• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • cecilin
    Tratten skrev 2015-04-27 12:13:34 följande:
    Nu har det hänt lite..söker från Filippinerna. Intervju gjord i Bangkok

Ansökan inskickad: 11 aug 2014
    Fick intervjumail: 30 jan 2014
    Intervju gjord: 16 mars 2015

Idag 27 april fick jag veta vi har en handläggare. 
    Får se vad som händer nu.. återkommer.
    Vad spännande! Hoppas det går fort för er nu. Vi hade intervju samma dag i Bangkok :) 

Vilken enhet tillhör ni?
  • Tratten
    cecilin skrev 2015-04-27 15:59:30 följande:
    Vad spännande! Hoppas det går fort för er nu. Vi hade intervju samma dag i Bangkok :) 

Vilken enhet tillhör ni?
    Va roligt...  vi kanske sågs där :)
    Vi har Örebro sist jag frågade. Men det kan ju ändras pga ärendet är elektroniskt eller hur.
  • Aeb

Min flickvän, amerikansk medborgare, som har ansökt om uppehållstillstånd för att bli min sambo, har följande status:

Ansökan: 23e november

Intervjumejl + komplettera med bilder: 23e april

Intervju: 14e maj 2015, Chicago

Vore uppskattat om så många som möjligt har som vana att dela med sig av motsvarande info!

• Baban
    Aeb skrev (null) följande:

Min flickvän, amerikansk medborgare, som har ansökt om uppehållstillstånd för att bli min sambo, har följande status:

Ansökan: 23e november

Intervjumejl + komplettera med bilder: 23e april

Intervju: 14e maj 2015, Chicago

Vore uppskattat om så många som möjligt har som vana att dela med sig av motsvarande info!

Grattis Grattis aeb

dem gar skickade intervju mail till alla som ansökat november och börjat skicka intervju till December ansökan,

en Persson fick intervju mail idag som ansökade 04 december.

hoppas allt går så fort för alla.
  • Ellaa

Hej, kul att höra att de flest börjar få intervjumailen och att nästan alla på tråden genomfört sina intervjuer!

Men varför verkar de ha så mycket tid för det - vart är beslutsfattarna? Så vitt jag förstått är det handläggarna som sköter arbetet innan och beslutsfattarna som sköter om besluten dvs det slutgiltiga. Men samtliga ärenden kan ju inte vara så svåra att besluta, förstår att de sitter med flera beslut men något måste ju hända. Om väntetiderna är 14 månader och verkar inte vara mindre än 9 månader så kommer ju nästan 95% kräva en JO-anmälan samt att förvaltningslagen inte efterföljs. 

Tycker att vi gör namninsamlingen nu, överlag informationsdelen brister det ju också, att de inte ens själva fått vetskap om informationen som anges på hemsidan. 

• toufik17

hej,

jag har varit i kontakt med migrationsverket alldeles nyss.
    vi fick intervjumejl den 14 april.
    hon kontaktade konsulatet den 15 april.
    fick tid den 16 april.
    nu när jag har pratat med migrationsverket så har de sagt till mig att de inte har fått något från konsulatet ännu.

man kan inte få handläggare förstås om de inte har ett underlag att utgå ifrån... VEM SKA MAN JAGA EGENTLIGEN ?????? 

• Donna90

Hej alla,
    Jag är verkligen med på en namninsamling. Nu börjar det bli för mycket. Jag förstår inte hur den svenska staten kan göra såhär mot sina egna medborgare, att tvingas isär från sin partner. Vad hände med mänskliga rättigheter, för de syns knappast i de icke humana väntetiderna som just nu finns. Att man ska vänta på beslut är en sak, men vem va jävlig nog att även lägga till att personen inte får vistas i landet under tiden? Det är ju bara positivt både för oss som ivrigt väntar och för att våra partners ska integrera sig snabbare in i det svenska samhället. De kommer ju hit förr eller senare iaf (förhoppningsvis) så att de inte kan vara här är väldigt dåligt. Det hade underlättat så mkt om de kunde vara här någon månad då och då tills beslutet tas. Men grundregeln säger ju att de inte får vara här under den tid ett beslut tas för då kan det bli avslag. För vilka grunder då tänker man? Varför skulle det påverka beslutet, det låter bara som att de vill jävlas så mkt de kan med oss. Om 3 dagar är vi inne på vår 7 månad av väntan utan handläggare. Sinnessjukt!

• Baban
    toufik17 skrev (null) följande:

hej,

jag har varit i kontakt med migrationsverket alldeles nyss.
    vi fick intervjumejl den 14 april.
    hon kontaktade konsulatet den 15 april.
    fick tid den 16 april.
    nu när jag har pratat med migrationsverket så har de sagt till mig att de inte har fått något från konsulatet ännu.

man kan inte få handläggare förstås om de inte har ett underlag att utgå ifrån... VEM SKA MAN JAGA EGENTLIGEN ?????? 

Hej toufik17

Hon kan kontakta med konsulatet och fråga,

Jag hörde att ibland ambassaden eller konsulatet glömma att skicka tillbaka till Sverige nät vi lämnade intervju.

När ansökade ni?

Vilken konsulatet hon intervjuad?
  • JamJam

Jag håller med om att en namninsamling behövs. Även om intervjumailen går ut nu vilket i sig är bra så innebär detta inte att handläggningstiden har förändrats. Vad jag har förstått efter samtal med migrationsverket kan det dröja ytterligare månader innan ett beslut kan fattas och nu har vi redan väntat i 6,5 månader så vi kommer med stor sannolikhet att överskrida väntetiden med 9 månader. Ensam kan man tyvärr inte påverka mycket men tillsammans kan vi nog göra våra röster hörda.

Det är inte rätt att behandlas på detta sätt och gå runt och vänta i ovisshet. Jag läser vad Smilla 75 från migrationsverket skriver: Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

Precis som hon/han säger så behöver vi rikta kritiken diåt. Och jag anser inte att man ska nöja sig och lämna denna diskussion och fråga bara för att man har fått ett beslut. Jag är mer än redo att sätta igång en namninsamling även utanför detta forum och gå ut till social medier. Det är en förvaltningslag som regeringen och därmed migrationsverket bryter mot och JO-anmälan finns och utreds för tidigare år men jag kan inte se varför detta inte kan/behöver belysas ännu mer. Vi kan inte bara nöja oss med att bita i det sura äpplet. Något måste förändras här. 

• JamJam

Och precis som du skriver Donna90 - om vi måste vänta i över 9 månader så behöver an ju se över den lagen/regeln som säger att partnern ej får vistas här under väntetiden. Den är helt och hållet skev och ogenomtänkt. Hur kan det vara så att asylsökande kan vistas här och vänta på beslut men partnerns riskerar att få avslag?? Om väntetiderna hade hållit sig under en resonlig tid såsom kanske 3-6 månader MAX - ja, då kanske man kan stå ut men 14 månader???????? 

Det är ett brott mot mänskliga rättigheter i allra högsta grad och mot oss som är medborgare i detta land och som vilken annan medborgare som helst bara vill leva och bo med våra partners. Det är inte ens en ansökan om bidrag eller ngt fifflande .....det är en hederlig förfrågan att få starta sitt liv med sin partner i det land man är uppvuxen, jobbar och betalar skatt. Men för det ska man straffas??!!!!
    Blir inte klok på det och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid