• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Serpenter

Hej hej på er! Är allt bra med er och era familjer?? Nu har jag börjat jobba och det är känslomässigt rätt jobbigt men ack så skönt att få andra att prata om annat än barn med.

Är det några fler som börjat jobba?

• Irlais
    Serpenter skrev 2014-09-28 04:40:07 följande:

Hej hej på er! Är allt bra med er och era familjer?? Nu har jag börjat jobba och det är känslomässigt rätt jobbigt men ack så skönt att få andra att prata om annat än barn med.

Är det några fler som börjat jobba?

Jag börjar jobba deltid om tre veckor, har redan sjuk ångest över det. Lillen vill mest vara med mig, vill pappan ta honom gallskriker han ofta... Hoppas det funkar bättre när jag inte är med. När vi är ute är bebis sjukt social så det är tufft för oss alla att han föredrar mig så mycket. Men det blir nog bättre. Sen ammar jag fortfarande mycket, 3-8 gånger, på natten. Ser inte fram emot att jobba med den sömnbristen. Ammar du något på natten?

Min lille tog sitt första steg vid 9,5 månad och nu vid 10mån och en vecka så har det släppt och han går runt en hel del. Så roligt att se! Ganska ostadigt stundvis men ibland knatar han runt så jag blir riktigt förvånad!
  • Serpenter

Jag mysammade på natten, inte mycket mjölk kvar, men nu efter dessa fyra jobbnätter är det nog slut på riktigt. ????

Dessutom vill inte pappan ha fler barn så det känns förbaskat tråkigt med allt. Jag hade gärna skaffat 2 barn till men men... Man kan ju inte alltid få som man vill.

Vår tös var väldigt mammig precis innan jag började jobba. Hon var lite småsur på mig men otroligt klängig när jag kom hem. Nu funkar det så himla bra allting.

Jag ska visserligen bara jobba ett halvår och sen gå på föäldraledigt igen över sommaren. ????

Men ser du fram emot att få börja jobba igen eller känns det mest som en pina?

Ska pappan vara föräldraledig nu?

• Irlais
    Serpenter skrev 2014-09-29 01:05:05 följande:

Jag mysammade på natten, inte mycket mjölk kvar, men nu efter dessa fyra jobbnätter är det nog slut på riktigt. ????

Dessutom vill inte pappan ha fler barn så det känns förbaskat tråkigt med allt. Jag hade gärna skaffat 2 barn till men men... Man kan ju inte alltid få som man vill.

Vår tös var väldigt mammig precis innan jag började jobba. Hon var lite småsur på mig men otroligt klängig när jag kom hem. Nu funkar det så himla bra allting.

Jag ska visserligen bara jobba ett halvår och sen gå på föäldraledigt igen över sommaren. ????

Men ser du fram emot att få börja jobba igen eller känns det mest som en pina?

Ska pappan vara föräldraledig nu?

Ok, min ammar ju fortfarande mycket så får väl se...

Vad synd att han inte vill ha fler! Har han inte alls velat ha fler än ett eller har det kommit nu? Han kanske ändrar sig om ett par år?

Skönt att det funkar så bra! Får hoppas det går lika bra här :)

Just nu känns det bara jobbigt men egentligen vill jag jobba ett par dagar i veckan. Pappan ska vara hemma. Känns mest som att jag inte litar på satt hans pappa sätter honom före sina egna behov vilket jag hoppas inte stämmer så klart. Men när vi alla tre är tillsammans håller han mest på med sin telefon vilket gör mig tokig...
  • Serpenter

Hahaha förlåt att jag skrattar men så var pappan här också.

Vi har en son också och pappan prioriterade sonen väldigt sällan. Nu när vi fick dottern så tog jag mig ett snack med honom att jag förväntar mig mer engagemang denna gång. För barnens skull för de behöver sin pappa.

Så det är väl det jag kan rekommendera. Prata med varandra om hur ni ser på saken, vad du skulle vilja han gör annorlunda och likadant för honom. Lyssna på varandra. Vi har alla olika sorters behov.

Jag tycker det har blivit betydligt bättre hemma vad gäller hushållsarbete och barnen. Nu är vi två föräldrar, inte en heltidsförälder och en annan när det passar honom.

• Förstaförsökaren26

Hej på er! Hoppas att ni å era små mår bra! Här hemma har vi börjat tänka lite smått på syskon. Vår plan har hela tiden varit att vänta tills Elise är ca 3.5-4 år men har på senaste tiden känt att jag vill ha tidigare. Men så till min fråga å den gäller FP. Jag är hemma nu fram till maj, då börjar jag jobba 100% å Es pappa är hemma till aug med henne å då börjar hon förskola å jag går ner i tid till 80% nu till min fråga. För å kunna få föräldrapenning på min 100% tjänst när måste man då få syskonet? Måste man h jobbat 1 år på 100% för att det ska gälla? Min tanke har varit att jobba 80% fram till aug 2016 å då gå upp till 100%. Låt säga att jag då skulle bli gravid sommar 2016 å bebisen föds våren 17 beräknas min FP då på 80% trots att jag har jobbat 100 då sen aug? Oj blev ett långt å invecklat inlägg ser jag ??? tacksam för alla svar jag kan få!

• MissKaos

Slutat nattamma pappan fick ta nätterna och nu sover hon! Jag har fått sova och mår mkt bättre såklart.. idag tog Elsa spjärn mot en låda och släppte taget med båda händer.. snart står hon nog utan stöd! Vi har bokat resa till Thailand! Gissa om man ser fram emot det

Tror du måste ha jobbat på 100% 1år innan. Men sista gravtiden måste man intw räkna med teor su ska kolla m fk deraa regler är ju inte supersmidiga.

På öppnis!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Inget jobb planerat här! Maken har eget inte lätt m fl.. nästan 1år till hemma. Underbart

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft