• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-30 14:53:05 följande:
    Hej! Kunde de ge dig förklaring på varför du hamnat där? För lite bevis (ni är ju fan gifta dock)? Varför ska ni utredas? Är det inte nästan 99.9% som måste genomgå intervjun? Inte båda såklart men partnern som ska flytta till Sverige måste väl alltid göra intervjun!

Förstår inte varför NI ska utredas, gav ni de mycket bevis förutom vigselbevis? Var intervjun lång eller kort? Frågar alla möjliga frågor - försöker hitta logik i varför det tar en sådan tid!!!!!! Vad arg man blir. 9 jåvla månder snart..... Ni är gifta, snacka om att de inte försöker göra deras arbete mer effektivt. Värst av allt är att inget kollat på ert fall, så vardör har ni hamnat där? Vad frågade du de när du ringde för att de skulle nämna vilken stapel ert ärende ligger i?

Googla om det, du kommer se andra som gjort det. Använd lite därifrån och förvaltningslagen och skriv din egen process tryck på att ni är gifta!!!

Kram!!
    Nej ni har missförstått vad jag skivit. Ursäkta. Jag har jobbat natt några dagar i rad nu. Är något trött.

För att svara på din fråga:

VI (jag och min man) ska inte utredas mer än någon annan ansökan.
    NI (alla vars partner har genomgått en intervju) faller under samma kategori och stapel (väntetid om mer än nio månader).

Detta var endast för att vidarebefordra information till er andra. Mitt ärende ligger fortfarande i kö. dvs inget har hänt sen efter intervjun, precis som ni andra.
    Och det är därför jag hörde av mig till migv. Skrev mail med vanliga undran om "varför händer ingenting på växjöenheten etc."
    Samtidigt frågade jag om väntetiderna.

Ingen har sagt att vi ska utredas mer än någon annan. Ja ellaa, precis, 99.9% av alla har en partner som måste genomgå intervjun - thats my point! Detta är standard. Om informations saknas och mer utredning behövs göras = intervju måste göras och informationen måste hanteras och utredas = längre än 9 månaders väntetid.

Det är klart att jag trycker på att vi är gifta och allt det där, gör ingen skillnad i denna enhet.

PS. Vi är många som väntar på svar som ansökt i Aug. Någonting är allvarligt fel med denna myndighet
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 15:28:42 följande:
    Nej ni har missförstått vad jag skivit. Ursäkta. Jag har jobbat natt några dagar i rad nu. Är något trött.

För att svara på din fråga:

VI (jag och min man) ska inte utredas mer än någon annan ansökan.
    NI (alla vars partner har genomgått en intervju) faller under samma kategori och stapel (väntetid om mer än nio månader).

Detta var endast för att vidarebefordra information till er andra. Mitt ärende ligger fortfarande i kö. dvs inget har hänt sen efter intervjun, precis som ni andra.
    Och det är därför jag hörde av mig till migv. Skrev mail med vanliga undran om "varför händer ingenting på växjöenheten etc."
    Samtidigt frågade jag om väntetiderna.

Ingen har sagt att vi ska utredas mer än någon annan. Ja ellaa, precis, 99.9% av alla har en partner som måste genomgå intervjun - thats my point! Detta är standard. Om informations saknas och mer utredning behövs göras = intervju måste göras och informationen måste hanteras och utredas = längre än 9 månaders väntetid.

Det är klart att jag trycker på att vi är gifta och allt det där, gör ingen skillnad i denna enhet.

PS. Vi är många som väntar på svar som ansökt i Aug. Någonting är allvarligt fel med denna myndighet
    Ja, det blir ju sjukt missvisande information på hemsidan om 9+ är för de som måste utredas, men alltså är samma sak som att gå på intervju, då faller ju 99,9 in i denna kategorin. Då känns det som siffrorna på webben är ett spel för galleriet, pga JO-utredningen kanske? Nu ger de bara hopp till alla, i onödan.

Vi har väntat exakt åtta månader på söndag, sökte början av september. Så fattar INTE vad de håller på med... Beslutsfattarna tog semester?
  • Anonym (va??)
    jessib skrev 2015-04-30 15:46:43 följande:
    Ja, det blir ju sjukt missvisande information på hemsidan om 9+ är för de som måste utredas, men alltså är samma sak som att gå på intervju, då faller ju 99,9 in i denna kategorin. Då känns det som siffrorna på webben är ett spel för galleriet, pga JO-utredningen kanske? Nu ger de bara hopp till alla, i onödan.

Vi har väntat exakt åtta månader på söndag, sökte början av september. Så fattar INTE vad de håller på med... Beslutsfattarna tog semester?
    Exakt!

Jag hoppas detta löser sig snart och att beslutsfattandet kommer igång igen. Detta är tragiskt.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-30 14:53:05 följande:
    Hej! Kunde de ge dig förklaring på varför du hamnat där? För lite bevis (ni är ju fan gifta dock)? Varför ska ni utredas? Är det inte nästan 99.9% som måste genomgå intervjun? Inte båda såklart men partnern som ska flytta till Sverige måste väl alltid göra intervjun!

Förstår inte varför NI ska utredas, gav ni de mycket bevis förutom vigselbevis? Var intervjun lång eller kort? Frågar alla möjliga frågor - försöker hitta logik i varför det tar en sådan tid!!!!!! Vad arg man blir. 9 jåvla månder snart..... Ni är gifta, snacka om att de inte försöker göra deras arbete mer effektivt. Värst av allt är att inget kollat på ert fall, så vardör har ni hamnat där? Vad frågade du de när du ringde för att de skulle nämna vilken stapel ert ärende ligger i?

Googla om det, du kommer se andra som gjort det. Använd lite därifrån och förvaltningslagen och skriv din egen process tryck på att ni är gifta!!!

Kram!!
    Förlåt svarade inte på din fråga. Bevis: Vigselbevis, varit registrerade som gifta hos skatteverket sen bröllop för några år sedan, gemensamma adresser i tre länder, konton etc.

Han fick ca fyra frågor under intervjun, typ, vad heter din fru/när är hon född, var ska ni bo (adress), vad är ditt yrke, är det ett skenäktenskap?
    Dessa frågor är det migv. som skickar till ambassaden efter den första genomgången av ansökan innan intervjun. OM det skulle vara några frågetecken gällande vår ansökan och om det inte skulle vara ett solklart fall är jag övertygad om att han hade fått fler och mer komplicerade frågor att svara på.

Tog inte många minuter kan jag säga. Plus att vi träffat kvinnan på ambassaden många gånger innan eftersom jag bott i landet och hämtat både körkort och pass.

Jag fattar ingenting.

Panik!
  • Elaaunna

De här på MIG Växjös enhet är inte riktigt kloka, inkompetenta, oprofessionella, otrevliga osv! Tycker synd om alla som hamnar hos de! Inkl. mig själv!

• cecilin

Hej!

Det blir man riktigt knäpp på är alla olika svar man får, ingen på migv som verkar veta vad det är som gäller! Igår fick jag det förklarat för mig att komplett ansökan är då ingen intervju behövs (4 månader), och är den sökande inte EU-medborgare krävs intervju ändå.

Mer utredning, alltså mer än 9 månader, är de fall där mer utredning krävs; inte då ansökan anses vara komplett och alla papper finns med osv.

Kvinnan sa även att handläggarna får order uppifrån om vad som är prio1, mejl om intervju, beslut osv. Så förhoppningsvis börjar besluten komma snart...

Men om jag ringer på måndag får jag nog ett annat svar :)

Att vara gifta har ingen betydelse för om ett förhållande är seriöst eller inte trodde jag? Är det inte mer papper som ska granskas och visas?

• Anonym (va??)
    cecilin skrev 2015-04-30 18:09:01 följande:

Hej!

Det blir man riktigt knäpp på är alla olika svar man får, ingen på migv som verkar veta vad det är som gäller! Igår fick jag det förklarat för mig att komplett ansökan är då ingen intervju behövs (4 månader), och är den sökande inte EU-medborgare krävs intervju ändå.

Mer utredning, alltså mer än 9 månader, är de fall där mer utredning krävs; inte då ansökan anses vara komplett och alla papper finns med osv.

Kvinnan sa även att handläggarna får order uppifrån om vad som är prio1, mejl om intervju, beslut osv. Så förhoppningsvis börjar besluten komma snart...

Men om jag ringer på måndag får jag nog ett annat svar :)

Att vara gifta har ingen betydelse för om ett förhållande är seriöst eller inte trodde jag? Är det inte mer papper som ska granskas och visas?

Nej om man är gift eller inte ska inte spela någon roll men det tycks göra det ändå eftersom migv. ber om papperna som bevis. Utredning krävs kanske ändå, men det är bara ett ytterligare underlag att ta ställning till om det är äkta eller ej. På samma sätt som sambos kan skicka in att de levt på samma adress - men kanske inte alls bott ihop.
    Vad vet jag.
    Vi ska vara lika inför lagen, men jag kan inte tänka mig att det subjektiva inte spelar in när en beslutsfattare sitter med ärendet med en gift man från Australien som ansökt. Har han gift sig med en svenska flera år innan för att få ynnesten att bo i detta land i framtiden? Tror inte Migrationsverket tänker så. Dom anställda framstår ju ändå inte som överdrivet professionella i övrigt, så varför skulle dom kunna vara det i sin objektivitet? 

Jag håller med dig att det är snurrigt. Så här stod det i svaret jag fick:

"Den typen av ansökning som ni har gjort har en enligt våra nya handläggningstider en handläggningstid om minst nio månader. Detta då denna typ av ansökan aldrig är komplett från början då en intervju ska göras".

Vet inte vem som har rätt och i ärlighetens namn är detta det mest förvirrande och psykiskt utmattande jag någonsin upplevt. Hoppas du har rätt om att besluten snart kommer igång och att det går i rasande fart för oss alla som väntar!

• Chocolate

Hej,

undrar om någon av er kanske kan hjälpa mig då jag inte hittar ett tydligt svar på mina frågor. Min pojkvän bor i Spanien och har permanent uppehållstillstånd där. Vi har tänkt att han ska flytta hit och ansöka om uppehållstillstånd som "blivande sambo/planerar att gifta dig" då det känns det lättaste alternativet.

Han har precis ansökt om att få status som varaktigt bosatt i Spanien, vilket ger honom ungefär samma rättigheter som en EU-medborgare. Har fått info från MIG att en person med denna status kan vänta i Sverige tills beslut fattas i ärendet.

Nu till frågan, ska vi skicka in ansökan redan nu (pga de hemska väntetiderna) eller vänta tills han får det nya ID.kortet? Alltså om man söker som blivande sambo står det bara "och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland." Men det visas ju redan på hans nuvarande spanska ID? Dei kundtjänst har inga bra svar utan säger att det kan den kommande handläggaren svara på. Men jag vill inte riskera att få ännu längre väntetid genomkomplettering?

All info om varaktigt bosatta i EU handlar om att söka uppehållstillstånd genom studier eller arbete, ingenting om sambos/gifta personer?

• Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 19:15:59 följande:
    Nej om man är gift eller inte ska inte spela någon roll men det tycks göra det ändå eftersom migv. ber om papperna som bevis. Utredning krävs kanske ändå, men det är bara ett ytterligare underlag att ta ställning till om det är äkta eller ej. På samma sätt som sambos kan skicka in att de levt på samma adress - men kanske inte alls bott ihop.
    Vad vet jag.
    Vi ska vara lika inför lagen, men jag kan inte tänka mig att det subjektiva inte spelar in när en beslutsfattare sitter med ärendet med en gift man från Australien som ansökt. Har han gift sig med en svenska flera år innan för att få ynnesten att bo i detta land i framtiden? Tror inte Migrationsverket tänker så. Dom anställda framstår ju ändå inte som överdrivet professionella i övrigt, så varför skulle dom kunna vara det i sin objektivitet? 

Jag håller med dig att det är snurrigt. Så här stod det i svaret jag fick:

"Den typen av ansökning som ni har gjort har en enligt våra nya handläggningstider en handläggningstid om minst nio månader. Detta då denna typ av ansökan aldrig är komplett från början då en intervju ska göras".

Vet inte vem som har rätt och i ärlighetens namn är detta det mest förvirrande och psykiskt utmattande jag någonsin upplevt. Hoppas du har rätt om att besluten snart kommer igång och att det går i rasande fart för oss alla som väntar!
    Precis, giftemål spelar ingen roll när det gäller beslutsfattandet dvs att det går inte snabbare för att man är gift men de vill ändå ha bevis för utredningens skull dvs att de kommer bedöma utifrån att ni är gift te x från par som träffats utomlands och haft långdistans (bara ett exempel) därav säkert också frågorna man får under intervjun.  

Hur professionella de är kan jag inte uttala mig om, jobbat på en förvaltningsmyndighet innan där de var nog mer hatade är Migrationsverket men när jag väl började jobba där inne så var det KAOS - oss handläggare var bara egentligen små marionetter. Som Smiley75 skrev, handläggarna är lika ?. Men onekligen är det kris hos de, det är helt oacceptabelt att INGET händer. 

"Den typen av ansökan som ni har gjort" är det inte vad de flesta gör för ansökan iaf? Och om det är så att det tar 9 månader hur kunde det ta 3-4 månader för vissa för ett år sedan, och jag talar om amerikanska medborgare (från andra tråden). Vad fan tror de inte att det finns sidor på nätet där folk delar med sig - hur kan det ta trippelt så mycket tid nu?!?! Och samtliga där gjorde sina intervjuer!!!! 

Skitsnack om det här med EU-medborgare ska ta mindre tid, om man är EU  medborgare så har man rätt att jobba i Sverige och vistas i Sverige enligt EU-rätt. Så vad ska de ansöka hos Migrationsverket - och sen när grundar sig snabbheten av beslutsfattande utifrån vart man är ifrån!? Det är diskriminering då! Så bara för att man är EU medborgare så kan man inte hitta på äktenskap eller? Helt sjukt. 

Det som också är märkligt är att det finns 3 staplar med väntetider - så vilka faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader. De som har gjort en halvintervju eller? Förlåt om jag är ironisk men detta är påfrestande som FAN! Nästan så att jag vill ringa och önskar att de säger samma sak till mig för att sätta de på plats, jag kan ta informationen men DÅ ska det ha relevans. Så om man har fått förklarat att första stapel 4 månader är de som slipper intervjun (hur många procent av alla ansökande slipper intervjun? Och vilka då faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader.

Om nästan 99,9% av oss faller på stapel 3 - vart faller de som har fått nekande pga tidigare asyl - faller vi i samma kategori som de då också? 

Jag ska börja ta namn på de som jag talar med, för jävlar får man svar ska de ha en bra förklaring!!!!!!! 

Såsom de gömde sig bakom 14 månader - så gömmer de sig nu bakom 9 månader +, och när är sluttiden? Vad får vi för säkerhet att vårt ärende verkligen kollas upp. Så det kan gå 24 månader för vissa eller.... Och man får inga svar? Aldrig i hela mitt liv. Önska nästan jag var hemma. Ska kontakta Migrationsministern. 
  • Ellaa
    Kontakta Morgan Johansson 
    Justitiedepartementet
    Telefon 08-405 10 00

Här är länken till hans arbetsmail (klicka på länken och där man kan skicka e-mail formulär) och andra berörda som jobbar med han, tycker vi ska lägga fram våra klagomål, i specifikt de som gjort JO-anmälan för att hänvisa till förvaltningslagen. Och säga att INTE hänvisa till JO anmälan för det har ingen funktion. Jag vet inte än vad jag ska skriva exakt för har så mycket att säga.... Så ska bara skriva av mig. Hoppas ni är fler som gör det. 

www.regeringen.se/sb/d/1667
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid