• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moruri

Försöker till största mån bara laga ekologisk mat här hemma. Speciellt bananer då jag förstått att de är super besprutade..

Kände mig tvingad att ge köpegröt först med Ferdinand pga bvc. Men googlar man runt lite kan man hitta många bra recept. Torkad aprikoser innehåller bra med järn tex.

• Plopps80

Det värsta är ju med egen mat att bebisen lätt kan få järnbrist. Inte lätt att ersätta de tillsatta näringsämnen i hemgjord mat. Tog upp det med BVC och de rekommenderade köpt gröt osv. Å andra sidan känns det hemskt när den innehåller så mkt skit och förr överlevde barnen utan industriprocessad mat.

• MissKaos

..fast nu är alla barn sent avnavlade åh andra sidan. Ska med ta upp det.

tänker som du

Min mamma överlevde ju. Och mormor. Morfar. Gamla blev dom och friska var don med. Industrimat inte .

Plopps80 skrev 2014-04-23 08:46:58 följande:
    Det värsta är ju med egen mat att bebisen lätt kan få järnbrist. Inte lätt att ersätta de tillsatta näringsämnen i hemgjord mat. Tog upp det med BVC och de rekommenderade köpt gröt osv. Å andra sidan känns det hemskt när den innehåller så mkt skit och förr överlevde barnen utan industriprocessad mat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Vi käper med gärna eko. Och eko bananer ffa

min stora vägrade gröt ers välling och köpemat. Han ammade och åt hemlagat.Åt lite köpemat när han blev större. Ser rätt ok ut. Verkar frisk.

nestle vill man ju bojkotta av andra skäl. Idioter!

moruri skrev 2014-04-23 08:41:55 följande:
    Försöker till största mån bara laga ekologisk mat här hemma. Speciellt bananer då jag förstått att de är super besprutade..

Kände mig tvingad att ge köpegröt först med Ferdinand pga bvc. Men googlar man runt lite kan man hitta många bra recept. Torkad aprikoser innehåller bra med järn tex.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Läste något blogginlägg/artikel någon hade gjort hemma lagad barnröst och tillsatt torkad aprikos ( tror de va två torkade aprikoser). Kom upp i högre järnvärde än köpegröten så det GÅR utan. Och så slipper man annat skit.
    Nu hittar jag såklart inte tillbaka dit.

• sarak
    moruri skrev 2014-04-23 09:28:08 följande:
    Läste något blogginlägg/artikel någon hade gjort hemma lagad barnröst och tillsatt torkad aprikos ( tror de va två torkade aprikoser). Kom upp i högre järnvärde än köpegröten så det GÅR utan. Och så slipper man annat skit.
    Nu hittar jag såklart inte tillbaka dit.
    Du kanske syftade på denna: barnmatsbloggen.wordpress.com/2012/10/06/groten-och-jarnet/comment-page-1/ ?? Kan man dessutom tänka dig att tillsätta paltbröd så blir järnvärdet skiiiithögt Man kan ju räkna själv på järnet om man vill, står ju på frp hur mycket ett livsmedel innehåller. Inte svårt egentligen. Vill/orkar man inte så går det säkert utmärkt med "köpegröt" med! Sedan finns det ju annan mat än gröt...
  • moruri

Kan inte se länken i telefonen. Men det va iaf en uträkning av järn i köpe/hemlagat.

Tycker det är rätt dumt att bvc går ut såååå starkt med att man ska köpa gröt när man så enkelt kan göra en gröt hemma, nyttigare dessutom. Tycker det vore bättre om de delade ut recept!

• moruri

Nej sarak: DET FINNS BARA GRÖT! :D haha! Intressant det här med välling också... Som jag förstått så är det mest bara här i Norden vi dricker välling..
    Undra sa flundra om det faktiskt är sååå bra som Bvc vill få de till

• siolina

Gröt går ju alldeles utmärkt att göra själv, helt vanlig havregrynsgröt. Det är ju knappast den enda källan till järn heller så det är inte nödvändigt att just den är järnberikad. Så länge det bara rör sig om smakportioner kommer ju den huvudsakliga näringen från mjölken.
    Man kan t ex ha lite blåbär i gröten så blir det godare smak och dessutom mer järn.

Sedan ska man inte ha för bråttom med att introducera mat. Det bästa är fortfarande att vänta till 6 mån. De nya riktlinjerna beror på att eftersom så många börjar tidigare än de ska vill man förtydliga att det måste vara mycket små mängder.

• moruri

Svenska barn (från 6 månader ca) ska ha minst 2-3 mål (av 5) antingen köpegröt eller köpevälling om dagen, haha, detta enligt min bvc's föräldrautbildning. Haha! :D som ni förstått innan är min tillit till Bvc inte särskillt stor :p

Antydan va då mest kust för järnet. Haha, finns så mycket mat med järn i. Skrattretande, hihi!