• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moruri

Jag flög med Ferdinand till Nigeria när han var 4 månader. Gick hur bra som helst. Jag hade bara bärsele. Tycker det va smidigast. Bra att ha med näsdroppar till de små och att de äter/snuttar under start/landning pga trycket. Trodde det skulle bli meckigt med maten men små barn får ha med sig varmvatten/välling/barnmat osv bara föräldrarna är villiga att smaka på det. Så det var ingen konst. Hade dock med typ 5 flaskor då det inte fanns möjlighet att tvätta ur flaskor ordentligt. Men sett det finns nå slags flasktvätt man kan köpa...

Det va mina små tips..

• Irlais

Här vaknas det också ofta... Kommer jubla den natt lillen sover hela natten eller åtminstone mer än 3 timmar haha.

Flygresan gick jättebra! Han hade nappen i vid start och landning och verkade inte märka av något alls. Grät bara en gång då han vaknade av att piloten ropade ut i högtalarna pga turbulens, då vaknade han och var ledsen pga det. Funkade bra att sitta i mitt eller pappans knä med eget bälte.

Han är nu nästan 6 mån och detta kändes som en perfekt ålder att resa! Kan sitta i knät och leka lite men blir inte rastlös som jag kan tänka mig äldre barn blir. Ammar fortfarande så mat är inget problem.

Som sagt så är alla förtjusta i småbarn här och att amma offentligt är inget problem (min pappa tyckte det var jättekonstigt att jag ens frågade om det). Så besök Grekland ni som funderar på det :) skulle inte åka hit juni-augusti (för varmt) men vi tänker tillbringa hela september här. Längtar redan!

Har varit så oproblematiskt allt så jag vet inte om jag har några tips... Vi tog med vagn då det ev skulle vara för varmt att ha bara bärsele. Ganska skönt för då kan han sova i vagnen när vi fikar :) blöjor och barnmat och sånt finns ju här. Har ett litet reseapotek men har inte behövt använda något.

• Boel

Bra tips moruri och Irlais!
    Att de äter/snuttar under start och landning verkar många tipsa om.
    Det jag är mest oroad över med min lilla grabb är att han är väldigt rastlös. Åkte 5 timmars råg förra veckan och fick bära runt på honom fram och tillbaka mellan gångarna hela tiden, för annars är han missnöjd. Det är kanske inte lika lätt att göra på ett flygplan.
    Man blir antagligen expert på att skydda dem från solen under en sådan semester :)

I natt var en av de bästa nätterna hittills!
    Han somnade direkt när han landade på kudden och vaknade inte förrän vid sju. 
    Vanligtvis lägger jag tillbaka honom så att han får morna sig lite med sin mobil, men imorse somnade han om och gav oss sovmorgon ända till 10! Helt otroligt. Det tackar vi för!

• Irlais

Det gick inte att gå runt på flygplanet tyvärr, kändes som att jag skulle ramla när jag var och bytte blöja. Skötbordet är jättelitet och krångligt så det var en upplevelse :)

Vi har inte varit ute så mycket i solen men haft solhatt då och långärmade tunna plagg eller täckt för med något då han hade kortärmat nån dag. Köpte en solkräm för säkerhets skull men har inte använt.

Vi fick också en bra natt! Lillen la sig runt 23 och vaknade 3 sen 6.30. Han skulle nog sovit längre men tror min sambo klämde honom lite av misstag... Hur som helst har jag bara behövt vakna en gång inatt, hur gick det till?!

• moruri

Här har det sovits lite oroligt senaste veckan. Verkar som båda pojkarna håller på att skaffa tänder. På Ferdinand har två spruckit igenom nu och Douglas ser ut att börja på sina första där nere, dreglar som bara den!

• corky

Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.

• MissKaos

Jag har bytt blöjor i korridoren längst bak oå planet en gång. Tre ggr till Thailand 2 Gtekland 1 Turkiet innan stora blev fem. Det går resa om man vill men man får planera lite annorlunda.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Irlais
    MissKaos skrev 2014-05-10 20:49:31 följande:

Jag har bytt blöjor i korridoren längst bak oå planet en gång. Tre ggr till Thailand 2 Gtekland 1 Turkiet innan stora blev fem. Det går resa om man vill men man får planera lite annorlunda.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Vart i Grekland ska/vill ni åka MK? Kan tänka mig att det blir blöjbyte i korridoren med större barn, var ju knappt så han fick plats på skötbordet nu...
  • MissKaos

Någon av öarna tror jag Charter..

ja skötbordet på flyget är för spädbarn. .

9

Irlais skrev 2014-05-11 15:34:25 följande:
    Vart i Grekland ska/vill ni åka MK? Kan tänka mig att det blir blöjbyte i korridoren med större barn, var ju knappt så han fick plats på skötbordet nu...

• Irlais
    corky skrev 2014-05-10 20:18:41 följande:

Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.

Oj, vad jobbigt! Men kan det inte vara så att det går på högkostnadsskyddet på recept så till slut betalar ni inget?

Här har vi barnvakt för första gången (min mamma) då vi ska ut på en standup show. Jätteläskigt! Undrar vad min lilla bebis gör och hur han mår trots att vi nyss åkte och då sov han gott...