• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • eelinn
    frippis skrev 2015-04-24 00:22:49 följande:

Jag skickade in en begäran till migrationsverket om att få ut offentliga handlingar som visade hur de kommit fram till väntetiderna publicerade på hemsidan.

Jag fick denna fil till svar:
    www.filedropper.com/vntetideranknytning

Åh spännande!!
    Har skrivit till bemötandeombudsmannen också att hur kan dom ändra tiderna utan att ens informera anställda internt, är det bara jag som tycker det är helt sjukt? Speciellt när dom inte ens följs, vem vill dom lura egentligen?
    Både dom och vi som blir drabbade..
    Tycker alla kan skriva till denna ombudsman om ni inte redan gjort det för ju mer synpunkter som kommer in desto bättre då detta inte är accetabelt, tycker jag iaf..

Jag kan dock inte öppna den filen får bara upp en hemsida med massa reklam, dock stämmer adressen som står.. Hur ser den ut för dig? :)
  • doroteis
    eelinn skrev 2015-04-24 00:01:56 följande:
    Men varför och vem i hela friden har satt 4 månader om ansökan är komplett? Det lurar ju alla vi som sitter i samma båt och man får falska förhoppningar och det blir ännu mer samtal till migrationsverket då dom flesta som väntat i över 4 månader undrar varför har vi inte fått svar ? Hur kan man ens ändra väntetider bara sådär och inte ens informera internt? För vem vill dom förfina det hela ? Det blir ju bara värre om man skriver väntetider som inte är sant.. Är väntetiden fortfarande 14 månader så kan dom ju skriva det igen då, så slipper folk få falska förhoppningar och börja ringa.. Är ju så jobbigt alltihop speciellt när man får falska förhoppningar sen blir man bara besviken.. :(
    Hej
    Ja du eelinn. Lika upprörd som du över detta som skrevs. Tänk att jag sa detta till min man att det säkert var endast för att se bra ut. Då sa han emot med att så kan det inte vara för det är en myndighet och de måste ha väl tänkt igenom och planerat sitt arbete innan de kan skriva ut på hemsidan och de kan inte lura folk. Tänkte att han hade rätt för det är ju trots allt en myndighet. Men detta är ju faktiskt inte riktigt klokt. Här trodde man att de ordnat med något för att verkligen snabba på denna hemska och långdragna process men vad de endast gjort är att gå ut med osanna uppgifter på hemsidan utan grund. Något måste ju göras om migrationsverket inte kan lösa denna kris de har hamnat i för det är faktiskt människor som tvingas leva ifrån varandra under mycket lång tid. Om inte annat så borde man försöka bortse ifrån regeln om att partnern inte får vara här under väntetiden åtminstone tills de kan hålla humana väntetider.
  • doroteis
    frippis skrev 2015-04-24 00:22:49 följande:

Jag skickade in en begäran till migrationsverket om att få ut offentliga handlingar som visade hur de kommit fram till väntetiderna publicerade på hemsidan.

Jag fick denna fil till svar:
    www.filedropper.com/vntetideranknytning

Jättebra ! Men kan inte öppna länken. Skulle vara intressant att läsa svaret.
  • Tratten
    eelinn skrev 2015-04-24 00:29:27 följande:
    Åh spännande!!
    Har skrivit till bemötandeombudsmannen också att hur kan dom ändra tiderna utan att ens informera anställda internt, är det bara jag som tycker det är helt sjukt? Speciellt när dom inte ens följs, vem vill dom lura egentligen?
    Både dom och vi som blir drabbade..
    Tycker alla kan skriva till denna ombudsman om ni inte redan gjort det för ju mer synpunkter som kommer in desto bättre då detta inte är accetabelt, tycker jag iaf..

Jag kan dock inte öppna den filen får bara upp en hemsida med massa reklam, dock stämmer adressen som står.. Hur ser den ut för dig? :)
    Jo det är rätt adress.  Du måste läsa vad som står på sidan. Det står "download this file"  tryck där och fyll i sen koden som står under och vipps så laddas excel filen ner till din dator.
  • AAke
    stuck in iraq skrev 2015-04-22 22:47:45 följande:
    Nej foton visar man upp i samband med intervjun i webbansökan kan du inte skicka in foton men vad jag vet så under intervjun vill dem bara se foto men dom behåller inte dem men ni kan alltid fråga om dem vill ha fotona.
    kan och kan...
    jag skickade med en bröllopsbild med min familj i själva ansökan (på webben)
  • AAke

min fru hade intervju igår, 60 minuter och "förhör" med samma frågor som i ansökan, där dom frågade om när vi har träffats vid dom olika tillfällena, även var vi har gift oss (min fru glömde namnet på Stadshuset)

men i alla fall så sa dom på ambassaden att det skulle ta "2 månader ++" innan beslut kommer.

• frippis

Som tratten skrev så är det rätt adress, men man måste klicka lite för att få filen.
    Men för er som inte lyckas få igen den så är det en excelfil med statistik över hur många som fått beslut efter visst många månader. Så inget superspännande.
    Det som är intressant är att det istort sett är samma väntetid som förut för 90%

De har bara valt att tolka statistiken annorlunda.
    Jag antar att de med kortare tid än 4 mån är de som inte behöver göra intervju alls. Vilka det nu är. Barn till föräldrar kanske?

• Jakob88

Pratade med Sundsvalls enheten idag och tjejen där sa att dem börjat skicka ut email för intervju bokning för de som sökt i November

• Baban
    Jakob88 skrev (null) följande:

Pratade med Sundsvalls enheten idag och tjejen där sa att dem börjat skicka ut email för intervju bokning för de som sökt i November

Tack jakob88

Jag också i Sundsvall enhet , hoppas dem kan skicka ut intervju email till alla som sökte november den här månad och börja skicka ut med december och januari nästa månad .
  • Jakob88
    Baban skrev 2015-04-24 17:47:10 följande:

Tack jakob88

Jag också i Sundsvall enhet , hoppas dem kan skicka ut intervju email till alla som sökte november den här månad och börja skicka ut med december och januari nästa månad .

Hoppas jag med min fru sökte i Januari så nu hoppas jag det händer något
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid