Julibebis 2014
Idag på bim-3 fick jag ett plus på stickan. Efter 5 månaders försök. BF 5-7 juli:) några fler som redan plussat? För visst är det ett plus?
Idag på bim-3 fick jag ett plus på stickan. Efter 5 månaders försök. BF 5-7 juli:) några fler som redan plussat? För visst är det ett plus?
Jag var jätteorolig förra graviditeten, jag hade då haft ett missfall i vecka 12 innan som jag oroade mig över heeeela tiden. Så fort jag gick på toa var jag beredd på blod. Allt gick bra, gick över 11 dagar och ut kom en perfekt kille.
Idag är jag inte alls lika orolig. Dels har jag varken tid eller ork att oroa mig då S tar upp all min tid utöver jobbet och studierna (jobbar 85% och pluggar 100%). Och så har min hjärna på nått sett förlikat sig med att händer det, så händer det.
Jag hoppas att ni kan njuta av era graviditeter och att oron sjunker lite allt eftersom.
jag vaknar ocksa 5 varje morgon... just precis faktisk!! Kanske for att jag ar sovklar kl 20 nar min dotter somnar... har faktiskt varit i sang fore 21 denna vecka geundad trotthet.
Jag marker att jag ar lite mera nojig denna graviditet (4 ar sedan sist) trots att den forra gick utan komplikationer och jag inte haft MF eller andra tragiska upplevelser pa den fronten. Blev ocksa gravid med denna pa forsta forsoket sa jag tror jag gar runt med dendar skuldkanslan att det ar for bra for att vara sant. Forra gangen var jag rysligt illamaende hela forsta trimestern helt fran starten och var saledes aldrig i tvivel om att det bodde nagon dar inne. Denna gang ar jag super nojig, dels for att jag inte mar lika illa. Hade tillrackligt kraftiga symptom fore BIM som fick mig att testa tidigt- och plussa- men redan da hade jag det helt fint emellan(mina symptomer ar mest pa kvallana). Och sa ar det ocksa efter plusset... tycker faktiskt jag har mindre symptom nu i v. 5 an i v. 4. Brosten fortfarande stora och omma, men kanske lite mindre... och mindre illamaende (kanske for att jag skippat kaffe/vin/sena kvallar/stora maltider sedan plusset...). Mindre molvark ocksa.
Ar detta vanligt? Har ni andra ocksa haft varierande symptomer och stunder (typ i v 5) nar ni kanner er relativt ogravida och blir nojiga?
jag vaknar ocksa 5 varje morgon... just precis faktisk!! Kanske for att jag ar sovklar kl 20 nar min dotter somnar... har faktiskt varit i sang fore 21 denna vecka geundad trotthet.
Jag marker att jag ar lite mera nojig denna graviditet (4 ar sedan sist) trots att den forra gick utan komplikationer och jag inte haft MF eller andra tragiska upplevelser pa den fronten. Blev ocksa gravid med denna pa forsta forsoket sa jag tror jag gar runt med dendar skuldkanslan att det ar for bra for att vara sant. Forra gangen var jag rysligt illamaende hela forsta trimestern helt fran starten och var saledes aldrig i tvivel om att det bodde nagon dar inne. Denna gang ar jag super nojig, dels for att jag inte mar lika illa. Hade tillrackligt kraftiga symptom fore BIM som fick mig att testa tidigt- och plussa- men redan da hade jag det helt fint emellan(mina symptomer ar mest pa kvallana). Och sa ar det ocksa efter plusset... tycker faktiskt jag har mindre symptom nu i v. 5 an i v. 4. Brosten fortfarande stora och omma, men kanske lite mindre... och mindre illamaende (kanske for att jag skippat kaffe/vin/sena kvallar/stora maltider sedan plusset...). Mindre molvark ocksa.
Ar detta vanligt? Har ni andra ocksa haft varierande symptomer och stunder (typ i v 5) nar ni kanner er relativt ogravida och blir nojiga?
Vi var väldigt förvånade att dom tog det på så stort allvar efter som dom ändå inte kan göra nåt ifall det går dåligt. Men dom var väldigt stöttande och tog sig tid att prata och förklara osv. Kan varmt rekommendera gynakuten på Danderyds sjukhus.
Tack SweetLife Det ar otroligt skont att bli bekraftad.... Eftersom detta barn ar planerat (det forra var en valkommnad overraskning..) ar det som om jag har svarare att slappa analys-kollen. Ocksa for att jag har mera energi nu an forra gangen att overanalysera (forra gangen var dagens oro att ha en plan for att inte spy pa fel stalle/tackla illamaendet pa jobbet...). Lustigt att man skall langta efter illamaende nar man inte ha det for att forbanna det nar man ar mitt i!
Maste vara skrammande med blod, men fran vad jag har last ganska vanligt i allafall! Skont att vara med i traden! Lycka till allihopa!
Grattis till alla nya i tråden! Så härligt! Jag har en dotter på 7 år sen tidigare förhållande och hon har alltid velat ha ett syskon. Men för ca 4 månader sedan bröt hon ihop totalt och sa att hon aldrig vill ha ett syskon. Hon sa att då kommer jag bli utanför . Jag kommer vara hos pappa och sen hos er. Jag vill INTE!! Hon var så ledsen! Man blir ju så ledsen själv. vad säger man liksom! Jag förstår ju verkligen hur hon tänker. Jag försökte förklara för henne att det inte är upp till henne att bestämma och att hon absolut inte ska tänka på sådant sätt. Någon som har tips hur man tacklar detta? Är sjukt nervös för hur jag ska berättar för henne att hon ska få ett syskon! Ha en bra dag tjejer!
Grattis alla nya :) och välkomna...
En sak jag har funderat över... när tänker ni berätta till era chefer om er graviditet? Jag vill nog vänta så länge som det går.. men min mage har svullnat upp rejält och det ser ut som jag är i 4-5 månaden redan..
ser inte alls ut så vanligtvis !!
Kommer det lägga sig? har hört folk säga att tarmarna svullnar och "flyttar sig lite"...
Sen en annan bit jag funderar över... typ mediumstekt nötkött? är det OK att äta det? typ på en finare resturang eller så.. många säger att man ska äta genomstekt kött,, men då borde det väl endast vara gris och lamm och så dem menar?? För vissa säger att nötkött är ok att äta blodigt eller medium stekt? nån som vet?
Har för mig att man ska undvika blodigt kött när man är gravid, allt ska genomstekas.
Av någon anledning känner jag mig ändå lugnare denna graviditet än de två senaste trots att jag har färre symptom.
Berättar för barnen när vi har någon bild att visa dem.
Hej! Min chef sitter i annan varldsdel sa han kommer ju inte att fa syn pa det, s dar tror jag ju nog att jag rapporterar forst efter 3 manader nar saker och ting borde vara sakrare. Sa gjorde jag med den forsta (jag bor inte i Sverige, men jag tror att "regeln" har ar att man skall informera skriftligt ca 4 mander fore - senast- for att fa godkannt mammaledighet). Men mina narmaste kolleger far nog sakert, liksom forra gangen, veta det lite tidigare - dels for att det nog sakert kommer att synas (sakert fortare nu med nr 2) och markas pa mitt beteende.
Jag hamnar periodvis att resa endel -ocksa over atlanten- for mitt jobb. Om jag blir lika illamaende som forra gangen eller det uppstar komplikationer sa tror jag nog att jag berattar tidigare.
Har redan berattat for 1-2 tjej kolleger som ocksa ar mina vaninnor/palitliga. ("va?! Inget vin TILL DIG? VARFOR?? )
Ang kott. Det heter ju att man skall halla sig pa sakra sidan och kora genomstekt. Men, har dar jag bor tar man alltid blodprov i starten pa gravida och skelnar mellan sadanna som har immunitet mot toxoplasma och de som inte har. De som inte har immunitet (typiskt en minoritet, ca 7-10%) maste vara extra forsiktiga och undga massor av goda saker (rtp icke-genomstekt kott, mjuka ostar, lax) etc. De andar behover inte vara lika forsiktiga... Jag tillhor tyvarr den lilla grupp som enligt lokala regler skall akta mig for allt (dedar "forbjudna listorna" varierar lite fran land till land. Hr forbjuds tex Sushi, men har markt att det anses tillatet pa andra stallen)
Så, då var dagens vul avklarat då. Tjock slemhinna och ett vätskeansamling men ingen färdigformad hinnesäck ännu, ska tillbaks samma tid nästa torsdag. Hon kunde åtminstone bekräfta att det finns något och att det är väldigt tidigt 4 veckor (alltså v.5) trodde honoch det stämmer ju bra med min beräkning som säger 4+2 idag. Så nu ska jag köra en helg med elitseriehandboll och Ullared-shopping och en vecka med hårdplugg inför tenta innan vi håller tummarna för att det går att se någon bebis om en vecka (sjukt egentligen att man inte kan se något ena veckan och nästa kan man se en böna...)