• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Anonym (receptionisten)
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-05 15:21:18 följande:
    HAHAHA! Det var en rejäl bortgörning! Tack för att du delade med dig.
    {#emotions_dlg.flower}
    Anonym skrev 2012-09-05 15:25:25 följande:

Nja, det märkligaste tyckte jag nog var att chefen inte gick ut och kollade... :-/
    Nja, hotellet ligger avsides och isolerat och han hade ju ingen tanke på att det var ett BRUDPAR som ville komma in från kylan!! Han tänkte ringa polisen om de inte hade gett sig av för han trodde att det var fulla raggare. Vilket var en j-a tur för mig, att de hann åka... Skäms
  • Anonym
    Anonym (receptionisten) skrev 2012-09-05 15:29:24 följande:
    Nja, hotellet ligger avsides och isolerat och han hade ju ingen tanke på att det var ett BRUDPAR som ville komma in från kylan!! Han tänkte ringa polisen om de inte hade gett sig av för han trodde att det var fulla raggare. Vilket var en j-a tur för mig, att de hann åka... Skäms

Om man driver ett hotell tycker jag att  första tanken borde vara att det kunde vara en gäst?
    Eller hängde det ofta raggare på gården?
  • Shandi

Slarvade bort en viktig skruv till en maskin jag använder dagligen på arbetet. Jag var helt ny vikarie och en ny kostade flera tusen....
    Nu ett år senare är jag dock fast anställt på stället så antar att det inte var en så stor deal, men dåligt kändes det !;)

You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • YokohamaNr2

Det värsta jag kan komma på för mig själv var när jag som 20 årig nyanställd och inte haft körkort mer än ett halvår  råkade repa chefens bil. Han märkte det aldrig och jag sa inget...

Det pinsammaste som en kollega har gjort var det klassiska reply to all i ett email som bara skulle till en. Det var ett mail som chefen hade skickat ut till alla anställda, han skulle skicka vidare mailet och göra sig lite lustig över chefen till en annan kollega men råkade inkludera alla inklusive chefen. Pinsamt värre

Anonym skrev 2012-09-05 15:32:28 följande:
    Om man driver ett hotell tycker jag att  första tanken borde vara att det kunde vara en gäst? Eller hängde det ofta raggare på gården?

Nu var liksom inte det som var poängen men hotellet var i övrigt tomt (litet, obemannat nattetid) och inga gäster väntades. Blev det tydligare så?
  • FruBlöjor

Jobbade lite extra som butiksdemonstratör. Demonstrerade en väldigt god ost. Enligt företagens policy så får man gärna smaka på det man serverar men avskilt. Jag gjorde misstaget och tänkte att ingen kommer att se mig smaska på osten eftersom det var nästan tomt i butiken. Jag hade munnen full med ost och helt plötsligt kommer en man och representerar sig som chef över hela företaget.
    Jag lovar att jag var nära på att kvävas av all ost som jag försökte svälja snabbt och det var inte lite.

Som tur fick jag inte sparken. Skrattande

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 22:53:09 följande:

Arbetar med att köra truck på ett stort lager med tillhörande butik (en av de största i Sveroge) att saker går sönder hör till vanligheterna och själv har jag bara tagit sönder lite billigare saker ännu men har  haft två kollegor som utmärkt sig ordentligt.

Kollega ett: körde ordentligt för snabbt i en sväng och lyckades pga det krocka med några pallar som stod bakom hörnet. Konsekvensen blev en dominoeffekt där produkter för närmare 10 000 kr rasade och förstördes MEN värst var det faktum att vår chef stod på "första parkett", han höll på att kontrollera pallarna och det var bara någon cenimeter ifrån att han fick en pall över sig och hade han inte hunnit hoppa undan hade han helt klart hamnat på sjukhus, länge!! Kollegan blev omplacerad redan dagen efter....

Kollega två: Han är en sån person som alltid vill jobba ganska snabbt och sällan lyssnar på vad vi andra har att säga. Skulle hissade upp en pall till fem meters nivå och var helt enkelt lite för snabb och slarvig. Pallen kom först lite snett och sen när jag påpekade detta (säkerhetsrisk) och han skulle fixa till det lyfte han pallen på tok för högt, min kollega ropa till honom att ta det lite lugnt men han lyssna inte. Jag såg sen hur nära "vatten sensorerna/sprinklers" han var och skrek åt han att stanna men ingen reaktion.. 10 sekunder senare hade han råkat så till en av sprinklerna i taket och resultatet blev att ALLA sprinklers som läg inom radie på 10 meter satte igång och forsade vatten!!! Bortsett från att vi som arbetade såg ut so dränkta katter hela bunden så blev det även en översvämmning och produkter för närmare miljonen blev förstörda... Att det hela skedde fem minuter innan öppning gjorde inte heller det saken bättre.. Kunde inte öppna förrens på eftermiddagen och med tanke på vad vi vanligtvis omsätter per dag vågar jag inte ens tänka på hur stor förlusten var på riktigt... Behöver jag nämna att han fick sparken?

IKEA?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 17:57:28 följande:
    Glömde planera in en ledsagning, tanten åkte uten ledsagare, bröt lårbenshalsen och dog. Detta lex sarah anmäldes men jag fick behålla jobbet.
    Fy fan, om du har något samvete så hoppas jag att du plågas av det!
  • Legewiel

Oj jag har nog inte gjort några katastrofala misstag vad jag vet, men i ett av mina långvariga sommarjobb gjorde jag en rätt korkad tabbe. En kund beställde specialprodukter med lång leveranstid och det var mycket viktigt att bekräfta och leverera i tid. Jag tog emot ordern, körde in den som vanligt och la den åt sidan för att vänta på produktionsdatum från produktionsledningen. Senare på dagen bekräftade jag leveransdag åt kunden och mappade bort ordern.

Det var bara det att jag glömt att godkänna ordern så den syntes aldrig i några körningslistor och blev således aldrig producerad. Misstaget upptäcktes först då kunden frågade varför ordern inte var med i leveransen...tror jag kom med jordens sämsta bortförklaringar och bönföll produktionen om att fixa detta omedelbart så den stackars kunden inte skulle behöva vänta ytterligare 10 veckor utöver de 10 som de redan väntat!

Sen en annan grej som på inget vis var mitt fel men rätt underhållande. En kund fick sina varor levererade med båtfrakt (som tar flera månader). Containerfartyget hamnade i en storm och kundens container ligger väl på Stilla havets botten idag. Vi fick försöka få fram ersättande produkter så snabbt som möjligt och skulle sända dem med långtradare genom Europa för att snabba på frakten lite. Efter några dagar fick jag ett samtal om att långtradaren med kundens varor brunnit upp på en motorväg i Tyskland

Det kändes lite som "men hunden åt upp läxan..." att försöka förklara denna otur åt kunden.

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?