• sarak

December bebis 2013

Min prins sov som en stock i natt! Somnade 22.00, sov till 01.00. Sedan vaknade JAG 04.30 och blev jätteorolig, 3,5 timme, så länge har han aldrig sovit! Han vaknade sedan kl. 05.00, sen sov han till strax efter 08.00!! Helt otroligt. Vi var ute en sväng till stallet och promenerade med hunden sedan på morgonen och han sov som vanligt som en stock i vagnen. Sen när vi kom in blev han orolig och har leget och tuttat på mitt bröst nu i flera timmar. Nu har han efter många om och men somnat om i bärsjalen. Lille plutt, snarkar som en hel karl! Och varm är han, pust. Men bäst att inte väcka den björn som sover...

• sarak
    Nä, testa!!
    Jag har aldrig intresserat mig för akupunktur, eller ens trott något särskilt på det. Tills på förlossningen. Hon satte några nålar som skulle få mig att slappna av och kunna vila lite. Herregud vad effektivt det var, jag somnade mellan varje värk! Så coolt!
  • sarak
    Felinne skrev 2013-12-18 09:45:36 följande:
    Stort stort grattis till alla som fått sina små bebisar! Det är så skönt att höra att det faktiskt (peppar peppar) verkar ha gått bra för alla.

Min egen lilla bebis ligger fortfarande och myser i magen men det är ju bara max 2,5 veckor kvar till vi får träffas (om allt går bra) och det är verkligen en hissnande och fantastiskt känsla. Jag ser att det är många som verkar hänga upp sig på ett specifikt datum och jag är så glad över att jag från början har gått in med inställningen att bebisen kan komma precis när som helst men mest troligt är någon gång under ett fyraveckors spann (som för mig är 7/12 - 4/1) eftersom det gjort att jag inte känner samma "stress" (i brist på bättre ord) som flera härinne uttrycker. Jag antar att det är för att jag inte har ett så stort kontrollbehov men ett desto större "informationsbehov" som jag tänker på det här sättet. Ah, well. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här och det är ju lite sent att prata om egentligen, men kände bara att dela med mig lite av mina tankar den här morgonen.

Hoppas ni får en bra dag - med eller utan bebisar. Själv ska jag och min man fira hans lönehöjning och fixa klart de sista julklapparna. Kanske åka och kolla lite på en skötväska också för det känns ju som en bra grej att ha fixat innan ;)
    Fast jag vet inte om det är kontrollbehovet som gör denna "stress" över när bebisen ska komma. Jag tror snarare det beror på hur man mår i sin graviditet. Jag har normalt sett ganska stort kontrollbehov. Men jag kände inte att det var viktigt att min bebis kom på BF-dagen. Nu kom han iof 8 dagar innan. För min del hade han gärna fått vänta både 8 och ännu fler dagar. Men då mådde jag superbra som gravid, jobbade hela tiden, kunde träna, älskade min kropp... Om du har ont, kanske nästintill sängliggandes, känner att du inte kan få något vettigt uträttat om dagarna pga din graviditet så kan jag mycket väl tänka mig att varje "extra" dag känns som en evighet. Sedan är det ju lite roligare kan jag tänka om förlossningen startar av sig själv och slippa igångsättning, även om även en sån förlossning blir bra.

Åh vilken kul sak att fira! Låter som en bra onsdag för din del. Själva ska vi packa iväg oss till BVC nu, sen blir det träff med nya föräldragruppen. Spännande! 
  • sarak
    Repan skrev 2013-12-18 16:24:40 följande:
    Lilla bebisen kom till oss den 16e efter lång o svår FL som avslutades med sugklocka. Jag klarade mig med grad 2 bristning men sprack djupt o förlorade 1 liter blod. Syddes på operation av två läkare.

Hämtar oss långsamt. Liten var stor ! 4,6 kg, 55 cm o 38 i huvudomfång.
    Grattis till bebisen!!
    Usch och fy för förlossningen. Hoppas ni återhämtar er snart. För mig tog det ett tag innan jag "glömde" hur jobbigt det var. Hade hört att man skulle glömma det så snart bebisen var ute, men riktigt så snabbt gick det inte för mig :-/
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-12-19 12:00:32 följande:
    BF idag... O får beskedet att min far är inlagd på intensiven i Malmö o att han ligger i respirator... Tack för den... :'(
    Fy, hoppas han repar sig! Kram
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-12-20 12:00:43 följande:
    Tråkigt miss kaos trodde verkligen det var din tur! Ni som ammar svettas ni mkt? Jag svettas floder vid minsta ansträngning och på natten vaknar jag sjöblöt. Lillen ligger ju precis brevid också som ett litet element. Han blir 4 v imorn undrar hur länge dessa svettvallningar ska hålla på! Lillen verkar ha vänt rätt på dygnet. Han är vaken mer på dagarna och somnar oftast för kvällen vid 20-21, det har han gjort sedan han föddes. Han äter ofta vid 23 och sover sedan oftast till 03-03:30. Därefter vill han amma varannan timme fram tills vi går upp. Han har ofta en period på kvällen när han är övertrött och inget är bra. Varken bröst eller napp duger han vill ingenting. Är inte varje kväll men det är jobbigt när han är ledsen och man inte kan trösta. Tycker jag börjar komma in i allt nu men jösses det var en större omställning än jag trodde från ett barn till två. Jag har väldig struktur och rutiner och allt rubbas när man får bebis. Nu börjar nya rutiner ta plats och det känns bra.
    Japp, svettas som en tok!! Hinkar i mig liter på liter med vatten.Min lilla sover ungefär som din, under förutsättning att han får ligga nääääära. Ligger han en bit ifrån vaknar han oftare. Han är också lite orolig på kvällen. Sover egentligen bara bra nära nära mig, ute i vagnen eller i bärsjalen *svett*, aldrig för sig själv. Han är ju drygt tre veckor nu. Jag är så glad att amningen funkar så bra. Han äter ju ofta, men mjölken fullkomligt sprutar så han blir snabbt mätt och belåten. När han var 3 veckor hade han gått upp från 3215 g till 3940 g, kurvan ser ut att gå rakt upp!

Jag har ju bara ett barn (som är litet, bonusbarnen är ju "stora" nu). Tycker vi har fått in bra rutiner. Vi är i stallet ett par timmar varje dag, och promenerar med barnvagnen någon timme. Känns bra att komma igång lite smått. Igår lade vi oss på ett täcke på golvet. Rasmus låg på mage och tränade nacken och jag gjorde lite lätta styrkeövningar. Lite lagom härlig träningsvärk idag
  • sarak

Grattis Miss Kaos!!
    Härligt Tuttiluttan att det är på gång. Stort lycka till!!

• sarak
    Felinne skrev 2013-12-21 07:01:08 följande:
    God morgon. Jag tänkte köra ett lite frågerace eftersom det idag är max två veckor kvar (BF idag!) till jag får träffa min lilla bumling, om allt går bra. Hoppas ni har tålamod med det.

- Alltså det här kanske är en jättekonstig och personlig fråga, men är det någon annan än jag som tycker att era blygläppar blivit mycket större? Tycker att de gångerna jag kommer åt att känna efter (ganska sällan eftersom magen är i vägen för mig) att det känns som att de är större på samma sätt som de kan bli när jag har haft sex. Kan det hänga ihop med att blodvolymen i kroppen är större eller är det snarare hormonellt betingat?
    - Vilket märke och mycket blöjor har ni laddat upp med? Är det bra att ha olika storlekar redan från början?
    - Vilka andra saker som hör till bebisens skötsel (förbrukningsvaror tänker jag på nu) tycker ni är bra att ha fixat innan och vad kan vi vänta med?
    Jag hade sjukt svullna blygdläppar när jag var gravid! Tror det är normalt. När jag hade sex kunde det riktigt bulta i dom av blodet som pulserade. Knäppt.
    Jag köpte inga blöjor själv innan. Fick massor av både Pampers och Libero i olika gratisgrejer. Har sedan fortsatt med pampers, libero tyckte jag var hårda. Har fortfarande storlek ett, Rasmus väger nu 3940 gram.
    Nagelfil skulle jag rekommendera att ha med redan till BB. Rasmus naglar växer sjukt fort. Annars har jag inte haft användning av någon kräm eller liknande än. Några gånger har jag pumpat ut bröstmjölk och smörjt med, när han varit röd och irriterad i någon veck eller lite torr på någon fot. Det funkar bra och det ska ju vara bra. Lite omständigt dock tycker jag. Som tur är är hans hud oftast len och fin ändå!
Svar på tråden December bebis 2013