• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-04-09 10:39:15 följande:
    Hej!

Jag läste det på Thailandsforum, det ska vara 1a april innan påsk de fick mejlet. thailandsforum.se/forum/hur-lange-har-ni-vantat-pa-put-t13651-60.html

Jag har inte haft så mycket kontakt med svenska myndigheter innan detta men det är verkligen skandal hur de behandlar oss, jag håller med på alla punkter. En inblick i arbetet och väntan skulle verkligen hjälpa.

Pröva att ringa från Skype det är relativt billigt om du själv vill prata med dem! Jag befinner mig inte heller i Sverige.

Har just pratat med Växjö och de sa att de inte riktigt vet heller varför det står som det gör. Han sa att det viktiga är att tiderna inte har förändrats (14 månader för webb) och att även arbetsprocessen är densamma. Dvs även efter intervjun blir vi placerade i kö och då går de "generellt" efter ansökningsdatum. I vårt fall säger alla jag pratat med att då en handläggare tittar på vårt ärende kommer det gå fort om vi inte behöver komplettera..

Får se vad som händer - jag hoppas det kommer ihåg nästa vecka med intervju mejl och beslut!
    Hej Cecilin, tack för att du bifogade länken.. Gick in och läste. Läste också någon som hade ansökt 28 september (tror jag) och ba: vi har inte ens fått intervjumailet - så nu undrar man verkligen vad det är som händer, vissa som ansökte senare får intervjumailet tidigare. Därför jag säger att det här systemet måste få mer ordning, det måste finnas ett system som man kan hänvisa till, både för oss som medborgare och rätten att få ha insyn samt för de att slippa svara på telefon hela tiden om dessa frågor.

Jag ska absolut ringa från Skype, har också Växjö enheten. Tur att inte tiderna har ändrats, undra vad som försiggår internt hos de. 

Ni har säkert ett enkelt fall och kommer få svar snabbt!

Håll oss uppdaterade! Tusen tack igen!
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-04-09 21:57:28 följande:

Åhh äntligen så har vi fått intervjumejlet idag!! Ska ringa ambassaden imorgon för att boka tid :D

Äntligen! SkrattandeHjärta 

Hur länge fick ni vänta exakt? Tror väntetiden för oktober kommer ligga mellan 6-7 månader... :( 

Vet du vilken tid, svensk tid intervjumailet kom? Vilken enhet?

Hoppas ni får tid redan nästa vecka! Uppdatera oss gärna!

Och lycka till, vi håller tummarna!
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-04-09 16:36:25 följande:

Den 1:a april (haha) skickade vi in vår ansökan om sambovisum och en vecka senare, alltså igår, skickade jag in det tillhörande frågeformuläret. Redan idag - alltså endast en dag efter (!) - ringer en kvinna från Migrationsverket och vill komplettera ansökan. Ca en halvtimma senare får min pojkvän (amerikan) ett mejl om att boka en tid för ett besök! Hon har alltså redan hunnit läsa igenom hela ansökan och skickat den till den amerikanska ambassaden. 

Jag vet inte om vi bara har haft tur med den här första delen av ansökan eller om vi kommer behöva vänta extra länge efter intervjun istället... Vi blev i alla fall väldigt hoppfulla :) Undrar varför det tar så lång tid för er andra att bara få intervjumejlet?

Hej!

Herregud vad jag skulle ljuga om jag inte sa att jag vart så paff när jag läste ditt inlägg, glad för eran skull såklart... Lyckos Er! Min sambo är också amerikan, onekligen har jag hört många positiva historier om just amerikaner-svenskar under den här processen... Jag hoppas vår tur infaller efter intervjun dvs att vi får beslut snabbt - men men.

Undra om handläggaren trott att det är ett ärende från 2014 och därför valt att göra allt så snabbt, ta chansen iaf och boka intervjun så fort som möjligt så ni får det gjort! Berätta gärna hur länge ni får vänta tills ni gör intervjun i USA, de säger att de ger ganska snabba tider, man hoppas på det.

Vet du vilken enhet ert ärende ligger hos?

Håll oss gärna uppdaterad, då ni har ett ganska unikt fall.

Lycka till!
  • Cutiie
    jessib skrev 2015-04-09 22:26:24 följande:

Grattis! Äntligen :) vad roligt. Verkar ha rullat igång igen :)

Hoppas ni får intervjutid snart :)

Tack så mycket! Ja precis så hoppas att det går snabbt nu då :)
  • Cutiie

• Cutiie

• Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-10 01:01:01 följande:

Äntligen!  

Hur länge fick ni vänta exakt? Tror väntetiden för oktober kommer ligga mellan 6-7 månader... :( 

Tack så mycket! ??????

Vi ansökte 30 september 2014 så fick vänta 6 månader och 10 dagar tills intervjumejlet kom.

Vi har Umeå enheten och intervjumejlet kom på eftermiddagen kl: 16.16 svensk tid.

Absolut jag skriver här när jag vet datum på intervjun! Lycka till ni med och hoppas att ni får intervjumejlet snart :)
  • Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-10 01:01:01 följande:

Äntligen!  

Oj förlåt blev en massa frågetecken efter första meningen men det skulle vara glada smileys haha :) :D
  • Dr Dörr

Flyktingströmmarna från framför allt Syrien gör att migrationsverket går på knäna just nu. Det beror lite på vart du är. Migrationsverket i uppsala tog 13 månader på sig...

Om han har gjort sin intervju är ni väl ändå i slutet på processen, får man hoppas. Min erfarenhet annars är att handläggaren på migrationsverket är helt vettig att prata med och kan ge ganska bra svar på väntetider och vad som återstår att göra.

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

18 dagar som vi väntar på beslut!!! :/

Någon som väntar på beslut ?

Hur långt har ni väntat ???

De säger att de har anställt 1000 personer och de verkligen måste ju gå fortare !!!

Hoppas alla er bra tur ..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid