• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • stillwaiting
    jessib skrev 2015-04-22 23:14:07 följande:
    Du behöver söka förtur pga sjukdom, det är systemet för prioritering oavsett vad ambassaden säger, så som jag förstått det.
    Menar du 1,5 månad? Vilket datum sökte ni? Har ni alltid haft Göteborg som enhet? Önskar dig lycka till och snabbt svar!
    Det verkar så ja. Hur ansöker man om förtur?
    Ja, jag menar 1,5 månad sry. Vi ansökte 2:e Juli 2014, dock så efter intervjun som var den 31:e januari fick vi komplettera med ett dokument innan ansökan bokades tillbaka till MIG så vi skulle slippa göra det när väl ansökan kom till en handläggare. Vilket hade säkert dröjt ännu längre då. Personalen på ambassaden var hur grymma som helst. Myndigheterna dock i landet han kommer ifrån är inte riktigt med på uppdatera information då dem precis har börja hantera saker digitalt. Så det dröjde en stund innan vi fick ut ett jävla papper. Ansökan bokades komplett tillbaka till MIG den 7:e mars och då hamnade den i Göteborg efter några dagar bara. Det enda vi vet är ju då att den befinner sig där och väntar på att få en handläggare. Nu vet jag ju inte hur effektivt dem arbetar i Gbg men börjar bli lite segt nu.   

Vad menar du med om vi alltid har haft det? 

Mvh
  • jonus

har följt tråden länge.
    ansökan 22/8 2014
    intervju 15/2 2015
    beslut 23/4 2015

vet ej vad svaret är..

gift sedan ca 10mån

• Baban
    jonus skrev (null) följande:

har följt tråden länge.
    ansökan 22/8 2014
    intervju 15/2 2015
    beslut 23/4 2015

vet ej vad svaret är..

gift sedan ca 10mån

Grattis grattis Jonus

Hoppas bifall ( ja )

Håller tummarna om beslutet
  • Smilla75

Jag ser att det finns frågor kring de uppdaterade handläggningstiderna på Migrationsverkets hemsida. Det förstår jag och någon information kring dessa har inte kommunicerats internt inom verket. Det finns enheter som bara jobbar med pappersansökningar, med ärenden som sorterats ut från E3, med E3 osv. Klart är att tiden generellt vid komplett ansökan inte är 4 månader. Den har inte förändrats utan räkna med att 90 % även i fortsättningen får beslut inom 18 månader. Just nu skickar vi begäran till ambassad att kalla till intervju för novemberansökningar. Ni kan JO-anmäla vid längre väntetid än 9 månader. Det är dock helt lönlöst då flera sådana ärenden prövats med kritik mot verket. Det är inte hos Migrationsverket det generellt brister, anknytningsärendena har ökat markant pga att så många fått asyl med anhöriginvandring som följd. Vi ska nyanställa och utbilda. Det tar tid. Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

• Tratten

Hej!

Tror ni det hjälper att personligen gå till migrationsverkets kontor och böna och be för att de ska ta tag i ärendet mitt. Väntar på handläggare sen 1 månad tillbaka.
    Skickade in ansökan: 11 augusti 2014

Intervju gjord: 16 mars 2015

Jag ringer varje vecka och kollar läget.. de säger ingen handläggare än.
    Hänvisar till 18 mån.
    Jag tänkte gå personligen till migrationsverket och klaga och be att de tillsätter en handläggare. Har någon gjort så ? Är det lönt ?

• Anonym (Babylon)
    Smilla75 skrev (null) följande:

Jag ser att det finns frågor kring de uppdaterade handläggningstiderna på Migrationsverkets hemsida. Det förstår jag och någon information kring dessa har inte kommunicerats internt inom verket. Det finns enheter som bara jobbar med pappersansökningar, med ärenden som sorterats ut från E3, med E3 osv. Klart är att tiden generellt vid komplett ansökan inte är 4 månader. Den har inte förändrats utan räkna med att 90 % även i fortsättningen får beslut inom 18 månader. Just nu skickar vi begäran till ambassad att kalla till intervju för novemberansökningar. Ni kan JO-anmäla vid längre väntetid än 9 månader. Det är dock helt lönlöst då flera sådana ärenden prövats med kritik mot verket. Det är inte hos Migrationsverket det generellt brister, anknytningsärendena har ökat markant pga att så många fått asyl med anhöriginvandring som följd. Vi ska nyanställa och utbilda. Det tar tid. Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

hej smilla75

Vilket datum ansökte ni?

När fick ni intervjumail?

Vilken ambassad ska ni boka tid?
  • eelinn
    Anonym (Babylon) skrev 2015-04-23 23:26:29 följande:
    hej smilla75

Vilket datum ansökte ni?

När fick ni intervjumail?

Vilken ambassad ska ni boka tid?
    Smilla 75 jobbar som det verkar på migrationsverket hon har nog därför inte ansökt själv utan svarade bara på frågor kring väntetiderna :) 
  • eelinn
    Smilla75 skrev 2015-04-23 23:10:38 följande:

Men varför och vem i hela friden har satt 4 månader om ansökan är komplett? Det lurar ju alla vi som sitter i samma båt och man får falska förhoppningar och det blir ännu mer samtal till migrationsverket då dom flesta som väntat i över 4 månader undrar varför har vi inte fått svar ? Hur kan man ens ändra väntetider bara sådär och inte ens informera internt? För vem vill dom förfina det hela ? Det blir ju bara värre om man skriver väntetider som inte är sant.. Är väntetiden fortfarande 14 månader så kan dom ju skriva det igen då, så slipper folk få falska förhoppningar och börja ringa.. Är ju så jobbigt alltihop speciellt när man får falska förhoppningar sen blir man bara besviken.. :(
  • eelinn
    Tratten skrev 2015-04-23 23:23:05 följande:

Hej!

Tror ni det hjälper att personligen gå till migrationsverkets kontor och böna och be för att de ska ta tag i ärendet mitt. Väntar på handläggare sen 1 månad tillbaka.
    Skickade in ansökan: 11 augusti 2014

Intervju gjord: 16 mars 2015

Jag ringer varje vecka och kollar läget.. de säger ingen handläggare än.
    Hänvisar till 18 mån.
    Jag tänkte gå personligen till migrationsverket och klaga och be att de tillsätter en handläggare. Har någon gjort så ? Är det lönt ?

Tror dessvärre inte det hjälper att tränga sig före i kön tyvärr... Vi har ansökt i september men det är många som ansökt före både dig och mig som inte fått svar ännu.. Det bästa är nog bara att snällt vänta.

Lycka till :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid