• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    Parksandrec skrev 2013-07-01 14:38:19 följande:
    Tack för bra svar Repan.

Får försöka jobba med mig själv tror jag för det här kommer bli ett helvete att få rätsida på för mig.
    Ja, alltså jag har inte världens lättaste förhållande till min svärmor heller så vi kan ha helvete med sånt tillsammans ;) 
    Jag är t.ex. inte jätteförtjust i att folk nu verkar inbilla sig att de kan kalla mig tjock (jag är inte tjock, jag är gravid?) eller säga "lite foglossning får du tåla!" eller tala om för mig vad jag ska äta och inte äta.... pust.

Svärmor tror att hon ska sitta i väntrummet medan jag föder och komma in sekunden ungen är ute.
    Alltså. Nej. ;) 
  • Plopps80
    Parksandrec skrev 2013-07-01 14:35:41 följande:
    jag förstår verkligen att man kan vilja ha pojk och flick mode och vilja berätta för alla och förbereda sig på vilken sort det blir. Tänkte bara kommentera eftersom jag skrev att jag inte skulle säga könet. Vilket kön barnet har kommer fram förr eller senare, förmodligen förr, då barnet fått ett namn. personligen vill jag bara ge en liten tankeställare till min närmsta familj. jag vill absolut inte ha nån hysteri - åt nått håll- utan önskar mig mest att jag som förälder åtminstone fick sätta agendan själv, sen är det ju en liten person som kommer, snart nog får vi veta vad det är för en om det ska va spets och tyll,  bilar eller drakar eller maskar eller what not. Genus för mig handlar om att ge möjligheter och se personer, inte kön, först. men bilden är olika, och för nån annan är genus nåt helt annat. jag vet att bland oss som väntar smått i tråden finns alla möjliga tankar om detta, och låt det vara så! Det kan vara nog så intressant att bara få veta hur nån annan resonerar och det betyder itne heller att det är ett ifrågasättande, iallafall tänker inte jag så.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.

Alla gör ju som dom vill. Men ibland känns det som att man inte får gilla att klä sina flickor i klänning. Framförallt här på fl men inte i denna situation alltså. Kan bara prata för mig själv men hade inte jag som mormor/farmor eller annan nära anhörig fått veta könet på det nyfödda barnet hade jag blivit djupt sårad. Klart man är nyfiken och vill kunna berätta för alla vilken sort det blev. Tänk när dom frågar farmor på hennes jobb om det blev flicka eller pojke och hon svarar att hon inte får veta könet kommer alla undra vad ni har för relation och farmor är förmodligen jätteledsen!. Jag hade upplevt det som fruktansvärt kränkande faktiskt och genant att jag inte fått veta könet på mitt barnbarn. Du gör ju som du vill det jag vill är bara att visa hur dina nära och kära kan reagera och känna om du undanhåller könet för dom. Bättre att förklara att man vill ha könsneutrala kläder i present och inget gull i gull i så fall.
  • Repan

Plopps80 - jag tror jag ifrågasätter varför de olika könen per definition betyder olika beteenden bara. Såg att det kanske var lite otydligt. Ja, vi föds till män eller kvinnor rent fysiskt. Men vem säger att det måste innebära att man måste ha en eller annan färg på sig, eller att man skulle vara si eller så bara pga hormoner? Finns ju tusentals människor som inte stämmer in på det där, så då försöker jag ifrågasätta min familjs vilja att tvinga barnen att vara på ett visst sätt bara för att dom har snippa eller snopp.

Det betyder liksom inte att jag tycker det är fel av en flicka att vilja leka med dockor, utan bara att jag t.ex. stör mig på att det skulle vara "flickigt" att göra det. Då är det ju alltså lite "konstigt" om en pojke gör det och det tycker jag nog inte :)

Jag var själv ett barn som alla försökte tvinga att vara på ett visst sätt - medan mina manliga syskon skulle vara på ett annat (oftast friare) sätt. Så jag tror jag vill försöka styra undan lite sånt som barnet kan få uppleva annars - att bli ifrågasatt bara för att man inte vill ha klänning t.ex. :)

• Plopps80

Gillar inte heller att bli kallad tjock. Eller att folk plötsligt anser sig ha rätten att påpeka att jag allt gått upp i vikt. Jag har snart gått en halv graviditet vad tror dom?

• Plopps80
    Repan skrev 2013-07-01 14:53:07 följande:
    Plopps80 - jag tror jag ifrågasätter varför de olika könen per definition betyder olika beteenden bara. Såg att det kanske var lite otydligt. Ja, vi föds till män eller kvinnor rent fysiskt. Men vem säger att det måste innebära att man måste ha en eller annan färg på sig, eller att man skulle vara si eller så bara pga hormoner? Finns ju tusentals människor som inte stämmer in på det där, så då försöker jag ifrågasätta min familjs vilja att tvinga barnen att vara på ett visst sätt bara för att dom har snippa eller snopp. Det betyder liksom inte att jag tycker det är fel av en flicka att vilja leka med dockor, utan bara att jag t.ex. stör mig på att det skulle vara "flickigt" att göra det. Då är det ju alltså lite "konstigt" om en pojke gör det och det tycker jag nog inte :) Jag var själv ett barn som alla försökte tvinga att vara på ett visst sätt - medan mina manliga syskon skulle vara på ett annat (oftast friare) sätt. Så jag tror jag vill försöka styra undan lite sånt som barnet kan få uppleva annars - att bli ifrågasatt bara för att man inte vill ha klänning t.ex. :)

Jag tycker om det traditionella. Min dotter vägrar ha annat på sig än klänningar. Hon klättrar i träd och skitar ner sig och har ett jäkla humör och är ingen fin flicka på något sätt. Barnen blir som dom blir oavsett. Jag tror det är genetiskt att de flesta flickor är mest intresserade av dockor känner mängder med föräldrar min egen mor tom som verkligen köpt olika leksaker som dockor och bilar och sånt. Jag tog inte i några bilar som barn och mina genusälskande vänner har insett att sönernas dockor ligger där i en låda. Sedan finns det givetvis pojkar som leker med dockor och tjejer med bilar. Alla är inte stöpta i samma mall men vad jag upplevt är flickorna typiskt tjejiga och leker med dockor och leker hushåll medan killarna springer omkring och brötar, knuffas på skoj och leker slåsslekar.
  • Parksandrec
    Plopps80 skrev 2013-07-01 14:52:10 följande:

Alla gör ju som dom vill. Men ibland känns det som att man inte får gilla att klä sina flickor i klänning. Framförallt här på fl men inte i denna situation alltså. Kan bara prata för mig själv men hade inte jag som mormor/farmor eller annan nära anhörig fått veta könet på det nyfödda barnet hade jag blivit djupt sårad. Klart man är nyfiken och vill kunna berätta för alla vilken sort det blev. Tänk när dom frågar farmor på hennes jobb om det blev flicka eller pojke och hon svarar att hon inte får veta könet kommer alla undra vad ni har för relation och farmor är förmodligen jätteledsen!. Jag hade upplevt det som fruktansvärt kränkande faktiskt och genant att jag inte fått veta könet på mitt barnbarn. Du gör ju som du vill det jag vill är bara att visa hur dina nära och kära kan reagera och känna om du undanhåller könet för dom. Bättre att förklara att man vill ha könsneutrala kläder i present och inget gull i gull i så fall.
    Jag är säker på att de som kanske utsätts för min dåliga stil med att inte säga könet på bb kommer kunna ta det och inte bli alltför ledsna, mest irriterade på mig och att jag är en sån genus-tööööönt. ;D

Vad gäller exempelvis farmor, så får min sambo bestämma vad han säger eller skickar för sms.

Blir lite ledsen över din kommentar att man inte skulle få ha klänning på flickor, fattar att du spetsar till det lite, men det är ändå trist att läsa att det kan kännas så. För mig känns det ju som om jag är den onormala som inte trivs med vare sig graviditet eller det mesta av baby-utbudet. alltså jag känner mig verkligen som ett freak, och att de "normala" kollar kön på rul och köper könsbestämt mer eller mindre.

Jag önskar verkligen det kunde finns större känsla av "ok, du gör så, fine med mej. jag gör såhär" stämning alltså mer avspänt. men det verkar vara så nära folks hjärta, så känsligt, så känsligt. Jag är en del av det också.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 15:02:09 följande:

Jag tycker om det traditionella. Min dotter vägrar ha annat på sig än klänningar. Hon klättrar i träd och skitar ner sig och har ett jäkla humör och är ingen fin flicka på något sätt. Barnen blir som dom blir oavsett. Jag tror det är genetiskt att de flesta flickor är mest intresserade av dockor känner mängder med föräldrar min egen mor tom som verkligen köpt olika leksaker som dockor och bilar och sånt. Jag tog inte i några bilar som barn och mina genusälskande vänner har insett att sönernas dockor ligger där i en låda. Sedan finns det givetvis pojkar som leker med dockor och tjejer med bilar. Alla är inte stöpta i samma mall men vad jag upplevt är flickorna typiskt tjejiga och leker med dockor och leker hushåll medan killarna springer omkring och brötar, knuffas på skoj och leker slåsslekar.
    Ah, jag tror det är socialt tryck, press från omgivningen och också bara normgivande beteende - klart man inte leker med dockor eftersom ingen annan gör det osv :) 

Tror inte det sitter i våra urgamla gener att en blå plastbil är roligare än en beige eller rosa ;) Jag tror alltså beteendet är inlärt och man får olika gillande från som omgivning beroende på vad man gör och gör därför det. Sen finns det såklart individuella skillnader också.

Men då kanske du förstår oss genushysteriska lite bättre och vi dig lite bättre? Vi har helt enkelt helt olika syn på varför människor beter sig si eller så, eftersom jag inte tror det sitter i generna kan jag aldrig acceptera att vi "bara är sådana" :)

I relation till RUL och veta könet är det väl därför lite trist att inte ta reda på det bara för att omgivningen kommer reagera på ett för mig negativt sätt då och tänka sig än det ena eller andra beroende på könet... Sen får vi ju det problemet när bebisen väl tittar ut ändå!
    Men vi tänkte så här att det blir som det blir på RUL - kanske råkar vi se? :) 
  • Repan
    Parksandrec skrev 2013-07-01 15:08:05 följande:
    Jag är säker på att de som kanske utsätts för min dåliga stil med att inte säga könet på bb kommer kunna ta det och inte bli alltför ledsna, mest irriterade på mig och att jag är en sån genus-tööööönt. ;D

Vad gäller exempelvis farmor, så får min sambo bestämma vad han säger eller skickar för sms.

Blir lite ledsen över din kommentar att man inte skulle få ha klänning på flickor, fattar att du spetsar till det lite, men det är ändå trist att läsa att det kan kännas så. För mig känns det ju som om jag är den onormala som inte trivs med vare sig graviditet eller det mesta av baby-utbudet. alltså jag känner mig verkligen som ett freak, och att de "normala" kollar kön på rul och köper könsbestämt mer eller mindre.

Jag önskar verkligen det kunde finns större känsla av "ok, du gör så, fine med mej. jag gör såhär" stämning alltså mer avspänt. men det verkar vara så nära folks hjärta, så känsligt, så känsligt. Jag är en del av det också.
    Jag har tänkt på att det blir nära ens hjärta eftersom man onekligen på något vis "anklagar" den andra parten.
    t.ex. plopps får höra att hennes barn beter sig si eller så pga att de uppmuntrar omedvetet och vad jag sa "socialt tryck".

Hon säger å andra sidan till mig att mina barn kommer genetiskt vilja leka hushåll pga vad de har mellan benen och att de ÄR olika och si eller så pga kön.

Alltså man talar om varandras barn på ett sätt som ju naturligtvis blir känsligt? Går nog inte komma ifrån :) Jag blir ju ganska arg på våra familjer som inbillar sig att de ska bestämma vilka mina barn ÄR pga om de har snopp eller snippa - blir arg bara jag tänker på det, hur de begränsar några som jag absolut inte vill ska bli begränsade på det sättet.

Däremot borde man ju lära sig att skita i andras barn så att säga :) Jaja, det är inte mina barn, är nog en bra sak att tänka rätt ofta med det mesta! Vare sig det gäller sånt här, eller godis, eller läggtider eller mat.. osv! 
  • Buzan

Apropå att titta på kön så tittade jag med första och kommer göra det denna gången också, nu på fredag. :) Jag tycker att det hela blir så mycket verkligare på nått sätt.

En släkting kollade inte och hon och hela hennes familj trodde starkt på en flicka. Hon kanske även påverkades av va omgivningen trodde, och så nu för en vecka sedan ploppade en liten pojke ut och hon sa att hon hade haft svårt att ta den lilla pojken till sig i början, hon hade ju verkligen trott på en tjej. Så, om man har en stark känsla kan det kanske vara bra att kolla innan så man hinner förbereda sig ifall det skulle bli det motsatta. :)

• Plopps80

Tror jag lämnar genuspratet nu när vi har det på en bra nivå och respekterar varandra. Det glädjer mig att farmor får veta könet om sambon vill det. Som farmor tror jag man känner sig lite utanför eftersom det är sonens fru som föder barnet och man kan nog känna att hennes mamma alltså mormor till bebisen står de närmare. Är alltid extra go mot svärmor för att hon inte ska känna sig utanför. Hon är extremt viktig i min dotters liv! Måste säga något annat. Jag har inte hypotyreos!!!! Värdena hade moraliserats. Inte konstigt att man var så frusen i början. Mina värden låg på 21 och det är lågt nu 50 och helt normalt. Är så jääkla glad!!!

Svar på tråden December bebis 2013