• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • cecilin

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

• Anonym (sinna)
    Att det är lång väntetid har sin rimliga förklaringar. Migrationsverket har stora kostnader och antalet sökande ökar. Över 100000 sökandes/år. Man kan kanske kalla det överhettat, så ha lite förståelse.

• ArthurMouse

Min partner ska på möte 8e maj (kanadensare)... Tror fasiken att jag är mer nervös än honom. :O

Tycker extremt synd om oss alla som haft oturen att hamna i denna ovisshet, samtidigt som jag känner mig lättad över att jag och killen inte är ensamma i båten.

Min arbetskollega väntar på att få en tid till möte med Migrationsverket. Hans flickvän var på möte med ambassaden för typ 5 månader sedan, mötet går hur bra som helst. Inga som helst problem... Efter typ 1 månad efter hennes möte kontaktar han MIG och undrar hur det går, då får han till svar att de hamnat tillbaka i "första" kön i väntan på att Han ska få gå på möte med MIG. Han har nu väntat i över 5 månader att få gå på möte, och nu sist så hade de enbart sagt, du får en tid någon gång under sen-våren. De har sammanlagt väntat i 11 månader. Då vet jag inte om han måste på möte pga att hans flickvän varit asylsökande här i Sverige tidigare.:\

• sjömannen
    cecilin skrev 2015-05-02 07:20:55 följande:

Hur fungerar det med turist visa för ens partner; Jag har förstått att den sökande inte får komma till Sverige men hur får migrationsverket reda på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Det går ju att söka visum hos ambassader och den processen har ju inget med migv att göra..

Det finns något som heter Schengen Information System (SIS) och ja vill minnas att jag har läst att Migrationsverket hämtar information därifrån. Den som utifrån Schengen söker visum till något Schengenland registreras i SIS. Tull och Migrationsverket kan då få upp att den som söker UT också söker visum inom EU.
  • Tratten

Cecilin kolla din inbox.. jag mailade dig. Kan du vänligen svara :)
  • frippis

De gör slagningar i register, jag tror de ser ansökan på passnumret (hennes).
    Iofs kan ni kanske göra en ganska inkomplett ansökan för invandring (utan passuppgifter och så) och sedan komplettera vid förfrågan. Då kanske det går.

• cecilin
    sjömannen skrev 2015-05-02 20:20:07 följande:
    Det finns något som heter Schengen Information System (SIS) och ja vill minnas att jag har läst att Migrationsverket hämtar information därifrån. Den som utifrån Schengen söker visum till något Schengenland registreras i SIS. Tull och Migrationsverket kan då få upp att den som söker UT också söker visum inom EU.
    Förstår inte alls - skulle migrationsverket alltså kolla alla ansökningar om de befinner sig i schengen? Om de har turist visa i Schengen är det ju helt lagligt och migrationsverket har ingenting med det att göra om min partner skulle befinna sig i tex Spanien.

Jag har förstått det som att 3 månaders turist visa (som min partner kan få utan kontakt med migv) är ok och ett loop hole i den svenska lagen. Förlängning kan ge problem och den sökande ska ju inte vara i Sverige då handläggning sker eller beslut tas. Ambassaden i BKK säger att det är ok att söka, men jag är rädd att vi skulle göra fel och då får avslag på vår ansökan.

Jag ska kolla vad migv säger men tror det blir till att vänta på beslut ändå och inte ansöka om turist visa.
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-03 15:14:40 följande:

Förstår inte alls - skulle migrationsverket alltså kolla alla ansökningar om de befinner sig i schengen? Om de har turist visa i Schengen är det ju helt lagligt och migrationsverket har ingenting med det att göra om min partner skulle befinna sig i tex Spanien.

Jag har förstått det som att 3 månaders turist visa (som min partner kan få utan kontakt med migv) är ok och ett loop hole i den svenska lagen. Förlängning kan ge problem och den sökande ska ju inte vara i Sverige då handläggning sker eller beslut tas. Ambassaden i BKK säger att det är ok att söka, men jag är rädd att vi skulle göra fel och då får avslag på vår ansökan.

Jag ska kolla vad migv säger men tror det blir till att vänta på beslut ändå och inte ansöka om turist visa.

Hej, vart är din partner ifrån, land? Min är också viseringsfri 90 utav 180 dagar, så det enda du behöver göra är att meddela ambassaden/konsulatet att du ska resa och vart (såklart för de inte komma till Sverige) men resten av världen och EU får han resa till. Det är bara om Sverige lyckas se att han faktiskt är i Sverige men det lär ni nog inte riskera. Men om ni vill får ni ses i Italien, Tyskland och vart som helst utanför svensk territorium! Även om det är Schengen. Dock ansöka om turistvisum i annat land kanske är lite för komplicerat, bättre att han reser som turist. Vissa EU länder scannar inte ens in ankommelse från viseringsfria turister såsom amerikaner - utan ibland ger de bara in och ut stämpel.
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-02 17:51:16 följande:

Min partner ska på möte 8e maj (kanadensare)... Tror fasiken att jag är mer nervös än honom. :O

Tycker extremt synd om oss alla som haft oturen att hamna i denna ovisshet, samtidigt som jag känner mig lättad över att jag och killen inte är ensamma i båten.

Min arbetskollega väntar på att få en tid till möte med Migrationsverket. Hans flickvän var på möte med ambassaden för typ 5 månader sedan, mötet går hur bra som helst. Inga som helst problem... Efter typ 1 månad efter hennes möte kontaktar han MIG och undrar hur det går, då får han till svar att de hamnat tillbaka i "första" kön i väntan på att Han ska få gå på möte med MIG. Han har nu väntat i över 5 månader att få gå på möte, och nu sist så hade de enbart sagt, du får en tid någon gång under sen-våren. De har sammanlagt väntat i 11 månader. Då vet jag inte om han måste på möte pga att hans flickvän varit asylsökande här i Sverige tidigare.:\

Hej! Det kommer gå jättebra, ge all information som möjligt för att undvika att de senare ska jävlas med ytterligare information. När ansökte ni?
    Jag vet, jag tror att så fort de nyanställda sätter igång och får arbeta dvs efter 3 månaders utbildning så kommer saker se HELT annorlunda ut. Jag tror saker kommer komma igång vid augusti 15. Det betyder att de som ansökte mitten av augusti 2014 är de mest drabbade därefter sept-oktober. Detta är en egen beräkning. Sanslöst. 

Det är inte ofta den andre partnern måste gå på intervjun också, jag tror inte ens själva intervjun har så stor betydelse dvs att det går bra osv. Problemet är hur segt det går med att faktiskt få en handläggare innan intervjun och värst efter intervjun. Säg till de att göra en JO-anmälan då de har väntat över 9 månader (sanslöst). Men vi har fått det konstaterat att de som tidigare varit asylsökande i Sverige får en ytterligare långdragen process (inte nog med vad man får vänta). 

Hoppas det går bra för de, och för Er!
  • Ellaa

Ville bara dela med mig (säkert några som redan har sett detta) men gick in på Migrationsverkets twitter sida, någon ställde den frågan och M-verket svarade: "Snittiden idag ligger på 25 dagars handläggning. 94% får besked inom tre månader. Förutsättningen är en komplett ansökan".

Undra om det finns metod för de att ge oss siffror på hur många som INTE behöver genomföra intervjun? Eftersom de hade sagt till några av er att en komplett ansökan = ingen intervju och EU medborgare. Hur många procent av är det som har en komplett ansökan egentligen, hur många slipper intervjun? Skulle vilja ha den siffran. De visar positiva siffror här 25 dagar / 94 % får besked inom tre månader (komplett ansökan) - hur många har en komplett ansökan kanske 2% av alla? Så då är dessa siffror extremt vilseledande! 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid