudet dagen efter det ... nu händer det grejjer och ikväll tar vi första sprutan, OMG så spännande ....antar att de ej tar ont men de är ju ändå lite oroligt.

Så antingen blir det äp den 24/8 eller så antar jag att det blir måndagen den 27/8... iiiiih Glad

Vill ha en sån här Gravid nu nu nuuuu!

• Kvinna32

Hej alla!!

Jag fick som sagt aldrig någontelefontid hur tidigt jag än ringde så på tisdag em mailade jag dom och på onsdagmorgon ringde dom upp och meddelade att jag fått en telefontid idag torsdag kl 08,00 sp det var juh bra....

Nu till en sak som läkaren berättade: Jag har 10 stycken embryon i frysen 2 dagars och nu säger läkaren att dom borde ha långtidsodlat dom men då landstinget tycker det är för dyrt så får dom inte göra det, nåt så sjukt!!! Att inte experterna på området ska få bestämma vilken behandling som har störst chans att lyckas på mig är hur sjukt som helst.... Man kan inte fatta det!!!! Så förbannad!!

Hur somhelst så får vi iaf köra igång så snart vi känner för det, vilket är nu på en gång. Måste äta provera för att få mensen och sen äta tabletter och göra ultraljud för att hitta rätt dag att återföra och hoppas på att det lyckas denna gång..... Fick missfall förra försöket....Beräknat FET v.38 tror jag....

Kramen!!

• Kvinna32
    Väntrummet 
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF 
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug) 
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8) 
    mammaidamaria (första IVF som startar i Aug) 

* Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 

Sprayar 
    * Freja150 (Första IVF) 

Sprutar 
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET 

* vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35) 
    * kvinna32 FET v.38

Ruvar 

Gravida  
    * A79 
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)
  • Freja150
    Drömmer om ett barn: Det går över förväntan att spraya, men så är jag ju bara på dag 4 än. Har dock fått lite svårt att sova på nätterna och misstänker att det har med sprayen att göra så vi får väl se om/vilka fler biverkningar som kommer.

Norris: Sa dom vad som gör att du kör på korta metoden? Har inte riktigt förstått hur dom tänker där... Själv kör jag på långa och jag har egen ÄL och väldigt regelbunden cykel.

Avundas er alla som plussat men jag gläds med er och det ska bli så kul att följa er i era graviditeter! Hjärta
  • Norris
    Freja150 skrev 2012-08-16 10:12:12 följande:
    Drömmer om ett barn: Det går över förväntan att spraya, men så är jag ju bara på dag 4 än. Har dock fått lite svårt att sova på nätterna och misstänker att det har med sprayen att göra så vi får väl se om/vilka fler biverkningar som kommer.

Norris: Sa dom vad som gör att du kör på korta metoden? Har inte riktigt förstått hur dom tänker där... Själv kör jag på långa och jag har egen ÄL och väldigt regelbunden cykel.

Avundas er alla som plussat men jag gläds med er och det ska bli så kul att följa er i era graviditeter! Hjärta

Till mig sa dom att man brukar köra korta metoden när man har oregelbunden mens, just för att det är svårt att pricka in när man ska börja spraya annars. Typiskt att jag nyss hade mens. Får tålmodigt vänta på att nästa behagar att dyka upp. Förhoppningsvis innan oktober iaf =)