• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • crushelix
    mammatilltvå85 skrev 2013-06-30 09:59:34 följande:

Skönt att höra att det finns fler! Hur långt efter födsel flyttar ni?
    vet inte exakt (ännu mer stressande) får väl veta en månad innan eller så....
    vet inte heller precis vart eller då vad jag kan ta med mig :S
    så det kan bli flytt 2-3 veckor efter eller upp till 2 månader efter allt eftersom det blir bestämt vart nya lägenheten ligger. blääää
    hoppas jag kan få lite hjälp från nära och kära när det blir dags.
  • MariaOchNiklas

Jar ingen panik denna gång. Men vid förra graviditeten så packade jag saker inför våran flytt. Vi visste inte om vi skulle kunna flytta innam den lilla kom. Men dagen innan bf flyttade vi och 5 dagar senare kom våran dotter till världen. Då levde vi 7 VECKOR UTAN BADRUM! Det va inte särskilt kul, men det funkade. Så ingen flytt under graviditeten denna gång. Det mesta finns ju redan. Dottern på 14, 5 månader har massa saker som den lille/lilla kan använda. Bara en till spjälsäng behövs och en tvillingvagn. Resten inhandlas när det väl behövs.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Smulan91

Det här är mitt första barn så jag är ju ivrig att handla saker och dona hemma. Men känns fortfarande inte verkligt, kommer nog bli helt shoppinggalen först efter ultraljudet om 3 veckor.
    Men ni som har barn sen innan.. Ni kanske kan hjälpa mig med storlekar? Jag fattar ingenting( pinsamt)
    Vilka storlekar ska man handla av?
    Är det lönt att handla den allra minsta storleken? Hur länge använder dom den?
    Hjälp!!!

• MariaOchNiklas

Några få plagg i stl 50, kan de nog använda någon vecka. Om du inte får en väldigt stot bebis. Köp sedan från stl 56 och uppåt. Fråga i affären annars. De kan sådant.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • IdaJ

Dom senaste dagarna har jag varit helt galet trött. Funderar på om jag har järnbrist? Köpte brustabletter med järn + C-vitamin, men funderar på om blutsaft skulle vara bättre? :)

• mammatilltvå85
    crushelix skrev 2013-06-30 10:29:49 följande:
    vet inte exakt (ännu mer stressande) får väl veta en månad innan eller så....
    vet inte heller precis vart eller då vad jag kan ta med mig :S
    så det kan bli flytt 2-3 veckor efter eller upp till 2 månader efter allt eftersom det blir bestämt vart nya lägenheten ligger. blääää
    hoppas jag kan få lite hjälp från nära och kära när det blir dags.

usch vad jobbigt...hoppas ni får besked så snart det går....
  • mammatilltvå85
    Smulan91 skrev 2013-06-30 11:22:33 följande:
    Det här är mitt första barn så jag är ju ivrig att handla saker och dona hemma. Men känns fortfarande inte verkligt, kommer nog bli helt shoppinggalen först efter ultraljudet om 3 veckor.
    Men ni som har barn sen innan.. Ni kanske kan hjälpa mig med storlekar? Jag fattar ingenting( pinsamt)
    Hjälp!!!

jag blev shoppinggalen efter UL i v.16...hehe. imorgon går jag in i v.19 och det mesta är klart;=)

Jag hade också handlat några få plagg i 50 och tagit med till bb, sen det mesta i 56 om jag inte hade barn sedan innan och inte visste när jag skulle föda (dvs gå över tiden eller troligtvis föda förtidigt) eller hur stort barn jag skulle få.

Nästan alla bebisar kan ju ha strlk 50 från början....det kan de ha även om de är 54 långa, det är ju mest längden som avgör det. Kan ju vara kul att få köpa nåt plagg i 50=)

Men det är nog onödigt att köpa 10 bodys i och lika många byxor och pyamasar i minsta storleken om man får ett barn som växer ur den efter en vecka...

Hur stora var du och pappan när ni föddes? Är ni väldigt långa? Det "kan" skvallra en del om hur stora barn man får själv, men är ju inte helt tillförlitligt.          
  • MissKaos

Jag köper 4set i 50 lite mer i 56. Sist satte min son igång att bajsa kräkas etc i strl 62. Jag vek upp mudden på bodys och byxircsp kunde man ha det längre. Bara bodys och mjuka byxor el baby leggings tröjjor är värdelöst det bara åker upp. Och inget med luva. Någon tunn hjälm strumpor och jag gillade tossor i början. Overall meb windstopper räcker nästan man bäddar ju ber i vagnen. Fårfäll var mkt bra i botten på vagnen det bli lätt kallt underifrån. En varm mössa behöver bebis med. Vantar.

Jo! BOOB rear. Jag har köpt amningskläder. Hoppas ammbingen ska funka denna gången med.

Smulan91 skrev 2013-06-30 11:22:33 följande:

Hjälp!!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Är cool lugn denna gång. Sist boade jag och kände mig stressad över allt. Nu har jag ju allt till bebisen och vet att allt blir bra ändå Vagn ska vi köpa direkt efter rul om det går bra. Ska ha en svart brio smile med svart mjuklift. Kampanj just nu 5.300:- otroligt billigt för en så bra vagn. Så den vill jag kamma hem innan den tar slut! Någon som gjort bikarbonattestet? Man ska tydligen kunna se könet via det. 2 msk bikarbonat och lika stor del urin som man häller över bikarbonaten. Händer det ingenting är det flicka och blir det skum är det pojke. Ska göra det testet. Haha.

Svar på tråden December bebis 2013