• sarak

December bebis 2013

Tuttiluttan skrev 2013-12-28 10:12:55 följande:
    All "snuttetid" sker vid bröstet! Mannen vill gärna att hon använder napp lite då o då, men jag har sagt nej. Bättre hon snuttar o myser vid bröstet så de kommer igång mer!

Jag förstår ju honom oxå, han får ju inte så mycket mys tid iom hon är hos mig nästan hela tiden, tycker ändå gott han kan vänta lite tills mjölken runnit till ordentligt! Är jag ego/självisk där?!
    Fortsätter du så kommer det förhoppningsvis inte dröja många dagar till innan du har tillräckligt med mjölk. Jag tycker han får ge sig till tåls, men det får ju ni bestämma. Han kan väl ha henne när hon somnat, så mysigt att ha en sovande bebis liggande på bröstet. Och byta blöja osv så får han ju ha henne när hon är vaken också.
  • sarak

Känner mig ganska övertygad om att jag har fått någon form av framfall. Något hänger ut vid slidöppningen. Hemskt obehagligt, gör inte ont men kan skava lite när jag går. Ringde gyn igår, men nej dom hade inga tider och tyckte jag skulla avvakta till återbesöket om nästan två månader.

Känner mig låg över detta, vill ju veta vad det är! Vet inte vart jag ska vända mig. Privat gyn kanske det finns? Så tänker jag på Moruris svägerska och känner mig bortskämd och gnällig... Blää...

• sarak
    MissKaos skrev 2013-12-28 11:41:22 följande:
    Men sådär kan det vara! Testa att amma henne varannan timma dagtid på båda sidorna. Man kan få väcka bebisen med blöjbyte och ta av en strumpa medans man ammar men det brukar öka på produktionen att amma tätt på båda tuttarna. Jag gjorde så from dygn två med elsa men gav lite ers varannan amning dagtid..

Tänk även på att äta och dricka själv! Det är helt ok att tillmata lite. Vår bvc gav tipset med stora sonen att ge tillmat efter ammning kl 18/19 ca och igen vid 22/23 tiden för att få vila. Du behöver få sova lite för produktionen. prata lite med bvc är det en bra sköterska får du goda råd!
    Tror det där med att vila är bra. Inte stressa. Mina bröst är sprängfyllda på natten, jag är övertygad om att det är för att man är avslappnad. Stresshormoner har ju en förmåga att tränga undan andra hormoner, säkert även dom son sätter fart på mjölkproduktionen.
  • sarak
    Felinne skrev 2013-12-30 08:10:55 följande:
    God morgon. Så här i slutspurten roar jag mig med att läsa "Rosa - den farliga färgen" (ska snart börja på "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" bara min man blir klar med den någon gång) och tänkte göra en liten totalt ovetenskaplig undersökning här om ni vill hjälpa mig.

1. Hur många rosa plagg har ditt barn?
    2. Har du/väntar du en pojke eller flicka?
    3. Hur många rosa plagg har du själv?

Hoppas ni får en skön dag. I eftermiddag ska vi till barnmorskan och kolla hur vår lilla skatt mår bra därinne (BF+9 idag!). Jag har förresten börjat räkna timmarna till tolvslaget nu - känns inte helt rimligt...
    1. En rosa jumpsuit. Lila/rosa pyamas, body och byxor från Livly. Kläderna från Livly är helt underbart söta, mjuka, underbara och har varit favoriterna till våran lilla kille första veckorna.
    2. Har en pojke
    3. Säkert något men inget jag använder just nu.

Jag skulle nog inte välja att köpa rosa kläder till honom nu. De rosa kläderna köptes innan jag visste att det var en kille, och eftersom dom är helt underbara och passar honom använder jag dom givetvis. Han är jättefin i dom dessutom. Nu har han fått så sjukt mycket kläder så jag kommer inte behöva handla till honom det närmsta året... Och inget av det han fått är rosa
  • sarak
    Plopps80 skrev 2013-12-30 11:06:58 följande:
    Mannen är vrålförkyld. Snoret rinner och ögonen likaså. Han nyser hela tiden och mår pest. Ludwig nyser också hela tiden och är täppt i näsan. Hoppas inte det är någon allvarlig förkyldning. Jag känner mig som att jag ska bli sjuk också nyser och känner mig matt i kroppen. Så jävla tråkigt vi skulle ha folk här imorn på nyårsafton men det lär inte hända nu. Mannen ligger och jag har fulla ansvaret över barnen. Blääää är på sjukt dåligt humör och uttråkad till tusen.
    Usch, vi är också förkylda Som tur var verkar Rasmus ha klarat sig ganska bra än så länge, inte så farligt för mig heller, jag klarar att hålla mig igång i varje fall. 

Krya på er!
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-12-30 10:41:12 följande:
    Och går ner i vikt i rallyfart 0, 5-1 kg/dag.. äter mat kakor godis hela tiden... synd fet inte är så lätt hela vägen i jeansen.
    Orättvist  
    Jag har förvisso inte vägt mig sedan jag blev inskriven på förlossningen, men det känns på kläderna att jag inte blir smalare, nästan tvärtom?!
    Nyårslöftet blir att äta nyttigare. Första gången i mitt liv jag behöver ett sånt löfte!
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-12-31 09:50:48 följande:
    Jag har en fontänbebis. Fem!! Pyjamaser gick det inatt. Förnatten är problemet verkar det som. Tur jag kkan ha henbe i både 50 och 56 och har massor av pyjamasar. Men stackars henne. .
    Samma här. Spyr hela tiden, även när han sover. Vi vaknar indränkta i spyot känns det som. Flyttar runt oss i sängen o försöker hitta spyfri plats. Men han mår bra, går upp i vikt och vi har tvättmaskin, så det får gå!Nästan värst för mig, jag har inte så många amningsvänliga tröjor
  • sarak
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-31 10:32:50 följande:
    Tack snälla tuttiluttan! Här är en bild på min lilla Elise
    Åh vad söt! Grattis!!
  • sarak
    Repan skrev 2013-12-31 13:02:51 följande:
    Endast vatten o sen salva efteråt, vi ska köpa en ny zink. Inotyol var värdelöst! Så fet att vi inte fick bort bajset o det blev bajssalva av det hela :( ska göra en fet vatten/oljemix o tvätta med.
    Testat bröstmjölk? Jag pumpar ut lite varje morgon och har vid skötbordet till diverse hudirritationer.
  • sarak
    Repan skrev 2013-12-31 13:02:51 följande:
    Endast vatten o sen salva efteråt, vi ska köpa en ny zink. Inotyol var värdelöst! Så fet att vi inte fick bort bajset o det blev bajssalva av det hela :( ska göra en fet vatten/oljemix o tvätta med.
    Sedan är det ju bra att lufta också förstås. Men jag tycker det är svårt. Rasmus brukar få ligga lite på sängen utan blöja med plastad frotte under sig. Men vi har inte mer än 20 grader hemma och han börjar ju snabbt huttra Hur gör ni andra?
Svar på tråden December bebis 2013