• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Gjort min stora. Han är lagom enl barnbmi nu.

Boel skrev 2014-06-12 21:57:39 följande:
    Intressant!Vi börjar nå den här berömda "amningspuckeln" nu :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak

Vad kul att ni också skriver så man kan jämföra!!
    Verkar som om Rasmus äter ganska så ofta jämfört med andra. Men det är ju inte så stora portioner. Tror han har en liten magsäck. Han har börjar spy oftare nu igen när han får mer mat. Äter han mer än 1/3 burk så kan man vara säker på att det blir en stooor spya sen. Han hade ju planat ut ordentligt på viktkurvan sist på BVC, och nu har han ju dessutom börjat krypa ordentligt och sysselsätter sig med det mest hela dagarna. Så jag försöker erbjuda mat ofta så han växer så han ska. Försöker även varva matning med gröt/pureer och att han får något att pilla med själv. Idag fyllde vi på järnförrådet med stavar av blodpudding som han pulade munnen full med.

• sarak
    Boel skrev 2014-06-11 15:54:23 följande:
    Roligt att ni analyserar hur ofta de äter :)
    Min lille plutt äter inte lika ofta. Ett dygn ser vanligen ut så här:

04:00 ammar
    09:00 ammar
    13:00 ammar
    17:30 ammar
    19:00 gröt/smakis
    21:30 ammar

Han har gått upp i vikt snabbt och nu har vår BVC-sköterska sagt att vi ska försöka ta bort nattmålet. Det går inte så bra ännu, för han vill inte somna med bara nappen.
    Förra veckan försökte jag ersätta en amning med gröt, men han fick ont i magen och därför fick jag backa till att ge honom mindre så att magen får vänja sig.
    Oj vad många timmar han står sig på amning! Skönt! Tycker inte han verkar äta särskilt ofta? Trodde BVC skulle förespråka fri amning...
  • sarak

Åhh mammans hjärta!!! Han börjar resa sig mot saker och ramlar heeeela tiden och slår i huvudet! Ni som haft barn förut, har ni haft någon typ av lära-gå-hjälm?

• moruri

Hade ingen hjälm men borde nog haft med Ferdinand. Han fick så många bulor när han lärde sig krypa/gå/ställa sig mot saker.

• MissKaos

Nix. Han lärde sig den hårda vägen.. men det finns bra hjälmar

sarak skrev 2014-06-13 18:11:04 följande:
    Åhh mammans hjärta!!! Han börjar resa sig mot saker och ramlar heeeela tiden och slår i huvudet! Ni som haft barn förut, har ni haft någon typ av lära-gå-hjälm?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • AnnaSthlm

Kul att läsa vad era små äter! Tänkte lämna mitt bidrag:

07.00 Upp+ ersättning ca 200 ml
    10.15 Ca 1/3 matburk+ ersättning, mängd varierar mellan 80-150 ml
    14.00 Ersättning ca 200 ml
    17.15 Ersättning ca 150 ml
    19.00 Ersättning ca 230 ml

Sk börja med 2 mål mat om dagen efter midsommar, nu när sonen fyller 6 månader och har fattat hur det fungerar med sked.