• sarak

December bebis 2013

IdaJ skrev 2013-12-26 14:54:04 följande:
    Min lille plutt har blivit förkyld. Så himla jobbigt att se honom så tät i näsan :( Oroar mig så för att det ska bli värre :/
    Stackarn Jag tycker att Rasmus också låter lite lite snorig när han andas, och så pillade jag ut en snorkråka med tops som åkte ut och in när han andades. Men inte så farligt. Funderade då på hur det påverkar amningen om dom är täppta i näsan?
  • sarak

Han är så fin våran bebis så det är inte klokt... 
    Han hade en period för några dagar sedan då han var ganska orolig, vaken mycket, skrek en hel del. Troligen ont i magen. Köpte sempers magdroppar och minifom och ger, och nu under julen har han varit väldigt tillfreds och sover gott. Vet inte om det var en period han hade eller om det är dropparna som hjälpt. Hur skulle ni ha gjort, fortsatt ge eller testa sluta och se om han blir orolig igen? Gör ju så ont i mammahjärtat när han skriker hjärtskärande och har ont även om det inte är extremt utan väldigt korta stunder.

• sarak
    Irlais skrev 2013-12-26 19:30:38 följande:
    Min bebis är täppt på nätterna, alltså inte förkyld utan bara täppt i näsan. På inrådan av BVC droppar jag bröstmjölk i näsan på honom, det hjälper men inte hela natten. Det blir ett himla kladd att försöka göra det under nattamningarna kan jag säga, lyckas inte så bra och han låter ofta halva natten... Koksalt i näsan funkar bra!
    Oj, det lät konstigt. På vilket sätt skulle bröstmjölk i näsan hjälpa? Hur får du in det där?  Det är kanske det min bebis försöker med, det kommer ibland så mycket mjölk i början när han ammar, så hinner han inte svälja och sätter i halsen och så brukar det komma en del genom näsan, haha...
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-12-26 19:49:25 följande:
    Droppade också mjölk i näsan på dottern när hon var täppt. Kanon!
    Coolt! Jag kanske ska testa det på mig själv, är svårt nässpraysberoende... 
  • sarak

Blää, tycker inte om min efter graviditetenkropp. Bonusdottern tittade nyss på min mage och sa - Du är inte så jättetjock längre... Hmm, bara tjock alltså. Vägde 85 när jag blev inskriven på förlossningen. Morgonen efter förlossningen vägde jag 79... Trodde mer skulle försvinna direkt. Vet inte hur mycket jag väger nu, men det känns inte som jag gått ner något mer sen dess. Då helammar jag ändå och promenerar minst en timme om dagen + massa annan motion. 

Hade en liten hemorojd innan förlossningen. Den blev stor under förlossningen. Behandlade med suppar och salva och den gick ner på bara ett par dagar. Nu är det bara en skinnflik utan känsel kvar, men den känns å andra sidan som om den kommer bli kvar där för alltid. Ogillar. Nu, drygt 4 veckor efter förlossningen tror jag att jag har fått nya hemorojder invärtes. Är hård i magen, krystar, "något" kommer ut som man liksom måste stoppa tillbaka. Äckligt och läskigt. Ska köpa nya suppar i morgon och hoppas att detta "något" ska försvinna. 

Underlivet har jag inte vågat undersöka. Kände efter en gång när jag duschade, kändes svullet och "buligt" vid slidmynningen. Var så obehagligt så jag har inte vågat känna igen. Ibland känns det som om det ät något i mynningen som skaver och är på väg ut. Får för mig att livmodern är på väg ut. Törs inte känna efter. Blöder en hel del fortfarande.Har inte ont förutom skavet ibland när jag går. Längtar till efterkontrollen, men har inte tid förrens i februari Känner mig orolig att jag aldrig mer kommer känna mig bekväm i denna kropp

• sarak

Då fortsätter jag med dropparna. Det var mest minifom jag var lite fundersam på. För några år sen var det en del skriverier ang konserveringsmedlet i dessa. Någon som vet om det är samma konserveringsmedel nu?

• sarak
    moruri skrev 2013-12-27 11:28:47 följande:
    Värsta av det värsta har hänt. Min sambos syster dog idag då hon skulle föda barn. Finns inga ord. Sorgen är så jäkla tung. Vet inte om deras son överlevde... Jävla piss afrika..
    Men fy!! Bodde hon i Afrika alltså? Hoppas verkligen att sonen klarade sig. Stackars stackars dig och din sambo. Ta hand om varandra <3 Kramar i massor
  • sarak

Jag är helt fascinerad av bebis beslutsamhet att ligga nära mig. Försöker lägga honom en bit ifrån mig i sängen. Sover han djupt går det ju bra. Sover han inte skriker han antingen alternativt börjar han mycket målmedvetet kravla mot mig. Det tar lite tid, men han tar sig fram. Samma när han vaknar på natten, antingen (oftast) vaknar jag av att han grymtar och gnäller. Men ibland vaknar jag av att han i tysthet har kravlat dom dm det är mellan oss och börjar böka och leta bröst. Tycker det är så rörande. Jag vill också ha närheten

• sarak
    FiaFunderar skrev 2013-12-27 21:39:46 följande:
    Jaha ni tjejer!
    Inne på förlossningen kl 15.30. Fick lustgas direkt som hjälpte mig bra genom värkarna.
    Ryggbedövning kl 16.30 - himmelriket i ca 1 timma och en kvart.
    Sen började värkarna att kännas lite igen och jag tog åter igen lustgas.
    Sen small det bara till och krystvärkarna kom så vi fick ringa på klockan så det kom personal. 3 krystvärkar senare var hon ute. Kl var då 18.27
    Så 3 timmar inne på förlossningen och jag tror nog att jag precis var med om en drömförlossning

Lisen väger 4120g och är 54 lång
    Har hängt vid bröstet sen hon kom ut nästan haha
    Åh vad härligt, stort grattis!!
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-12-27 23:56:31 följande:
    Grattis Fiafunderar till Lisen

Här hemma försöker vi hitta lite rutiner, inte så lätt.. Men sakta så lär jag känna min lilla flicka mer och mer.
    När de gäller amningen så har den inte riktigt kommit igång, hon blir inte mätt på de jag har.. Köpte hem ersättning o gav henne lite av de och en helt ny bebis trädde fram! Skönt för henne att hon blir mätt, men jag som mamma känner mig hemsk som inte kan ge henne så pass mycket mat som hon behöver..
    Så just för stunden så del ammar jag, jag kämpar verkligen för att få igång de för jag vill verkligen att de ska fungera!

Har ni ngr tips på vad jag kan göra?
    Det enda som hjälper för att få mer mjölk är om jag förstår det rätt att amma mer. Amma ofta så borde det öka mjölkmängden. Den ska ju efter ett tag regleras så det bildas så mycket mjölk som bebisen vill ha, men antar att det kan ta ett tag och det är klart att det kanske inte alltid funkar, men ge det en chans om du vill helamma. Jag ammade min minst varannan timme den vakna tiden första dygnet och ställde klockan så det skulle gå max 2,5 timme mellan på natten. Detta var för att han hade gulsot och det var viktigt att han drack mycket för att slippa sola. Men det hade även effekten att jag har enormt mycket mjölk (kanske hade haft det ändå, det vet man ju inte).

Under tiden du väntar på att din mjölkmängd regleras är det väl helt fantastiskt att det finns bra ersättning att fylla upp med!  Och du är ju en supermamma som är uppmärksam på vad din bebis behöver och ger henne det så hon blir mätt och belåten! Hon får ju dessutom i sig alla bra saker i bröstmjölken eftersom du delammar. Om det skulle vara fortsatta problem med amningen så verkar det som om det finns massor av hjälp att få. På "mitt" BB sa dom att jag alltid var välkommen med frågor om amning, även långt efter det att jag var utskriven. Så finns ju amningshjälpen. Såg att dom även hade en grupp på facebook. Finns ju många som är väldigt duktiga på det här med amning. Hoppas det löser sig och kom ihåg att du är en bra mamma oavsett!
Svar på tråden December bebis 2013