• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • toufik17

Jävlar vad det ta tid... min fru har ansökt den 9 oktober, vi fick mejl 15 april för och göra intervju, som tur fick hon tid hos konsulaten dagen efter för och genomföra sin intervju i tunisien, än idag så har hon inte fått handläggare, vi har bifogat allt, bilder, vigselbeviset, familjebeviset, kopia av passet, hon har gjort intervju dessutom, vad är det som tar tid när allt är självklart.
    Begriper inte det hela.
    //T

• jessib
    toufik17 skrev 2015-04-23 10:38:23 följande:

Jävlar vad det ta tid... min fru har ansökt den 9 oktober, vi fick mejl 15 april för och göra intervju, som tur fick hon tid hos konsulaten dagen efter för och genomföra sin intervju i tunisien, än idag så har hon inte fått handläggare, vi har bifogat allt, bilder, vigselbeviset, familjebeviset, kopia av passet, hon har gjort intervju dessutom, vad är det som tar tid när allt är självklart.

Begriper inte det hela.

//T

Hej! Vi är många som sökt i mitten av augusti/början av september, och har väntat 1-1,5 månad efter intervju med "klara" ärenden. Så att ni har väntat en vecka är tyvärr inte så mycket. De verkar ha segat ner sig...
  • toufik17
    jessib skrev 2015-04-23 11:36:27 följande:
    Hej! Vi är många som sökt i mitten av augusti/början av september, och har väntat 1-1,5 månad efter intervju med "klara" ärenden. Så att ni har väntat en vecka är tyvärr inte så mycket. De verkar ha segat ner sig...
    hej,
    jag klagar inte på en veckas väntetid eller 5 månaders väntetid.
    utan det jag undrar, hur svårt kan det vara att ta ett beslut???
    om det är brist på personal så får dem se till att anställa mera personal.... lösningar finns för och minska folks lidande
  • Anonym (2015)
    toufik17 skrev 2015-04-23 11:54:02 följande:
    hej,
    jag klagar inte på en veckas väntetid eller 5 månaders väntetid.
    utan det jag undrar, hur svårt kan det vara att ta ett beslut???
    om det är brist på personal så får dem se till att anställa mera personal.... lösningar finns för och minska folks lidande
    Det är deras system (politiker) att göra folk lida. Jag tror inte att det handlar om personal!! Om anknytning behöver man inte vänta 18 månader.

Helt sjukt
  • Baban

Hej alla

Undrar att vilket datum ansökan som fick intervjumail idag eller den här veckan?

Vem vet?

• G87

Hej!

Någon som vet var man ska sända graviditetsintyget?

Med vänlig hälsning, G87

• Anonym (väntar)

vi gjorde intervjun förra veckan, men jag undrar om dom normalt skall ta kort/finger avtryck när man kommer in på intervjun. Jag fick för mig det av någon anledning men min man behövde inte göra något sånt alls.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur lång väntetiden är ungefär mellan intervju och beslut, går det att få reda på vilken månad dom arbetar med?

• eelinn
    Anonym (väntar) skrev 2015-04-23 20:04:19 följande:

vi gjorde intervjun förra veckan, men jag undrar om dom normalt skall ta kort/finger avtryck när man kommer in på intervjun. Jag fick för mig det av någon anledning men min man behövde inte göra något sånt alls.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur lång väntetiden är ungefär mellan intervju och beslut, går det att få reda på vilken månad dom arbetar med?

Hej! Min sambo fick ta kort och fingeravtryck och de sa att det var för TUT kortet. Vi gjorde intervjun i början på mars och vi ansökte 17 september 2014. Inget svar ännu vi väntar på beslut . Har för mig jag läst här i tråden att någon frågat och de har sagt att de jobbar med juni/juli 2014 och sedan augusti 2014. Kan ju vara två olika enheter. 
    När ansökte ni ? :) 
    Lycka till hoppas ni får positivt beslut snart! 
  • Anonym (väntar)

jag undrar varför dom inte tog kort eller finger avtryck.... det låter konstigt tycker jag.

vi ansökte den 25e oktober

• eelinn

Det kanske är olika från ambassad i olika länder, vissa ambassader kanske tar fingeravtryck och kort när det är klart om positivt beslut. Dock tillverkas ju kortet i Sverige och skickas sedan till ambassaden.. Tror inte ni behöver vara orolig men ring och kolla med ambassaden om det är något som inte behövs eller om dom glömde bort det helt och hållet? Tror som sagt det är ingen fara men ring så får ni säkert ett lugnande svar :) Kanske någon annan här i tråden som kan svara på om de fick ta kort eller inte :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid