• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Donna90

Om man nu ska rikta kritiken till regeringen, hur ska man då göra? Vem ska kontaktas, var kan man lyfta denna fråga utanför detta forum? Migrationsministern Morgan Johansson? Hur lyckas man få tag i honom? Något behövs göras, så länge vi bara klagar här kommer vi ju ingenstans.

• stuck in iraq

Jag mailade migrationsverket gällande väntetiderna :

Min fråga:

Hej jag undrar bara är det

fortfarande 14 månader till beslut som gäller för webbansökan? Jag har hört att webb och pappers ansökningarna har slagits ihop och att det är 18 månader för båda stämmer detta? Tacksam för svar mvh. Svar från migrationsverket:

I dagsläget är det samma väntetider för beslut både för en ansökan genomförd på blankett och webben, oavsett vilket tillväga sätt du väljer att lämna in din ansökan så försöker Migrationsverket handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan handläggningstiden bli längre.

Alla uppgifter finns med:

En ansökan som innehåller den :information och de dokument som behövs för att en handläggare ska kunna fatta ett beslut, anses vara en ansökan där alla uppgifter finns med.

Om någon information saknas:

En ansökan som saknar något dokument eller behöver utredas mera tar längre tid för Migrationsverket att handlägga. Migrationsverket tar kontakt med dig om ansökan behöver kompletteras med mer information. När ett beslut är taget kommer Migrationsverket att skicka det till dig.

Om information saknas och mer utredning behöver göras:

Om en ansökan saknar flera dokument eller behöver utredas mer än vanligt påverkar detta handläggningstiden. Det kan till exempel vara att Migrationsverket behöver träffa den som gjort ansökan eller familjemedlemmen på intervju eller granska informationen i ansökan. Migrationsverket tar kontakt med dig om ansökan behöver kompletteras med mer information. När ett beslut är taget kommer Migrationsverket att skicka det till dig. Förstod inte riktigt vad dem menar menar dem att det är som innan 18 för pappers och 14 för webb lr 18 för båda papper o webb???

• AAke

en namninsamling känns helt meningslöst.
    tänkte ni gå runt på gator och torg för att samla in namn?
    en lista med typ 50 namn eller vad det kan bli kommer då inte ge någon som helst effekt...

• JamJam
    AAke skrev 2015-04-29 12:57:01 följande:

en namninsamling känns helt meningslöst.
    tänkte ni gå runt på gator och torg för att samla in namn?
    en lista med typ 50 namn eller vad det kan bli kommer då inte ge någon som helst effekt...

AAke - det som är meningslöst är din negativa attityd just nu. 

Vi lever inte på 50-talet där namninsamling sker enbart på gator och torg. Vi lever i en digitaliserad värld där kommunikation i majoritet sker över sociala medier - det är också där man kan belysa problemet.

Jag kommer ALDRIG att förstå människor med en "det kommer ändå inte att funka så lika bra att bara sitta här och ta skiten" mentalitet. Det är så oerhört sorgligt. 
    Jag gör hellre "meningslösa" saker än att bara böja mig framåt och ta skiten.
    Ursäkta min något arga attityd men jag är verkligen förbannad på denna situation och blir så ledsen över en så pessimistisk attityd.

Håller i skrivandets stund att läsa lite kring hur man bäst går tillväga för att väcka uppmärksamhet i en fråga. Jag håller er uppdaterade så gott jag kan.
  • AAke
    JamJam skrev 2015-04-29 13:03:46 följande:
    AAke - det som är meningslöst är din negativa attityd just nu. 

Vi lever inte på 50-talet där namninsamling sker enbart på gator och torg. Vi lever i en digitaliserad värld där kommunikation i majoritet sker över sociala medier - det är också där man kan belysa problemet.

Jag kommer ALDRIG att förstå människor med en "det kommer ändå inte att funka så lika bra att bara sitta här och ta skiten" mentalitet. Det är så oerhört sorgligt. 
    Jag gör hellre "meningslösa" saker än att bara böja mig framåt och ta skiten.
    Ursäkta min något arga attityd men jag är verkligen förbannad på denna situation och blir så ledsen över en så pessimistisk attityd.

Håller i skrivandets stund att läsa lite kring hur man bäst går tillväga för att väcka uppmärksamhet i en fråga. Jag håller er uppdaterade så gott jag kan.
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
  • JamJam
    AAke skrev 2015-04-29 13:59:40 följande:
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
    Det är en hårfin linje mellan realistisk och pessimistisk. Se över hur du uttrycker dig för att inte förväxlas med det ena eller det andra. Man kan inte döma ut en handling som misslyckad för att det inte gick som planerat första gången. Det må komma fler med det förslaget och jag tycker att man kan stötta dessa istället för att tycka att de är "värdelösa"

Sen tycker jag att om man ska den synen på att folk vill starta namninsamling eller liknande så gör då istället något själv då.
    Hur vågar du kritisera ett försök till förbättring om du inte ens själv kan komma med ett motbud? Sitt du där och vänta på bättre dagar eller på att bara skriva ner ditt namn.

Vem vet vad en namninsamling kan leda till - det kan leda till medier och nyheter. Information till samhället om vad tusentals av oss får genomgå för att få leva med våra partners. Man börjar inte bygga hus uppifrån ner......
  • AAke
    JamJam skrev 2015-04-29 14:13:11 följande:
    Det är en hårfin linje mellan realistisk och pessimistisk. Se över hur du uttrycker dig för att inte förväxlas med det ena eller det andra. Man kan inte döma ut en handling som misslyckad för att det inte gick som planerat första gången. Det må komma fler med det förslaget och jag tycker att man kan stötta dessa istället för att tycka att de är "värdelösa"

Sen tycker jag att om man ska den synen på att folk vill starta namninsamling eller liknande så gör då istället något själv då.
    Hur vågar du kritisera ett försök till förbättring om du inte ens själv kan komma med ett motbud? Sitt du där och vänta på bättre dagar eller på att bara skriva ner ditt namn.

Vem vet vad en namninsamling kan leda till - det kan leda till medier och nyheter. Information till samhället om vad tusentals av oss får genomgå för att få leva med våra partners. Man börjar inte bygga hus uppifrån ner......
    hur jag vågar?
    det skrev jag väl i förra inlägget?

kolla på denna sida namninsamling.se/
    den är full av misslyckade namninsamlingar, det går även att söka efter "migrationsverket" det finns en hel del namninsamlingar på folk som vill att någon inte ska bli utvisad, någon hade 7(!) underskrifter, en annan 143 men det gör nog ingen större skillnad.
    jag tror att vi behöver över 5000 underskrifter för att det ska kunna ge någon som helst effekt.

för att kunna nå dit så krävs ett större engagemang av flera personer, att endast skriva ut länken här kommer som sagt inte att ge många underskrifter.
  • eelinn
    toufik17 skrev 2015-04-29 08:50:10 följande:

hej,

jag har varit i kontakt med migrationsverket alldeles nyss.
    vi fick intervjumejl den 14 april.
    hon kontaktade konsulatet den 15 april.
    fick tid den 16 april.
    nu när jag har pratat med migrationsverket så har de sagt till mig att de inte har fått något från konsulatet ännu.

man kan inte få handläggare förstås om de inte har ett underlag att utgå ifrån... VEM SKA MAN JAGA EGENTLIGEN ?????? 

Är ju konsulatet/ambassaden du måste jaga då det är deras ansvar och jobb att skicka in detta till migrationsverket. Migrationsverket kommer inte ringa och fråga efter dina papper.. Såg en här i tråden för inte så längesedan och deras papper hade inte skickats in på flera månader!!
    Så det är ambassaden du ska ringa och påminna :) Dock när vi gjorde intervju så sa ambassaden att det kan ta några veckor innan det kommer till migrationsverket..
  • eelinn
    JamJam skrev 2015-04-29 10:05:29 följande:

Och precis som du skriver Donna90 - om vi måste vänta i över 9 månader så behöver an ju se över den lagen/regeln som säger att partnern ej får vistas här under väntetiden. Den är helt och hållet skev och ogenomtänkt. Hur kan det vara så att asylsökande kan vistas här och vänta på beslut men partnerns riskerar att få avslag?? Om väntetiderna hade hållit sig under en resonlig tid såsom kanske 3-6 månader MAX - ja, då kanske man kan stå ut men 14 månader???????? 

Det är ett brott mot mänskliga rättigheter i allra högsta grad och mot oss som är medborgare i detta land och som vilken annan medborgare som helst bara vill leva och bo med våra partners. Det är inte ens en ansökan om bidrag eller ngt fifflande .....det är en hederlig förfrågan att få starta sitt liv med sin partner i det land man är uppvuxen, jobbar och betalar skatt. Men för det ska man straffas??!!!!
    Blir inte klok på det och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

Frågade samma just angående att partnern inte får stanna här under väntetiden men till svar fick jag att OM dom gör avslag så finns det risk/har funnits personer som "försvinner" i Sverige och inte åker tillbaka till sitt hemland.. Men det är ju konstigt ändå tycker jag för om vi säger att man får avslag, kommer inte partnern kunna få komma och hälsa på då som turist? Min partner tex är ju viseringsfri i 3 månader så han behöver inte ens ansöka om visum om han vill åka till sverige.. Ja man undrar ju hur dom egentligen tänker..? Ett tips som jag tycker vi alla kan hjälpas åt med är att skriva om detta till bemötandeombudsmannen, där kan man lämna synpunkter och klagomål, ju fler som gör det desto bättre. Inte säkert att det hjälper men gör vi inget så kommer det ju defintivt inte att hända, allt är värt ett försök istället för att bara sitta och göra ingenting. Gör vi något så vet ju ju ialla fall att vi gör vårt bästa. Har redan skrivit till henne angående väntetiderna som ingen tyckas veta något om.
  • toufik17
    eelinn skrev 2015-04-29 15:13:02 följande:
    Frågade samma just angående att partnern inte får stanna här under väntetiden men till svar fick jag att OM dom gör avslag så finns det risk/har funnits personer som "försvinner" i Sverige och inte åker tillbaka till sitt hemland.. Men det är ju konstigt ändå tycker jag för om vi säger att man får avslag, kommer inte partnern kunna få komma och hälsa på då som turist? Min partner tex är ju viseringsfri i 3 månader så han behöver inte ens ansöka om visum om han vill åka till sverige.. Ja man undrar ju hur dom egentligen tänker..? Ett tips som jag tycker vi alla kan hjälpas åt med är att skriva om detta till bemötandeombudsmannen, där kan man lämna synpunkter och klagomål, ju fler som gör det desto bättre. Inte säkert att det hjälper men gör vi inget så kommer det ju defintivt inte att hända, allt är värt ett försök istället för att bara sitta och göra ingenting. Gör vi något så vet ju ju ialla fall att vi gör vårt bästa. Har redan skrivit till henne angående väntetiderna som ingen tyckas veta något om.
    joo det är sant eelinn... ska vänta en vecka till och se om det resulterar något.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid