• sarak

December bebis 2013

Rasmus är 5 veckor nu. Han har dom senaste dagarna varit så nöjd, sovit massor. I natt vaknade han klockan 5 och vägrade somna om. Typiskt just den dag man inte kom i säng förens kl 2. Han har sedan varit orolig hela dagen, men nu har han som synes kraschat hårt på soffan. Tror att han liksom resten av familjen är lite småförkyld

• sarak

Rasmus är 5 veckor nu. Han har dom senaste dagarna varit så nöjd, sovit massor. I natt vaknade han klockan 5 och vägrade somna om. Typiskt just den dag man inte kom i säng förens kl 2. Han har sedan varit orolig hela dagen, men nu har han som synes kraschat hårt på soffan. Tror att han liksom resten av familjen är lite småförkyld

• sarak

Rasmus vill inte sova själv, förutom ute i vagnen. Jag går och lägger mig tidigt på kvällarna, typ 9. Får sova en timme eller två själv medan sambon har Rasmus, då sover jag som bäst. Sedan är det amning ca 22, 01, 04 och 07. Jag byter blöja 01 eller 04. Däremellan sover han gott så länge han får somna vid mitt bröst och jag inte flyttar honom. Jag känner mig faktiskt ganska utvilad, behöver aldrig sova på dagen. Älskar faktiskt nästan alla nätter, få titta på min fina bebis i lugn och ro när han äter och somna bredvid honom. 

På dagarna är han ganska orolig om man inte bär runt på honom och jag har inte riktigt tålamod att spendera en hel dag i soffan med en liten bebis i famnen. Vi är ute mycket med vagnen, då kan han sova ett par timmar i sträck och jag kan promenera eller greja i stallet. Han sover oftast bra ett par timmar i sjalen också så kan jag pyssla med tvätt, disk, matlagning mm inne. Sedan tycker jag det är grymt skönt när sambon kommer hem från jobbet. Ammade idag när han kom hem, och gick sedan ensam ut i stallet och grejade med hästarna 2 timmar. Lyx. Men sedan läääängtar man efter sin lilla goding <3

• sarak
    Repan skrev 2014-01-02 16:56:55 följande:
    Vi blir knäppa här. Dygnsrytmen är vaken o knölig, vägrar somna jättetrött o hungrig mellan 1-09 varje natt. Jag somnar mitt i amningen o slår i huvudet i väggen eller nickar till, han somnar nästintill men vaknar alltid strax innan o skriker o knölar. :(

Sen sover vi 09-12, äter o sover igen. Jag hinner inte äta mer än ett par mackor per dygn, hinner aldrig med något annat pga måste försöka sova om han sover. Eller så sover hsn bara på mig.

Vill bara få sova några natt-timmar :(
    Låter jobbigt. Kan du ligga och amma? Alltså ligga på sidan, och sova samtidigt? Så gör jag och han sover absolut bäst om han får ligga vid mitt bröst hela nätterna. Men det beror ju också på hur man ser på rekommendationerna om samsovning och PSD... Jag är rädd för PSD men samtidigt har jag och bebis väldigt mysiga behagliga nätter. Svårt det där...
  • sarak
    siolina skrev 2014-01-02 21:34:19 följande:
    Vi samsover. Vår bvc-sköterska har inget problem med det. Han sover på oss, oftast på mig pga amning. Smidigast så. Han äter mellan varje och var tredje timme och vill gärna ligga länge och snutta och det funkar för att jag kan sova så länge. Att ligga på sidan och amma vågar jag inte, får för mig att jag kan kväva honom.

Mitt ena bröst är mycket mjölkstinnare än det andra, känns som det aldrig töms ordentligt. Är rädd att få mjölkstockning. Det är dessutom större än det andra. Nån som känner igen detta?
    Jag tycker inte om att ha honom liggandes på mitt bröst, får så fruktansvärt ont i tuttarna efter en kort stund. Däremot ligger han jätteofta på pappas bröst. Hur gör du när han ligger på dig och ammar? Jag tycker liksom att hela bebisens ansikte trycks ner i bröstet om man ligger så och det ser inte ut som om han kan få någon luft? Har bara legat så en enda gång och det var direkt efter förlossningen. Då fick sambon trycka ner bröstet med ett finger vid bebis näsa så den inte skulle kvävas.
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2014-01-03 19:39:41 följande:

Usch vilken dag... Är en gråtdag idag... Tårarna bara rinner... smile4.gif

är det amningen som krånglar? Kram
  • sarak

Någon som vet vad en 5 veckors ska ha för blodvärde? Var inne igår och tog hb på vår lille efter en kallelse vi fått. Tydligen rutin när dom blivit ljusbehandlade och har blodgrupp som missmatchar med mammans. Undersköterskan fick 2 värden, 116 och 130. Hon trodde en läkare skulle kontakta mig men jag har inte hört något. Ringde själv idag men det var slut på telefontider

• sarak
    MissKaos skrev 2014-01-03 21:31:28 följande:
    Hon bordr tagit ett till. Ett av dom måste vara ett felvärde
    Vad jobbigt. Hoppas jag får tag på dom på måndag. Fick bara kallelse på posten, står egentligen inte varför man tar detta prov. Tänkte ju fråga det igår, men som sagt fick bara träffa undersköterskan som inte ville svara på några av mina frågor. Dock lät det lite på henne som om det vanligtvis brukade ligga högre.

Jag har bestämt mig för att inte oroa mig, han är ju pigg och glad och äter. Men undrar ändå och kan inte riktigt släppa det...
  • sarak
    sarak skrev 2014-01-03 22:22:07 följande:
    Vad jobbigt. Hoppas jag får tag på dom på måndag. Fick bara kallelse på posten, står egentligen inte varför man tar detta prov. Tänkte ju fråga det igår, men som sagt fick bara träffa undersköterskan som inte ville svara på några av mina frågor. Dock lät det lite på henne som om det vanligtvis brukade ligga högre.

Jag har bestämt mig för att inte oroa mig, han är ju pigg och glad och äter. Men undrar ändå och kan inte riktigt släppa det...
    Eller, glad är han ju inte hela tiden, men mestadels i varje fall. Han ler faktiskt riktigt ofta nu mera! (Gallskriker oftare också :-/ )
  • sarak
    Goldie skrev 2014-01-04 08:33:05 följande:

Referensvärdet för Hb är 100 - 160 i den åldern, så inget av värdena ligger ju under gränsvärdet i alla fall.

När mamman och barnet har olika blodgrupp kan det bli en mild reaktion från immunsystemet mot barnets röda blodkroppar, som gör att fler blodkroppar bryts ned än vanligt. Att blodkroppar bryts ned i ökad omfattning är en anledning till att man kan få gulsot. Det kan också göra att man får för lågt Hb-värde, men oftast är inte immunreaktionen så kraftig att Hb-värdet sjunker riktigt lågt. Men jag skulle tro att det är av den anledningen de kollar värdet på just barn som haft gulsot och har annan blodgrupp än mamman.

Tråkigt att du blev lämnad utan ordentlig information och att läkaren inte hörde av sig, självklart ska du ha kontakt med dem så att du säkert får rätt information. Men från det du skrivit här tycker jag inte att det låter som att det ska vara någon fara, framförallt inte som han verkar må bra (det är ju trots allt något av det viktigaste!)

Lycka till!

Tack snälla för ditt svar!
Svar på tråden December bebis 2013