• sarak

December bebis 2013

Pratig och glad bebis verkar ha sovit gott och vaknat på rätt sida

• sarak
    Plopps80 skrev 2014-01-09 10:48:26 följande:
    Vill få Ludwig att sova i egen säng. Men hur ska han kunna sova där när han knappt kan sova brevid mig. Ibland tror jag lukten av mig stör, han känner hela tiden doften av mjölk och kommer inte till ro för det. Ni som har bebisarna i egen säng hur gör ni? Han vaknar med ett ryck såfort jag lägger ner honom. Han vill gärna sova nära på dagen också men sover själv om han är riktigt trött. Uch idag är ingen bra dag. Längtar till Lillen är 5 år. Längtar efter sammanhängande sömn.
    Rasmus är också sån som stånkar och sprattlar på nätterna. Han sover för det mesta ändå, men jag har inte kunnat göra det. Men nu har jag varit noga ett par nätter med att han får ligga i vår säng men flyttat mig en bit ifrån honom hela tiden så han inte ligger klistrad på mig och sparka. Så har jag försökt ignorera stånkandet och kan då sova ganska bra. Fortsätter det så tycker jag du ska försöka få honom att ligga i egen säng, det är ju hemskt att inte kunna sova trots att bebis gör det.
    Rasmus är så pruttig så det är inte klokt. Jag är supernoga med att ge minifom, får för mig att helvetet kommer braka lös annars med all den gas som ska ut. Har försökt äta helt vanlig mat nu några dagar, typ kyckling och ris och makaroner och korv. Verkar inte hjälpa. Är kaffe gasbildande? Det dricker jag MYCKET!!
  • sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-01-11 13:05:26 följande:

Jag undrar om det är någon här som haft samlag igen efter förlossningen? Hur lång tid efter förlossningen i så fall? Hade ni då inget avslag alls längre? Hur kändes det?

Nä. Hade det kvällen före förlossningen men nu känns det avlägset. Inte för att jag är för trött eller så, men mitt underliv är allt annat än okej, trots att jag i princip inte gick sönder någonting. Tror jag har någon form av framfall och svårt att hålla tätt känns inget kul.
  • sarak
    JMP skrev 2014-01-11 11:59:55 följande:

Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

Jag använde vårtskydd från medela för att slippa att bröstvårtorna skavde mot kläder. Var noga med att smörja. Ett tag pumpade jag lite först, vårtorna blev lite längre då och greppet blev lite annorlunda. Men vårtskydden var absolut det bästa skulle aldrig stått ut utan dom
  • sarak
    Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:

Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Men så kan ni ju inte ha det! Kan inte pappan ta ledigt och ni delar upp natt och dagskift så ni får sova? Hoppas det vänder snart! Flaska funkar inte?
  • sarak
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-11 20:23:20 följande:

Är det många som kör med napp till sina barn?! Å när brukar man börja med dom?! Åhh felinne lider verkligen med dej!! Funkar inte flaska heller?! Tänker med tanke på att han inte tar amningsnappen?!

Napp kan man börja med när amningen fungerar. Rasmus har napp ibland. Skönt att stoppa in om han är lite orolig men inte hungrig. Sedan spottar han ut den när han somnat
  • sarak

Rasmus är 7 veckor på tisdag. Ammar var 4e timme på natten. På förmiddagen varannan timme, om vi inte är ute med vagnen då kan han sova gott längre än så. På eftermiddagen/kvällen är det ofta, typ varje timme. Dock äter han fort, bara några minuter och bara ett bröst.Han ligger gärna kvar vid bröstet när han har ätit klart. Slickar och luktar på bröstvårtan och ser mycket nöjd ut. Då ler han ofta och har gjort det ett par veckor nu. Han ler åt oss också och har börjat "småprata". Jag tycker inte han tittar på mig några längre stunder, men sin pappa kan han verkligen ligga lääänge och titta på.

• sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 09:53:00 följande:
    När bör man söka vård för mjölkstockning? Har så ont i båda brösten men det ena kan jag åtminstone amma på, det andra gör så fruktansvärt ont vid amning att jag inte kan hålla mig från att skrika rakt ut och gråta. Jag har även feber :/
    Stackare! Tycker du ska söka om du har så ont, eller åtminstone ringa och rådfråga. Det är ju inte bra om det gör så ont att du inte kan amma, då får du väl inte bort stockningen? Kan du pumpa på det bröstet? Eller det kanske man inte ska göra, jag vet inte. Usch, se till att få hjälp
  • sarak
    Plopps80 skrev 2014-01-12 20:44:56 följande:
    I kväll när Ludwig fick se mig log han stort med hels munnen två gånger. Inget tvivel om saken! Härligt! Här är en bild som mannen tog förut. Jag var livrädd att Lillen skulle slå sig men det gick bra. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/E0...
    Shit, vad stadig! Och söt! Måste vara en jätteliten stol? Rasmus är stark och kan hålla upp huvudet högt och länge, men man måste liksom passa i sidled för det kan snabbt svänga till höger och vänster. Tror inte han skulle klara att sitta sådär utan att tippa åt sidan
Svar på tråden December bebis 2013