• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • siolina

Jag skulle jättegärna ha ett barn till, men inte förrän Jamil är större, kanske 3 år. Visst kommer vi vara runt 40 år då men jag ser inte det som något problem.

• siolina
    MissKaos skrev 2014-04-23 13:36:46 följande:
    Nej.
    De nya riktlinjerna handlar ffa om att undviks allergier. Och främst handlar det om ägg fisk etc.
    Blåbär etc räcker inte som järnkälla tyvärr.
    Ni spm kokar egen pure eko aprikoser (tprkade) innehåller mlt högte nivå järn än andra
    Blåbär räcker inte som enda järnkälla, men det är det ju inte med mindre än att barnet endast får gröt att äta.

Riktlinjerna handlar inte om allergier. Då hade för övrigt rekommendationen varit att man börjar med smakportioner vid fyra månader och inte som nu, att man börjar tidigast då, och bara om barnet själv visar intresse. Bröstmjölk eller ersättning bör fortfarande enligt SLV vara födan upp till ett halvår, och övriga inslag ska endast vara just små smakprov, och inga måltider eller mellanmål. Jag dömer ingen och alla gör vad som fungerar för dem, men rekommendationerna är sådana.

• Felinne

Till er som vill testa att göra egen barnmat, gröt och puréer kan jag verkligen rekommendera den här bloggen lillamatderiven.blogspot.se/

Massa bra tips på hur tex gröt kan berikas med järn naturligt och annat smått och gott. Jag ska själv sätta igång ett "storkok" när mitt lilla hjärta har somnat

• MissKaos

Nej runt 40 funkar för oss.. nu. *tant*

Skulle vi vilja ha en trea vore det närmre 50 för maken och passrrade 40 för mig. Man blir tröttare med åren och svårare att bli gravid större risker etc etc så här är det stopp. Nöjd med mina två men lite sorgligt är det allt..

siolina skrev 2014-04-24 13:13:49 följande:
    Jag skulle jättegärna ha ett barn till, men inte förrän Jamil är större, kanske 3 år. Visst kommer vi vara runt 40 år då men jag ser inte det som något problem.

På vög hem ftån gymmet. Svettig. Vindoverall. Spillt på tröjan. Sunkig.. möter en mamma i rena beige/vita kkäder välkammad till perfektion makup osv osv. Perfekt vagn etc. Hur gör man?? Jag har alltid nån spy/puss/drägel fläck och lite rufs

Några påsar eller sten/pinnar under vagnen etc.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • siolina
    MissKaos skrev 2014-04-24 13:52:49 följande:
    Nej runt 40 funkar för oss.. nu. *tant*
    Skulle vi vilja ha en trea vore det närmre 50 för maken och passrrade 40 för mig. Man blir tröttare med åren och svårare att bli gravid större risker etc etc så här är det stopp. Nöjd med mina två men lite sorgligt är det allt..

På vög hem ftån gymmet. Svettig. Vindoverall. Spillt på tröjan. Sunkig.. möter en mamma i rena beige/vita kkäder välkammad till perfektion makup osv osv. Perfekt vagn etc. Hur gör man?? Jag har alltid nån spy/puss/drägel fläck och lite rufs
    Några påsar eller sten/pinnar under vagnen etc.
    Kan på sätt och vis förstå folk som skaffar tio barn. Det är magiskt med bebisar tycker jag! Om tre år är vi 41, det tycker jag får fungera, om vi får till det. En unge till vore drömlikt, men jag räknar inte med det och vi sparar inte alla bebisgrejer längre som vi gjorde efter första!

Jag är också ständigt täckt av kräk och bröstmjölk! Har gett upp. Kashmirkläderna hänger övergivna i garderoben och jag hasar runt i urtvättad svart trikå. Känner mig fulare än någonsin men bryr mig bara delvis. Har fortfarande 2-3 gravidkilon att gå ned också. Eller gravidkilon och gravidkilon, ska sanningen fram underhåller jag dem rätt bra så det är nog snarare fika kilon vid det här laget. Om jag slutade med sötsaker skulle de nog försvinna av sig själv.

• Plopps80

Pratade just med BVC som tyckte det gick jättebra att byta ut några mål ersättning om dagen mot gröt och fruktpuré. Bra att fånga barnets intresse sa hon. Väldigt bra BVC sköterska! Ang fler barn är det de sista jag vill. Kan inte tänka mig att vara gravid och föda en gång till och första bebistiden är inget jag saknar. Är så nöjd så nöjd

• MissKaos

Jo men så säger min bbx med..

fy 20!! År sedan jag var på bvc då sa man helt anmat och det har ändrats fleta ggr.

Han i te klart innan..

man gör ju olika och jag antar alla ser sitt barn och denn individ det är och väljer utifrån det. Elsa lräktes ju hemska kaskader och lite fast mat hjälper hennes mage. Skönt för oss alla. Jobbigt med nerspydd säng bebis (som fick utslag av det dessutom) klädet etc

Blev så mkt bättre.

Idag åt jag sushi. Petade ut en avocado ur en rulle och lite ris till. . Namnam enl fröken. Ikväll får hon sitta jämte brorsan då får hon potatis och ngn grönsak. Igår åt hon väl 1-2msk totalt varav 1/2tsk lax. Och frukt. Hon vill äta själv. Visade bild för bvc tydligen extremt tidigt. Så ni kan ju gissa var käket hamnar.. kommer inte undan tvätten

Imorse fick hon lite Smörgåsrån. Svåry att ta det i handen hon tar ju det mitt i näven som sen ska in i munnen.. får hjälpa henne med några smulor

Plopps80 skrev 2014-04-24 14:20:58 följande:
    Pratade just med BVC som tyckte det gick jättebra att byta ut några mål ersättning om dagen mot gröt och fruktpuré. Bra att fånga barnets intresse sa hon. Väldigt bra BVC sköterska! Ang fler barn är det de sista jag vill. Kan inte tänka mig att vara gravid och föda en gång till och första bebistiden är inget jag saknar. Är så nöjd så nöjd

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Förstaförsökaren:
    Precis, mitt tempel behöver få vila lite :p kan vara mina extremt täta graviditeter som gav mig problem med sköldkörteln. Är ju minst sagt en belastning. :)
    Vi har kört med kondom, jag är rätt nöjd med det då jag haft olika preventivmedel sedan jag var 14. Känns skönt att vara hormonfri. Men karln där hemma börjar klaga. :p. Vet bara inte vad för något jag ska köra på, kanske spriral.... Hmm

• moruri

Misskaos: haha jag ser det som min rätt som föräldraledig att få gå runt i mjukisar med fläckar på tröjan ;) haha!
    Nej men seriöst. Börjar känna mig som en 20-barns mamma, måste styra upp mig själv och garderoben till sommaren. Så man kan strosa runt med fint hår och långklänning i sommar!