BusigaSyrran skrev 2016-02-27 09:56:49 följande:
Okej tack, vi har barn sen innan som blev till på första försöket men ett syskon vill sig inte alls. Snart tagit oss två års aktiva försök. Men egentligen försökt längre. Tagit en kur pergotime men fick mensen igår några dagar tidigare än vad jag egentligen skulle.
Men de har inget paket alls som garanterar ett barn? Velar nämligen lite ändå då vi vill köpa hus o betala 60.000 o ej få ett barn ändå.
Tråkigt dock att vi ska behöva betala hela denna stora summan själv :( för att ens få ett barn till..
Håller tummarna för ert syskon :)Tack
Ni fick svar om babygaranti från andra här (det finns men det är ovanligt och inte säkert att ni erbjuds). Det är förstås inte givet att IVF lyckas, men eftersom ni har barn sedan tidigare så är det fullt möjligt att det går vägen för er. Det är ju en positiv faktor i sammanhanget.
Jo, kostnaden är tråkig, men det blir ju en prioriteringsfråga. När det kommer till husköp är 60 000 kr inte så mycket i sammanhanget eftersom det normalt är stora belopp som det gäller då (köper ni ett hus på 4 miljoner är det 60 000 kr bara i stämpelskatt att hosta upp i rena skattade pengar). Vi valde att köpa lägenhet och vänta med hus eftersom vi hade andra stora utgifter det år då vi valde att sätta igång med IVF. Idag bor vi i hus och är nöjda med hur vi prioriterade, men marknaden ser ju annorlunda ut idag (och beroende på hur er ekonomi och kontantinsats ser ut kanske ni fångas av amorteringsreglerna om ni väntar för länge). Ni är ju så unga - kan ni tänka er att vänta? Eller kan ni göra bruttolöneavdrag via era arbetsgivare?
Min son blev till genom ett trepack. Även barnet jag nu väntar kommer från ett trepack. Vi har även gjort en engångsförsök, så vi har lagt stora pengar på att få barn (och det finns andra i tråden som lagt ner ofantligt mycket mer) - men allt är som sagt relativt.
När man väl får barnet så tänker man inte på kostnaden alls. Det är mitt medskick.