• Libra1

Nordic IVF Center Malmö

Hej!
    Vi har idag varit på Nordic IVF Center i Malmö där vi ska fortsätta med våra behandlingar. Vi har gjort 3 färskförsök på RMC innan och måste nu fortsätta privat tyvärr.

Det skulle vara kul att följas åt med andra som går på samma klinik.

Vår plan blir att köra igång med Gonal-F i vecka 11 med det korta protokollet. Det har vi aldrig testat förut så det ska bli spännande. Vi har alltid gjort det långa.

Vår histora:
    IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 21+3
    IVF2 - Tidigt missfall
    IVF3 - MA i vecka 9+6
    IVF4/FET1 - embryot klarade inte upptiningen

Jag bloggar på www.minbebis.com/blogg/libra/

{#emotions_dlg.flower}Libra

• Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö
  • finski

Fattar inte varför det blir massa frågetecken.

Skulle bli :)) såhär.

• Gina43
    Moolie skrev 2014-01-22 20:22:35 följande:
    Hur kom det sig att du inte hade några till frysen? Jag har 14 ägg på "bakning", därav min undran! :) 
    En del ägg stannar upp i utvecklingen helt och en del blir långsammare. Vad det beror på kan vara en kombination av kvaliteten på äggen (även vid spontan befruktning utan behandling är det ju inte alla befruktade ägg som blir ett barn) och att odlingsskåpet inte är den naturliga miljön för äggen (det är ju livmodern).

Det är bara fina ägg som går vidare till frysen. Man är ganska selektiva, för bara ägg som har "en god chans" att utvecklas vidare till foster skall tas upp. Det handlar om att inte utsätta paret för falska förhoppningar, men också för att spara försök och resurser skulle jag tro. Sedan är det kanske 80% av frusna embryon som överelever upptiningen inför ett FET.
  • Gina43
    finski skrev 2014-01-22 21:54:31 följande:
    Hur gör ni alla med betalning? Sparade pengar? Lån? Bruttoavdrag? Hur många behandlingar köper ni?
    Vi tömde vår buffert och en mindre del lånade vi. 2013 var ett rekorddyrt år för oss med andra väldigt stora utgifter, så jag är oändligt tacksam för att vi kunde hosta upp även cirka 63.000 kr (3-pack, möte + test och mediciner.) för att kunna komma igång så snart som möjligt. Det är ju en rätt saftig oväntad utgift om man säger så.

Vi fick ut 13 ägg, 10 befruktades. Vid ET 5 dagar senare var det 5 kvar, varav jag fick 1 tillbaka. Av de 4 som var kvar hade två stannat upp lite i utvecklingen dag 6, därför fick jag alltså 2 till frysen till slut.

Den blastocyst som jag fick tillbaka var väldigt fin (10/10 på scoring) och det tog sig. Idag går jag in i vecka 12. Om det blir ett barn så är behandlingsserien avslutad, men vi kan göra FET för syskonförsök. Tror att det kostar 11.000 kr per FET. Vad jag förstår är äggen jag har i frysen toppägg också. IVF-läkaren log en smula när hon tittade efter och det är ju roligt!

Vi fick kanonhjälp av Nordic IVF och jag är glad att vi gick dit. Nu vet jag inte hur det skulle ha gått om vi hade vänt oss till landstinget. Då hade jag i alla fall inte varit gravid nu på grund av väntetider m.m.
  • syntharen
    Gina43 skrev 2014-01-22 12:16:56 följande:
    Det är lite underligt att din gyn inte hört talas om det. Det är ju en ganska vanlig oro vid Pergotime (men därmed vill jag tillägga att jag inte vet hur det faktiskt förhåller sig med tunnare livmoderslemhinna). Just vecka 6 är en kritisk period i utvecklingen, det är ju då hjärtat väntas börja slå - kanske är det mer sannolikt att något gick fel, dvs. det var något med embryot eller utvecklingen som inte gick som det skulle?

Om ni gör IVF är det era bästa embryon som väljs ut och återförs. Kanske har ni chanser till bättre resultat då? Diskutera igenom det på kliniken, för om ni skulle få köra det "korta protokollet" (alltså utan nedreglering med nässpray) så är det en mindre jobbig process. Det verkar ju vara nässprayen som folk brukar må sämst av.
    Jag fick komma till Sven och han verkade ju kunnig om än lite svamlande... Han bekräftade det jag läst på nätet att pergotime kan ge tunnare slemhinna och segare slidsekret. Jag blev dock lite stött när han nästan idiotförklarade mig när jag berättade att jag kör med ÄL-test och tempar varje morgon. Det tyckte han var helt onödigt då jag helt klart verkade ha både egen ÄL och ÄL med Pergotime. Har man bara samliv var tredje dag så kan man bli gravid (konstigt bara att jag 3 gånger har blivit gravid och då har vi haft sex varje dag i 4 dagar när ÄL-flytningarna kommit och ÄL-testet varit positivt tills tempen gått upp, medan dom gånger vi kört varannan dag från mensens slut tills långt efter tempen gått upp så har jag inte lyckats bli gravid, menmen, det är väl slumpen...). Jag sa bara att jag har lite oregelbunden mens och ÄL så det är skönt att veta när ÄL kommer så man vet när mensen kommer.

Dessutom, om man inte använder sig av ÄL-stickor (och temp) så vet man ju inte helt säkert när ÄL har varit och om man då ska lämna progesteronprov så kan det ju bli helt missvisande om man lämnar dag 21-22 men har haft ÄL på dag 19-20 t.ex.

Hur som helst så tyckte Sven att det bästa alternativet för oss var att använda Pergotime varannan månad och kolla att jag får ÄL den månad jag inte tar Pergotime. Så det ska vi göra i 6 månader och har det inte blivit nåt då så skulle vi höra av oss igen. Och då blir det IVF. Så den här cykeln (är på dag 6) blir utan Pergotime, ska bli spännande om jag får ÄL eller bara en massa mellanblödningar som jag hade i flera månader innan jag började med Pergotime i somras.

Ang mitt missfall i v 6 så kändes det som om det var fel redan från början, jag fick konstiga positiva test från bim och några dagar framåt, dom var negativa innan 5 min men efter 15-30 min kom det fram ett svagt rosa streck. Först på bim +6 fick jag ett tydligt plus på Clearblue men jag kände mig aldrig gravid och knappt en vecka efter så kom missfallet. Visst det behöver inte vara nåt med Pergotime att göra men jag blödde knappt nåt heller, 2 veckor med lite rosa slemstrimmor typ... 

Oj, jag skriver alltid så långt när jag väl skriver. Måste bara få ut lite av funderingar och frustrationer. 
  • Moolie
    finski skrev 2014-01-23 06:20:03 följande:
    Fattar inte varför det blir massa frågetecken.
    Skulle bli :)) såhär.
    Ja, jag är evigt tacksam! Min pappa pratar om hur glad han är för att kunna hjälpa oss med detta! :) Skönt att de ser det så! 
  • finski
    Moolie skrev 2014-01-23 16:00:02 följande:
    Ja, jag är evigt tacksam! Min pappa pratar om hur glad han är för att kunna hjälpa oss med detta! :) Skönt att de ser det så! 

Härligt Moolie :) Fick pengar i julklapp av mamma som hjälper oss en bit på vägen, resten är lånade pengar :( . Lite ångest över ekonomin kan jag känna!
  • Moolie
    finski skrev 2014-01-23 18:34:21 följande:

Härligt Moolie :) Fick pengar i julklapp av mamma som hjälper oss en bit på vägen, resten är lånade pengar :( . Lite ångest över ekonomin kan jag känna!
    Vi planerade inte att låna av dem... Men hellre från dem än från banken...! Att få pengar är ändå trevligare än att låna allt..!
  • Moolie

Känns som om detta är för bra för att vara sant! 4 ägg i storlekarna 15-17mm. 3 ägg i storlekarna 13-14. Hade även fem på 6-9mm och 4 st 10-12 mm som förmodligen inte kommer hitta växa något alls. Slemhinnan såg superfin och bra ut! Storleken på den var 12mm.

Äggplock på måndag och min man ska göra en testikelbiopsi. På onsdag är det insättning! Helt otroligt så snabbt det går nu!!

Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö