• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012

Hej Hela högen!

Jag har en fundering, en kamrat till mig som har diagnostiseras med PCO-S (som jag och flera här har) för flera år sedan..
    Hon och hennes man har ett gemensamt barn sedan tidigare, som är 5år..
    Hon har fått svaret av Skellefteå att ingen hjälp finns att få eftersom dom har ett gemensamt, och kvinnokliniken i Umeå vill inte skriva ut pergotime!

Vad råder man henne till?!
    Här har jag peppat i ett halvår för att hon ska orka/våga ta tag i och anmäla sig sen fick hon det tillbaka i knäet..

Gissar att IVF kliniken inte gör ett IVF utan utredning? Ingår utredning i IVF kostnaden?
    Har någon varit med om att få ut pergotime via kliniken?

Tacksam för alla möjliga svar!

• mammaidamaria
    Siri 2012: Det låter som om att vi har ungefär samma biverkningar. Jag ska också imorgon (tisdag) och ta blodprov och på onsdag & fredag och träffa läkaren. Bor du långt ifrån Umeå? Jag har turen att få göra mina undersökningar i Skellefteå så jag har inte så långt att åka. Näe jag vet inte riktigt när det är dags för äggplockning men det borde man få veta lite mer om när man får träffa läkaren. Det närmar sig:) Men de känns i brösten och magen tycker jag, hoppas det är "normalt".

Vårt 2012: Hej. Ja det stämmer att man endast får hjälp med första barnet, jag är från Skellefteå trakten och fick hjälp med mitt första barn men nu när vi så gärna vill ha ett till får vi ingen hjälp därifrån utan har vänt oss till IVF i Umeå så mitt tips är att kontakta dom. De skrev ut pergotime till mig men det hjälpte tyvärr ej. Det finns flera metoder innan IVF, men efter ett år av flera behandlingar med bla pergotime så valde vi att fortsätta med IVF. Jag behövde inte genomgå en utredning iom att jag redan hade gjort de men har man inte det så tror jag tyvärr de kostar, kolla gärna in deras hemsida. Googla på IVF Umeå. Stort lycka till din kompis!
  • Chan2
    Siri2012: Nu har jag varit och gjort mitt VUL, det gick väl bra tror jag ... i eftermiddag ska de ringa mig från Umeå så jag får veta vad som ska hända härnäst och om jag behöver gå på VUL på fredag igen eller inte.

Det du får veta på VUL:et är hur många blåsor det finns och så fick jag även veta att det fanns några som kanske skulle hinna växa till sig innan fredag HOPPAS på det!

drömmer om ett barn: Jag har ej fått veta varför jag tog blodprov och vad svaret blev, så med andra ord så är jag totalt ovetande om vad som händer tyyp Skäms
    Hoppas att det var ett bra svar på det dom sökte och att det gynnar mig själv Glad

Nu får jag bara vänta med spänning resten av dagen.
  • Siri2012
    Chan2: Jo jag känner av sprutorna, sen i söndags har det ömmat mer och mer och igår började jag få ägglossningsflytningar. Så det ska bli kul att se imorrn om det bildas en massa äggblåsor.  Vad spännande, hoppas det hinner växa till sig. Såg det ut att vara många äggblåsor för dig?

germany: Tack för ditt svar. Skönt att andra också haft så, har nyss pratat med kliniken och hon sa att det inte var konstigt och att vi får se imorrn på ultraljudet hur det ser ut. Ja, det hoppas vi verkligen!!Glad

drömmer om ett barn :Jo, är öm som vid ägglossning och har fått en massa flytningar som är som ägglossningsflytningar.
    Jag brukar alltid känna då jag har ägglossning, ibland är jag så öm och svullen så jag inte kan stänga jeansen då jag sitterTungan ute
    Idag har jag varit och tagit mitt andra blodprov. Ja precis vi kör korta metoden,  idag ska vi börja ta orgalutran, som tas för att inte ägglossningen ska ske för tidigt.

Vår utredning visade på dåliga spermier, största delen hade nån form av missbildning, tror det var typ 14% som var normala. Jag trodde också kanske att jag skulle få spola äggledarna eller nått men det sa dom aldrig nått om utan dom bestämde att vi skulle göra IVF direkt. 
    Är ni på ert tredje försök då? Vad betyder FET?Glad 

mammaidamaria
    :  Jag bor 3 mil från umeå, så det är skönt att bo nära. Ja, det närmar sig med stormsteg!!! Känns helt fantastiskt då jag tänker att det faktiskt kan bli ett barn!!Glad Blodprovet gick bra idag, men jag får väl inte veta nått idag, Kanske imorgon då om jag ska sänka dosen av puregon ännu mer. Hur gick det för dig?
  • Chan2
    Siri2012: Det var 7st äggblåsor nu och som jag skrev så var det  några stycken som förhoppningsvis hinner växa till sig mer. Läkaren sa att det såg normalt ut så jag hoppas att ett utav dessa 7 äggblåsor kommer att bli vårt guldägg Hjärta

Lycka till imorgon, blir spännande att få höra hur det gått för dig.
  • Enya
    Siri2012 skrev 2012-08-20 16:25:18 följande:
    Enya: Åh så spännande. Har du fått nån tid för äggplock ännu? Glad Hoppas allt går bra!!

Chan2 :Du ligger en dag före mig ser jag Glad vad har du för känningar av sprutorna?   Så spännande med ultraljud imorgon. Jag vet inte om dom kan se hur många ägg som håller på att mogna? men dom ser nog hur många äggblåsor som bildats. Själv ska jag ta blodprov imorgon och ultraljud på onsdag. Känns pirrigt, men på ett bra sätt!

Hoppas det går bra imorgon! 

Siri2012 : ja de är det verkligen, dom ringde igår kväll, så nu på fredag ska vi upp och göra äggutplocket, både spännande och väldigt nervöst,

Hoppas allt går bra nu bara :)

När började du och Chan med era sprutor, kör ni det korta eller långa, tror jag kör den långa.

Lycka till, hoppas vi hörs mer.

Kram på er        
  • pinglan2012
    vårt 2012 skrev 2012-08-20 20:42:39 följande:
    Hej Hela högen!

Jag har en fundering, en kamrat till mig som har diagnostiseras med PCO-S (som jag och flera här har) för flera år sedan..
    Hon och hennes man har ett gemensamt barn sedan tidigare, som är 5år..
    Hon har fått svaret av Skellefteå att ingen hjälp finns att få eftersom dom har ett gemensamt, och kvinnokliniken i Umeå vill inte skriva ut pergotime!

Vad råder man henne till?!
    Här har jag peppat i ett halvår för att hon ska orka/våga ta tag i och anmäla sig sen fick hon det tillbaka i knäet..

Gissar att IVF kliniken inte gör ett IVF utan utredning? Ingår utredning i IVF kostnaden?
    Har någon varit med om att få ut pergotime via kliniken?

Tacksam för alla möjliga svar!
    Men visst kan de väl göra privat IVF? Menar definitivt inte att låta hård, men det är ju inte nattsvart för dem... de har ju möjlighet att få barn så. Glad
  • Enya
    drömmer om ett barn skrev 2012-08-20 18:00:58 följande:
    Siri2012: Så du har redan fått känningar.. när ska du ta blodprov? Jag brukar i princip aldrig ha några känningar vid ÄL och hade inte det under behandlingstiden heller. Är nog väldigt olika det där, men förståeligt att vissa känner av det mycket då det är mångdubbelt fler äggblåsor i kroppen än normalt! Glad

Vad är det för en andra spruta den 5:e dagen du och "mammaidamaria" ska ta? Har inte behövt göra det själv så gissar att det har med den korta behandlingen att göra? Äsch då, inte är du en fegis. Själv vågade jag inte ta den förrän den 8:e dagen och det var för att jag blev TVUNGEN när det nalkades helgjobb! Skrattande

Vi gjorde vårat första försök i påskas och sen en FET för två månader sedan. Börjar med nässpray på torsdag, det blir den långa metoden även denna gång. Utredningen visade att min man har något slöa simmare (dock ingenting som ska vara ett hinder för att skaffa barn på naturlig väg enligt läkaren) och på mig har dom väl egentligen inte kollat så mycket mer än att jag har ägglossning. Trodde det skulle bli en äggledarspolning men då vi försökt så pass länge tyckte dom att det var onödigt eftersom det ändå skulle resultera i IVF oavsett resultat.

Tinzu: Vad tråkigt att förra månadens plus inte ville stanna.. Gråter Det är psykiskt jobbigt att gå igenom dessa behandlingar och särskilt om man som dig äntligen lyckats bli gravid men sedan får missfall. Är helt säker på att personalen har full förståelse över de nattsvarta upplevelserna deras patienter går igenom. Dom får både uppleva djup sorg och enorm glädje i sitt dagliga arbete, kan inte vara helt lätt men dom gör allt för att hjälpa en och förstår vad vi går igenom.

Chan2: Vad blev resultatet av dagens blodprov? VUL är både spännande och nervöst! Glad Dom kollar antalet äggblåsor och mäter hur stora dessa är. Är dom väldigt små får man högre sprutdos.

Efter äggplocket var jag orolig för att äggen inte skulle bli befruktade. Efter instättningen är mensen det absolut största orosmomentet. Det gäller att försöka koppla bort oron men det är inte det enklaste, är svårt att hålla tankarna på annat än det lilla embryot man bär på.. Solig

Enya: Toppen att allt såg bättre ut idag! {#emotions_dlg.flower} Har kliniken hört av sig? Nu är det nära, så himla spännande!

sommarbarn88: Bra att du äntligen fått ta ditt blodprov! Jobbigt att gå och vänta och vänta.. skönt för er sen när ni får provsvaret och kan gå vidare.
    Hej Drömmen om ett barn: ja vart så himla lycklig, vart lite nedstämd i fredags, men nu när allt var mycket bättre igår, ser jag framemot allt.

Nu på fredag har vi fått tid för äggplocket, är nervös, men roligt ska de blir, hoppas nu bara allt kommer gå vägen.

Ska gå in och läsa lite mer om er alla, ocg hoppas vi kan förlja varandra, lycka till. kram Enya     
  • pinglan2012
    pinglan2012 skrev 2012-08-21 11:52:01 följande:
    Men visst kan de väl göra privat IVF? Menar definitivt inte att låta hård, men det är ju inte nattsvart för dem... de har ju möjlighet att få barn så. Glad
    Oj glömde svara på allt:
    De gör nog ingen utredning innan en IVF, och en utredning kostar 5.000 kr/par.
    Sen kan du ju tipsa om bruttolöneavdrag ifall de går vidare med att försöka IVF, så blir det billigare (om deras arbetsgivare går med på det vill säga).

Be henne läsa deras hemsida: www.ivfsverige.se/sida.asp%E5
  • pinglan2012

Sista är alltså till vårt 2012.