• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne
    MissKaos skrev 2014-05-01 21:08:38 följande:

Tills det inte känns bra för oss. Hon inte vill tex. Minst ett år gärna två.

Ammade stora länge

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Var du föräldraledig hela tiden som du ammade eller jobbade du? Hur löste du det rent praktiskt med maten till honom på dagarna? Typ amma morgon, kväll, natt och vanlig mat på dagen eller något annat smart?

Jag älskar att amma och vill gärna göra det så länge som möjligt men kommer börja jobba i början på oktober så är lite orolig över hur det ska gå då.
  • Plopps80

Jag fick avsluta amningen över en dag pga min sjukdom som förvärras av amning samt att jag blev inneliggande. Det var många tårar och skuldkänslor först men nu njuter jag av att det är över. Ludwig sover i stort hela nätterna nu. Somnar 20 sover till 05 får ersättning och sover till 7-7:30 (inte alla dagar ibland går vi upp 05:30). Han äter regelbundet och går upp i vikt bra. Mat är väl inte någon favorit ännu. Han klöks av gröt men äter gärna banan och små bitar vitt bröd med smör. Smöret behöver inte vara saltfritt enl BVC. Jag är nöjd med mitt beslut att avsluta amningen dels för min sjukdom och dels för min egen del. Så skönt med friheten att man kan åka till stan och shoppa utan att ha tid att passa. Jag och dottern ska ha en heldag tillsammans. Jag kan äta och dricka vad jag vill. Har nu ammat två barn ett 6 mån och ett 5 mån. Är mkt nöjd över det, eftersom det gör mig sjuk känns det som att jag offrat mig lite för deras skull. Men nu kan jag vila i tanken på att jag aldrig mer behöver vara gravid, föda och amma. Det känns så oerhört skönt. Nu börjar tiden då jag njuter 100% av att vara mamma. Han är så rolig att man får goa skratt varje dag. Det händer något hela tiden i utvecklingen. Jag känner lite "jag överlevde" så jobbigt tycker jag första månaderna är. Totalt ingen person som njuter av spädbarnstiden. Nu blir allt såå mycket roligare och Gud vad skönt att slippa amma mer. Det är som en enorm befrielse.

• MissKaos

Han åt mat med..

nej jag var fl ledig 1,5år. Sen ammade han ett par ggr/ dygn. Ofta när jag hämtade på fsk på kvällen o på mprgonen samt en gång på natten. Sen åt han ju alla mål eller blev erbjuden iaf

Felinne skrev 2014-05-01 22:45:32 följande:
    Var du föräldraledig hela tiden som du ammade eller jobbade du? Hur löste du det rent praktiskt med maten till honom på dagarna? Typ amma morgon, kväll, natt och vanlig mat på dagen eller något annat smart?

Jag älskar att amma och vill gärna göra det så länge som möjligt men kommer börja jobba i början på oktober så är lite orolig över hur det ska gå då.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Tiden rullar på och Douglas har verkligen tagit sin naturliga plats i familjen! Solen är kommen och jag känner mig riktigt säker i rollen som tvåbarnsmamma. Sista två veckorna har varit fylld med massa grillning med olika vänner, häng i solen, massa lek i parker. Kan inte annat säga än att jag just nu är jäkligt nöjd med tillvaron! :)

Min mamma är på besök och ska vara barnvakt ikväll då jag och sambon ska gå ut med några vänner. Pojkarna sover bra nu så är inte så orolig. Ska bli så kul att få gå ut och dansa med karln!

• Plopps80

Jag ligger fortfarande på sjukhus. Får intravenöst penicillin och kortison. Sambon kommer varannan dag med barnen. Gråter många tårar och känner mig som den mest usla mamman i världen. Ludwig är som vanligt när vi ses. Verkar glad och tillgiven. BVC hävdar att det är så kort tid att det inte kan skada vår relation. Vi träffas ju. Han kommer förmodligen knyta an lite extra med sin pappa men vi har haft en intensiv period av anknytning med amning och jag som skött honom mkt själv och det är guld värt. Filippa går att resonera med och hon är sig själv mot mig. Ledsen dock. Vill ha mamma hemma. Kämpar mot ångesten att vara ifrån barnen. Det är ett helvette. 3:e gången jag är inlagd på 16 dagar. Har ju varit hemma på permis och även utskriven så har träffat barnen massor. Men sedan i ons får jag inte gå på permis eftersom jag behöver strikt vila och hemma tar man det ju inte helt lugnt. Längtar hem!!!!

• Plopps80

Denna tråden är ju helt stendöd. Lite tråkigt kul att diskutera med andra som har bebis i samma ålder. Vi är ju några som håller i men inte mkt.

• moruri

Usch plopps! Hoppas du blir lite stabilare snart så du får vara hemma iaf!

Ja.. Tråden är rätt död. Vet dock knappt vad jag har att tillföra... Finns inte så mycket att säga om Douglas just nu. Han är coolaste killen i stan.

• Plopps80

Tack! Hoppas också det går åt rätt håll. Nä finns väl inte så mkt att säga kanske. Trådar brukar ju dö. Men man undrar ju lite hur alla har det.

• Repan

Beklagar sjukdom plopps.

Här är det som sist, rullar på. Amningen slut helt sedan 17,5 veckor. Han äter gröt o smakar på mat. Får stort leende varje gång nån mat är i munnen o han ääälskar allt o skedar. Matunge helt enkelt, men än är basföda ersättning.

Han sitter o balanserar då o då, är stor o stark. 9kg o 69 lång 4 mån. Är nu 18 v ungefär.

Jag tycker det blir både lättare o roligare ju äldre han blir.

Vi måste snart byta från babyskydd till bilbarnstol! Ja... Det är väl det. :)

• MissKaos

Ja trist.. borde finnas massor att skriva om.

sömn. Ngn som testat tassmetoden?

Plopps80 skrev 2014-05-04 10:44:49 följande:
    Denna tråden är ju helt stendöd. Lite tråkigt kul att diskutera med andra som har bebis i samma ålder. Vi är ju några som håller i men inte mkt.